• Bambini in tempo di guerra. Raccontare il passaggio della guerra e la Resistenza attraverso video-interviste di testimonianza: luoghi, memorie, racconti 

      Spiganti, Mario <AISO, Associazione Italiana di Storia Orale, Italy> (M. Spiganti, "Bambini in tempo di guerra. Raccontare il passaggio della guerra e la Resistenza attraverso video-interviste di testimonianza: luoghi, memorie, racconti", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 103-111, 2022)
      The paper aims at dealing mainly with infantry and it is carried on with methodological reflections, oral history research and audio-visive narrations. It sums up some issues about how to use oral and audio-visive sources ...
    • La bellezza come strumento di accesso alla conoscenza storica. La mostra Scuole come capanne. Libri come opere d’arte. Dal Brasile all’Agro romano 

      Bianchini, Paolo <Università di Torino>; Fernandes Bittencourt, Circe Maria <Università di Sao Paulo, Brasile>; Vagliani, Pompeo <Università di Torino> (P. Bianchini, C.M. Fernandes Bittencourt, P. Vagliani, La bellezza come strumento di accesso alla conoscenza storica. La mostra Scuole come capanne. Libri come opere d’arte. Dal Brasile all’Agro romano, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 223-234, 2019)
      The essay deals with the exhibition “Schools as huts and books as works of art. From Brazil to the Agro Romano” (Scuole come capanne e libri come opere d’arte. Dal Brasile all’Agro Romano), which collected educational ...
    • Bibliografia 

      Archivio audiovisivo del movimento operaio e democratico (AAMOD) (AAMOD, "Bibliografia", in L. Cortini, Le fonti audiovisive per la storia e la didattica, 2014, pp.301-310, 2014)
    • Big Data and Public History 

      Clavert, Frédéric <University of Luxembourg>; Wieneke, Lars <University of Luxembourg> (F. Clavert, L. Wieneke, "Big Data and Public History", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 447-458, 2022)
      In this chapter, we define big data in history in three ways: (1) big data implies the use of an amount of data that the historian’s personal computer cannot deal with; (2) the data historians are using must be either ...
    • Biografie, spazi, contesti: educare alla Storia 

      Mazzoni, Matteo <Tuscan Institute of Resistance studies, Italy> (M. Mazzoni, "Biografie, spazi, contesti: educare alla Storia", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 45-52, 2022)
      In this years, historical witnesses of the Resistenza movement are dissolving. In this context where historical knowledge is facing with a growing crisis, how can we stimulate young generation's interest twoards the ...
    • BlogRoll e risorse digitali per la Public History 

      Dati, Monica <Università di Firenze> (M. Dati, "BlogRoll e risorse digitali per la Public History", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 123-136, 2022)
    • Building Communities, Reconciling Histories: Can We Make a More Honest History? 

      Wingo, Rebecca <University of Cincinnati>; Thomas, William G. <University of Nebraska, USA> (R. S Wingo, W. G. Thomas, "Building Communities, Reconciling Histories: Can We Make a More Honest History?", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 327-336, 2022)
      Using case studies, Rebecca S. Wingo and William G. Thomas III seek todefine how historians define and engage with“community”in digital spaces. Theyidentify three types of digital communities (user groups, hybrid projects, ...
    • Buone pratiche di Public History per la formazione e il territorio 

      Autore sconosciuto (Buone pratiche di Public History per la formazione e il territorio, in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 139-208, 2022)
      In keeping with the ten essays collected in the first part of the volume, this section proposes thirty Best Practices files, selected from the most recent and stimulating ones. These are real models of educational action ...
    • Cartoline: la memoria e la sua forma visiva 

      Pieri, Lara <Istitute Valdichiana in Chiusi, Italy> (L. Pieri, "Cartoline: la memoria e la sua forma visiva", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. v, 2022)
      "Cartoline" is a didactic method practised by the studies center "Yad Vashem". Starting from the observation and the study of an image, pupils and teachers think about it invlving themselves in a dynamic lesson stimulated ...
    • Cinema e didattica della storia oggi: una breve riflessione e un esempio 

      Ellwood, David; Archivio audiovisivo del movimento operaio e democratico (AAMOD) (D. Ellwood, "Cinema e didattica della storia oggi: una breve riflessione e un esempio", in L. Cortini, Le fonti audiovisive per la storia e la didattica, 2014, pp. 45-59, 2014)
    • Il cinema e gli storici 

      Taviani, Ermanno; Archivio audiovisivo del movimento operaio e democratico (AAMOD) (E. Taviani, "Il cinema e gli storici", in L. Cortini, Le fonti audiovisive per la storia e la didattica, 2014, pp. 97-117, 2014)
    • Coltivare memorie: la Storia dopo il terremoto 

      Mantini, Silvia <Università degli Studi dell’Aquila> (S. Mantini, Coltivare memorie: la Storia dopo il terremoto in S. Mariantoni, A. Vaccarelli (a cura di), “Individui, comunità e istituzioni in emergenza”, pp. 249-259, Milano, Franco Angeli, 2018, (2018)
      È qui presentato il caso di studio dell’Aquila, nelle mutate morfologie che connotarono la città a partire dalla sua fondazione, in un dialogo con il presente che giunge fino al terremoto del 1703, l’ultimo grande sisma ...
    • Combining Values of Museums and Digital Culture in Digital Public History 

      Esten, Emily <University of Pennsylvania Libraries> (E. Esten, "Combining Values of Museums and Digital Culture in Digital Public History", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 107-120, 2022)
      Museum professionals have increasingly introduced technology intohistorical spaces, and history into technological spaces, to augment or transformthe preservation of knowledge and artifacts; the sharing and creation of ...
    • Content Management 

      Zaagsma, Gerben <University of Luxembourg> (G. Zaagsma, "Content Management", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 431-438, 2022)
      The use of content management systems (CMSes) in public history is a rel-atively new phenomenon that has greatly enhanced the possibilities of presenting,curating and narrating history online. As CMSes have become increasingly ...
    • Le costituzioni nel vissuto. Rimuovere gli ostacoli: dalla Resistenza alla Costituzione 

      Creati, Eva <Vocational institute "Sismondi Pacinotti", Italy>; Martinelli, Chiara <Università di Firenze> (E. Creati, C. Martinelli, "Le costituzioni nel vissuto. Rimuovere gli ostacoli: dalla Resistenza alla Costituzione", in Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 185-191, 2022)
      This paper aims at describing the experience carried on by some pupils attending the third years at the vocational institute "Sismondi-Pacinotti" in Pescia, in the scholastic year 2018-19. Thruogh lessons and theatral ...
    • Crowdsourcing and User Generated Content: The Raison d’Être of Digital Public History 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, "Crowdsourcing and User Generated Content: The Raison d’Être of Digital Public History", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 35-48, 2022)
      Digital History is different from digital public history (DPH) and this essaydescribes the central role of crowdsourcing practices in defining the specificity ofDPH. At the end of the 1970s, public history (PH) divided its ...
    • Curation: Toward a New Ethic of Digital Public History 

      Tebeau, Mark <Arizona State University, USA> (M. Tebeau, "Curation: Toward a New Ethic of Digital Public History", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 277-290, 2022)
      This essay argues that a new curatorial ethic has emerged at the heart of digital public history, reflecting a flourishing of curatorial work in the broad culture. Everyone has become a curator: the disc jockey who spins ...
    • Cybermemorials: Remembrance and Places of Memory in the Digital Age 

      Camarda, Sandra <University of Luxembourg> (S. Camarda, "Cybermemorials: Remembrance and Places of Memory in the Digital Age", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 337-348, 2022)
      The rise of user-generated media culture and the diffusion of digital tech-nologies have contributed to the production of new forms of mnemonic practices thatcoexist with, enhance, or altogether replace traditional memorial ...
    • Da una serata di RaiStoria alla divulgazione della storia per immagini 

      Giannotti, Giuseppe; Archivio audiovisivo del movimento operaio e democratico (AAMOD) (G. Giannotti, "Da una serata di RaiStoria alla divulgazione della storia per immagini", in L. Cortini, Le fonti audiovisive per la storia e la didattica, 2014, pp. 125-130, 2014)
    • Dalla storia all’inclusione. Il racconto della comunità cinese di Prato 

      Finizio, Davide (D. Finizio, "Dalla storia all’inclusione. Il racconto della comunità cinese di Prato", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, 2022)
      The contribution describes the connections between attempt in building the history of the chinese community in Prato and the inclusion process activated thanks to the Memory Train in the project of the Tuscany region. As ...