Please use this identifier to cite or link to this item: http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/8866
Title: Panel 22B – Master's program in Public History in Italy
Authors: Bertucelli, Lorenzo
Carboni, Giommaria
Vergallo, Luigi
Scanagatta, Manfredi
Keywords: Master's program;Public history;Historytelling
Issue Date: 2025
Publisher: AIPH - Associazione Italiana di Public History
Citation: Lorenzo Bertucelli, “Panel 22B – Master’s program in Public History in Italy" in Storie in Cammino. VII Conferenza Annuale AIPH, Modena, 3-6 giugno 2025, AIPH Associazione Italiana di Public History, 2025, pp. 163-168
Abstract: Il panel esamina il rapporto tra Public History, Umanistica Digitale e formazione, evidenziando esperienze italiane che coniugano ricerca, divulgazione e coinvolgimento del pubblico e con un collegamento con il dibattito italiano sulla Public History. Il primo intervento presenta il LUDiCa (Università di Cagliari), un laboratorio nato per esplorare le potenzialità del digitale nella ricerca storica. La sua formazione si articola in una fase teorica e in un’esperienza sul campo, dove studenti e comunità collaborano nella creazione di piattaforme informative digitali, promuovendo la partecipazione attiva alla costruzione della conoscenza. Il secondo contributo riflette sulla Public History in Italia e sulla necessità di formare esperti capaci di trasformare la ricerca storica in prodotti culturali accessibili. Il Master in Public History e nuovi media (Fondazione Feltrinelli – Università di Milano) offre un approccio interdisciplinare, combinando teoria e pratica per preparare professionisti in grado di dialogare con istituzioni e pubblico, con particolare attenzione alla sostenibilità economica dei progetti culturali. Il terzo intervento illustra l’evoluzione del Master in Public and Digital History (Università di Modena e Reggio Emilia), il primo in Italia a formare Public Historian. Il master ha progressivamente ampliato il focus sul digitale, sperimentando strumenti innovativi come podcast, trekking urbani e archivi partecipati, con l’obiettivo di fare storia con il pubblico e non solo per il pubblico. Nel complesso, il panel mette in luce come il digitale e la Public History stiano ridefinendo il mestiere dello storico, favorendo nuove forme di interazione tra accademia e società.
The panel examines the relationship between Public History, Digital Humanities, and education, highlighting Italian experiences that combine research, outreach, and public engagement, while connecting to the ongoing Italian debate on Public History. The first presentation introduces LUDiCa (University of Cagliari), a laboratory created to explore the potential of digital tools in historical research. The training process is divided into a theoretical phase and a fieldwork experience, where students and communities collaborate to create digital informational platforms, promoting active participation in the construction of knowledge. The second contribution reflects on Public History in Italy and the need to train experts capable of transforming historical research into accessible cultural products. The Master's in Public History and New Media (Fondazione Feltrinelli – University of Milan) offers an interdisciplinary approach, combining theory and practice to prepare professionals able to engage with institutions and the public, with a particular focus on the economic sustainability of cultural projects. The third presentation outlines the evolution of the Master's in Public and Digital History (University of Modena and Reggio Emilia), the first program in Italy to train Public Historians. Over the years, the program has expanded its focus on digital tools, experimenting with innovative formats such as podcasts, urban treks, and participatory archives, with the aim of making history with the public, not just for the public. Overall, the panel highlights how digital tools and Public History are reshaping the role of historians, fostering new forms of interaction between academia and society.
Description: L. Bertucelli, “Panel 22B – Master’s program in Public History in Italy"; “LUDiCa, il Laboratorio di Umanistica Digitale dell’Università degli Studi di Cagliari” (G. Carboni); “Il Master di II livello in Public History e nuovi media per l’historytelling di Fondazione Feltrinelli” (L. Vergallo); “Il Master in Public History dell’Università di Modena e Reggio Emilia” (M. Scanagatta) in Storie in Cammino. VII Conferenza Annuale AIPH, Modena, 3-6 giugno 2025, AIPH Associazione Italiana di Public History, 2025, pp. 163-168
URI: https://aiph.hypotheses.org/18667
http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/8866
ISBN: 9788894410860
Appears in Collections:Conferenze AIPH. Book of abstract / AIPH Conferences. Book of abstracts

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PANEL 22B.pdfPanel 22B - Master's program in Public History in Italy179.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.