Risorse Umane, pratiche di gestione ad alta prestazione e performance d’azienda
Abstract
The aim of this thesis is to describe and explore the relationship between the presence of High
Performance Work Practices (HPWP) and the business context, this one intended both as structure
and workforce arrangement. For the purpose, the Eurofound database has been used, at its third
edition (data related to 2013). This dataset is composed by about 27000 firms representative of 32
counties.
The technique used is the one of a multiple linear regression model where, from the deviation of the
intercept (whose known values correspond to Italy as country and to the other variables lower score)
and the other values, it could be possible to see - the starting conditions being equal - which countries
and what characteristics – possibly and subsequently grouped in two macro areas referred to firm
structure and workforce arrangement - will facilitate the growth and development of HR systems.
The dependent variable, built by addition, is given by the sum of dichotomous variables – or
dichotomised according to the literature indications - of categorical type. The validity of the model
was examined through appropriate significance and robustness tests. The results, consistent with the
expectations, have shown, with regard to the structure, a strong impact not only from the number of
employees but also from the presence or absence of departments connected to development and
innovation.
Regarding the workforce, a well-defined relationship was found between the dissemination of HR
practices and the employee’s education level and between the dissemination of HR practices and the
presence of a highly skilled workforce.
The first chapter focuses on the content of HPWP: the attempt to define how many and which they
are, if there is a way to limit/circumbscribe them in a clear set or if their belonging to specific sets is
left to che choiche of the manager or, in this case, of the researcher. As regards the terminology and
acronyms, the chapter has been enriched with a business-oriented vocabulary useful to have a
common reference language for those topics already debated by the scientific research.
The second chapter opens to the sociological review. Here, too, there are two main purposes: to clarify
some of the concepts presented in chapter I and to continue to identify, where possible, sets of
concepts to be used in the econometric analysis. Particular attention has been paid to the various
possible perspectives of post-Fordism, flexibility and collective action. At least one paragraph has
been reserved for each of these three topics.
The third chapter presents the regression analysis produced, modeled on what has emerged from the
two previous chapters and following the metodological and policy indications given by the European
Union in terms of flexibility, specialization and education.
The conclusions are organized in a discursive chapter and they contain the commentary of the results
from the point of view of the policies implications; the comment on the results from the point of view
of the companies growth opportunities; the limit and the possible continuation and integration for
future research. [edited by Author] Lo scopo di questa tesi è quello di descrivere ed esplorare la relazione tra la presenza di pratiche di gestione
del lavoro ad alta prestazione ed il contesto aziendale, inteso sia come struttura che come composizione della
forza lavoro. Per farlo è stato utilizzato il database Eurofound sulle aziende europee alla sua terza edizione
(dati relativi all’annualità 2013), il cui campione è rappresentato da circa 27000 aziende rappresentative di 32
paesi. La tecnica utilizzata è quella di un modello di regressione lineare multipla in cui dagli scarti tra
l’intercetta (i cui valori noti corrispondono all’Italia per il paese ed al punteggio più basso delle altre variabili)
e le altre modalità fosse possibile vedere a parità di condizioni di partenza quali paesi e quali caratteristiche –
raggruppabili in due macro aree grazie a variabili di struttura e di composizione della forza lavoro – favorissero
la crescita e lo sviluppo di sistemi HR. La variabile dipendente, costruita per addizione, è data dalla somma di
variabili dicotomiche – o dicotomizzate secondo le indicazioni della letteratura – di tipo categoriale. La validità
del modello è stata testata con gli opportuni test di significatività e di robustezza. I risultati, coerenti con le
attese, hanno dimostrato per quel che riguarda la struttura un forte impatto non solo del numero di dipendenti
ma anche della presenza o meno di dipartimenti legati a sviluppo ed innovazione. Per quel che riguarda la
forza lavoro, è stato riscontrato un forte legame tra la diffusione di pratiche HR e livello di istruzione dei
dipendenti e tra la diffusione di pratiche HR e la presenza di una forza lavoro altamente specializzata. Il primo
capitolo si focalizza sul contenuto delle pratiche di lavoro ad alta prestazione: si prova a definire quante e quali
sono, se esiste un modo di circoscriverle ad un numero ben definito o se la loro appartenenza a determinati
“set” è demandata alla scelta del manager o, in questo caso, del ricercatore. Per quel che riguarda terminologia
ed acronimi, il capitolo è stato arricchito con un vocabolario business- oriented utile ad avere un linguaggio
comune di riferimento per quegli argomenti già trattati dalla ricerca scientifica. Il secondo capitolo apre alla
rassegna sociologica. Anche qui gli scopi principali sono due: chiarire alcuni concetti esposti nel capitolo I e
continuare ad individuare, laddove possibile, insiemi di concetti da operativizzare in fase di analisi. Particolare
attenzione è stata riservata alle varie possibili declinazioni di post-fordismo, flessibilità ed azione collettiva.
Ad ognuno di questi tre argomenti è stato riservato almeno un paragrafo. Il terzo capitolo presenta le analisi
di regressione svolte, modellate su quanto emerso dai due capitoli precedenti e sulle indicazioni provenienti
dall’Unione Europea in termini di flessibilità, specializzazione ed istruzione. Le conclusioni sono organizzate
in un capitolo discorsivo e contengono il commento dei risultati dal punto di vista delle implicazioni di policies;
il commento dei risultati dal punto di vista delle possibilità di crescita aziendali; il limite ed il possibile
prosieguo ed integrazioni per ricerche future. [a cura dell'Autore]