Please use this identifier to cite or link to this item: http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/4389
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.date.accessioned2020-05-11T18:55:47Z
dc.date.available2020-05-11T18:55:47Z
dc.description2016 - 2017it_IT
dc.description.abstractLa ricerca condotta sugli effetti del bilinguismo sullo sviluppo cognitivo e metalinguistico può essere suddivisa in due diverse fasi che ne attestano i vantaggi e gli svantaggi. La fase additiva inizia nel 1962, anno di pubblicazione dell’opera più influente sul bilinguismo. Il contributo di Peal e Lambert, The Relation of Bilingualism to Intelligence, apre la strada ad una serie di importanti studi che mettono in dubbio la validità scientifica di ricerche precedenti che sostenevano gli effetti negativi del bilinguismo. Attualmente, la visione comune condivisa da accademici di diversi ambiti, tra cui linguistica applicata, psicolinguistica e didattica delle lingue straniere, è che il bilinguismo migliora lo sviluppo cognitivo e le abilità metalinguistiche. .. [a cura dell'Autore]
dc.description.abstractThe research conducted on the general effects of bilingualism on cognitive and metalinguistic development can be divided into two different phases demonstrating, respectively, its negative and positive effects. The “additive effects” phase started in 1962, when the most influential work on bilingualism was published. Peal and Lambert’s contribution (1962), The Relation of Bilingualism to Intelligence, paved the way to a number of important studies questioning the validity of previous research focused on bilingual disadvantages. Currently, the general view shared by academics in different fields including applied linguistics, psycholinguistics and foreign language education is that bilingualism fosters cognitive development and metalinguistic abilities. .. [edited by Author]it_IT
dc.language.isoenit_IT
dc.subject.miurL-LIN/02 DIDATTICA DELLE LINGUE MODERNEit_IT
dc.contributor.coordinatorePinto, Carmineit_IT
dc.description.cicloXVI n.s. (XXX ciclo)it_IT
dc.contributor.tutorBarone, Lindait_IT
dc.contributor.tutorRosi, Fabianait_IT
dc.contributor.tutorSorace, Antonellait_IT
dc.identifier.DipartimentoStudi Umanisticiit_IT
dc.titleThe Additive Effects of Bilingualism on Third or Additional Language Acquisition: the Role of Metalinguistic Awarenessit_IT
dc.contributor.authorD’Angelo, Francesca
dc.date.issued2019-04-24
dc.identifier.urihttp://elea.unisa.it:8080/xmlui/handle/10556/4389
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.14273/unisa-2593
dc.typeDoctoral Thesisit_IT
dc.subjectBilingualismit_IT
dc.subjectLanguage acquisitionit_IT
dc.subjectMetalinguistic awarenessit_IT
dc.publisher.alternativeUniversita degli studi di Salernoit_IT
Appears in Collections:Studi letterari, linguistici e storici

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tesi_di_dottorato_F_D_Angelo.pdftesi di dottorato2,25 MBAdobe PDFView/Open
abstract in inglese F. D'Angelo.pdfabstract in inglese a cura dell'autore52,29 kBAdobe PDFView/Open
abstract in italiano F. D'Angelo.pdfabstract in italiano a cura dell'autore54,06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.