• L'altra "P" del marketing : il Public engagement come leva del marketing nell'era 2.0 

      Lo Presti, Letizia (Universita degli studi di Salerno, 2016-07-20)
      The role of universities in recent years is changing towards a proactive and utilitarian vision. Universities, State and Industry form a triple helix with the potential for economic and social development of the community. ...
    • Citizen Humanities as a Fusion of Digital and Public Humanities? 

      Heinisch, Barbara <Universität Wien, Österreich> (B. Heinisch, Citizen Humanities as a Fusion of Digital and Public Humanities?, «Magazén», 1, 2020, n.2, pp. 143-180, 2020)
      Digital and public humanities have gained a foothold in academia, but very little is known about citizen humanities, which is referring to the engagement of the general public in scholarly research. Although the term is ...
    • Digital è public? L’esempio di alcune banche dati a contenuto storico 

      Pizzirusso, Igor <Istituto nazionale Ferruccio Parri> (I. Pizzirusso, Digital è public? L’esempio di alcune banche dati a contenuto storico, «Novecento.org», 2020, n. 14, (2020)
    • Envisioning the Past: Art, Historiography and Public History 

      Harvey, Karen <University of Sheffield> (K. Harvey, Envisioning the Past: Art, Historiography and Public History, «Cultural and Social History», 12, 2015, n.4, pp. 527-543, 2016)
      This essay considers the role that art and history might play together in public history projects. It discusses public history not in terms of ‘learning lessons’, ‘public debate’ and ‘transferable skills’ but instead in ...
    • L’urban game prima e durante la pandemia: il caso di Milano45 

      Pizzirusso, Igor <Istituto nazionale Ferruccio Parri>; Uberti, Giorgio (I. Pizzirusso, G. Uberti, L’urban game prima e durante la pandemia: il caso di Milano45, «Novecento.org», n.18, dicembre 2022, 2022)
      Milano45 è un urban game storico organizzato dall’Istituto nazionale Ferruccio Parri e progettato dall’associazione PopHistory, realizzato per la prima volta nell’aprile 2019, allo scopo di celebrare con una modalità ...
    • Manifesto della Public History of Education. Una proposta per connettere ricerca accademica, didattica e memoria sociale 

      Bandini, Gianfranco <Università di Firenze> (G. Bandini, Manifesto della Public History of Education. Una proposta per connettere ricerca accademica, didattica e memoria sociale, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 41-53, (2019)
      Public History is a great resource that belongs not only to historians, but to all those who, specialists or non-specialists, starting from their specific cultural skills, intend to adopt its dialogical style, social ...
    • The Use of Serious Games as an Educational and Dissemination Tool for Archaeological Heritage Potential and Challenges for the Future 

      Mariotti, Samanta <Università di Siena> (S. Mariotti, The Use of Serious Games as an Educational and Dissemination Tool for Archaeological Heritage Potential and Challenges for the Future, «Magazén», 2, 2021, n. 1, pp. 119-13, 2021)
      In the last decades, digital technologies have pervaded every aspect of the production of archaeological knowledge and they have been massively used to communicate the past. This contribution analyses the potential and ...
    • La valorizzazione del patrimonio bibliotecario tra public engagement e public history 

      Sabba, Fiammetta <Alma mater studiorum Università di Bologna> (F. Sabba, La valorizzazione del patrimonio bibliotecario tra public engagement e public history, «AIB Studi», 2020, 60, 1, pp. 9-18, 2020)
      Le biblioteche, attraverso i servizi, le attività, i professionisti e i cittadini, si possono fare luoghi attivi della dialettica tra politica e storia, memoria e storia, realtà locale e globale, esperienza istituzionale ...