• Making Public History in Italy 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Making Public History in Italy, in P. Ashton, T. Evans, P. Hamilton (a cura di), "Making Histories", Berlin, Boston, De Gruyter Oldenbourg, 2020, pp. 185–198, (2020)
    • Manifesto della Public History of Education. Una proposta per connettere ricerca accademica, didattica e memoria sociale 

      Bandini, Gianfranco <Università di Firenze> (G. Bandini, Manifesto della Public History of Education. Una proposta per connettere ricerca accademica, didattica e memoria sociale, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 41-53, (2019)
      Public History is a great resource that belongs not only to historians, but to all those who, specialists or non-specialists, starting from their specific cultural skills, intend to adopt its dialogical style, social ...
    • Mapping and Maps in Digital and Public History 

      Gibbs, Fred <University of New Mexico> (F. Gibbs, "Mapping and Maps in Digital and Public History", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 301-308, 2022)
      It is logical that the generalization of digital approaches in history is leading to a democratization of the graphic representation of the data produced by these processes. Rather than presenting long series of examples, ...
    • La memoria come impegno civile. Il racconto della Resistenza nell’Italia repubblicana 

      Calvetto, Silvano <Università di Torino> (S. Calvetto, "La memoria come impegno civile. Il racconto della Resistenza nell’Italia repubblicana", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 35-44, 2022)
      In modern societies two processes seem to be carried on simultaneously. On one side, the traditional shape assumed by historical knowledge seems dissolving. On the other side, another exigence has to be affirmed: the ...
    • La memoria delle “anziane” maestre. Ricercare radici per costruire storie 

      Cagnolati, Antonella <Università di Foggia>; De Serio, Barbara <Università di Foggia> (A. Cagnolati, B. De Serio, La memoria delle “anziane” maestre. Ricercare radici per costruire storie, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp.197-210, 2019)
      This contribution focuses on the memory of older women, in the role of pupils and teachers. The starting point is the awareness of the role that the elderly person plays for younger generations, as an agent of transformation ...
    • Il memoriale italiano di Auschwitz come occasione di formazione professionale 

      Burzi, Andrea <IPSEOA Saffi, Italy> (A. Burzi, "Il memoriale italiano di Auschwitz come occasione di formazione professionale", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 153-158, 2022)
      The italian Auschwitz memorial in Florence has been the basis for a didactic project where a fourth class in the vocational institute "Saffi" studies the exhibition for acting as a guide for visitors. There was a integration ...
    • Memorie autobiografiche come patrimonio di comunità 

      Benelli, Caterina <Università di Messina> (C. Benelli, Memorie autobiografiche come patrimonio di comunità, in Gianfranco Bandini, Stefano Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 65-75, (2019)
      We live in a historical period in which it is necessary and urgent to know and relate to stories. Today, the social function of memory is stronger and more evident than ever. The concept of memory, as well as that of ...
    • Milano45. Giocare con la biografia di un personaggio storico 

      Pizzirusso, Igor <Istituto nazionale Ferruccio Parri> (I. Pizzirusso, "Milano45: giocare con la biografia di un personaggio storico", in S. Caselli (a cura di), La storia in gioco. Prospettive e limiti del racconto storico in forma ludica, Milano: Biblion, 2022, 2022)
      "La storia in gioco" riflette su varie forme e specificità del gioco storico. Si può veramente parlare di "giochi storici"? Quali risorse offrono, e quali problematiche sollevano, le forme ludiche di racconto storico? Nella ...
    • Modeling Data Complexity in Public History and Cultural Heritage 

      Barabucci, Gioele <Norwegian University of Science and Engineering (NTNU)>; Tomasi, Francesca <Università di Bologna>; Vitali, Fabio <Unversità di Bologna> (G. Barabucci, F. Tomasi, F. Vitali, "Modeling Data Complexity in Public History and Cultural Heritage", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 459-474, 2022)
      The publication by Galleries, Libraries, Archives and Museums of metadataabout their collections is fundamental for the creation of our shared digital culturalheritage. Yet, we argue, these digital collections are, on one ...
    • Il museo della scuola come luogo di sperimentazione di percorsi di Public History: il caso del Museo della Scuola «Paolo e Ornella Ricca» dell’Università di Macerata 

      Brunelli, Marta <Università di Macerata> (M. Brunelli, Il museo della scuola come luogo di sperimentazione di percorsi di Public History: il caso del Museo della Scuola «Paolo e Ornella Ricca» dell’Università di Macerata, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 169-183, (2019)
      Public historians have definitively recognized the crucial role that museums – on par with libraries, archives, schools as well as media, cultural and tourism industry, and «all other sectors where the knowledge of the ...
    • Il museo dell’educazione: una nuova prospettiva di Public History per la formazione docente 

      Merlo, Giordana <Università di Padova> (G. Merlo, Il museo dell’educazione: una nuova prospettiva di Public History per la formazione docente, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 91-101, (2019)
      Referring to the pedagogical utopia of the great intrinsic change to a history designed for a large audience, i.e. Public History, this contribution addresses the possibility of rethinking the museum of education as a space ...
    • Il museo racconta la scuola tra passato e presente 

      Borruso, Francesca <Università di Roma Tre>; Marta Brunelli, Marta <Università di Macerata> (F. Borruso, M. Brunelli, "Il museo racconta la scuola tra passato e presente", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 59-74, 2022)
      The Museums of educational heritage - especially those established in University Departments – represent an extraordinary resource for scientific research, education, and the Third Mission, which is aimed at promoting ...
    • La nascita di una nuova disciplina del passato? La Public history in Italia 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, La nascita di una nuova disciplina del passato? La Public History in Italia, in S. Mantini (a cura di), "Ricostruire storie. Riflessioni e pratiche di Storia moderna", Napoli, Editoriale Scientifica, 2020, pp. 51-62, 2020)
    • Le nuove frontiere della storia. Il cinema come documento storico 

      De Luna, Giovanni; Archivio audiovisivo del movimento operaio e democratico (AAMOD) (G. De Luna, "Le nuove frontiere della storia. Il cinema come documento storico", in L. Cortini, Le fonti audiovisive per la storia e la didattica, 2014, pp. 39-44, 2014)
    • Open Access: an opportunity to redesign scholarly communication in history 

      Mounier, Pierre <director of OpenEdition, France> (P. Mounier, "Open Access: an opportunity to redesign scholarly communication in history", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 121-130, 2022)
      While the adoption of open access to academic publications was slowerand more difficult in the humanities and in particular in history than in the scien-tific and technical disciplines, it is today more and more widely ...
    • Paesaggi della Memoria. Laboratorio didattico tra passato della Resistenza e presente. Per un uso delle fonti nella pratica didattica 

      Giorgi, Pamela <INDIRE, National Institute for Documentation, Innovation and Educational Research, Italy > (P. Giorgi, "Paesaggi della Memoria. Laboratorio didattico tra passato della Resistenza e presente. Per un uso delle fonti nella pratica didattica", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 53-60, 2022)
      The paper aims at describing some topics linked to the use of sources in didactical practises, almost of all in didactics of history. It underlines their relevance for didactic practises, as technology makes possible to ...
    • Paradigmi storiografici per insegnare la storia dell’educazione: riflessioni da una pratica di Public History 

      Salvarani, Luana <Università di Parma> (L. Salvarani, Paradigmi storiografici per insegnare la storia dell’educazione: riflessioni da una pratica di Public History, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 55-64, (2019)
      Teaching the history of education to future educators? One possible way to avoid the sclerotization of the discipline into an excessive focus on handbooks is to conceive it as a public history practice, interrogating ...
    • Past and Present in Digital Public History 

      Ravveduto, Marcello <Università di Salerno> (M. Ravveduto, Past and Present in Digital Public History, in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 131-138, 2022)
      The author examines the relationship between past and present to reflecton the perception of time in the era of the digital revolution. The time of digital pres-entism is not linear but circular. The arrival point coincides ...
    • Past continuous: Digital Public History through Social Media and Photography 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Past continuous: digital public history and social media, in P. Ashton, A. Trapeznik (a cura di), "What Is Public History Globally? Working with the Past in the Present", London, Bloomsbury, 2019, pp. 265-278, (2019)
    • Per la public history internazionale, una disciplina globale 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Per la public history internazionale, una disciplina globale, in P. Bertella Farnetti, L. Bertucelli, A. Botti (a cura di), "Public history: discussioni e pratiche", Milano, Mimesis, 2017, pp. 9-33), (2017)