dc.contributor.author | Scovazzi, Tullio | |
dc.date.accessioned | 2022-08-04T12:55:43Z | |
dc.date.available | 2022-08-04T12:55:43Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Scovazzi T. "Luci e ombre della Convenzione di Nicosia". Freedom, Security & Justice: European Legal Studies 2 (2022): 140-150 | it_IT |
dc.identifier.issn | 2532-2079 | it_IT |
dc.identifier.uri | http://www.fsjeurostudies.eu/files/FSJ.2.2022.7.SCOVAZZI.pdf | it_IT |
dc.identifier.uri | http://elea.unisa.it:8080/xmlui/handle/10556/6193 | |
dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.14273/unisa-4282 | |
dc.description.abstract | The Council of Europe Convention on Offences Relating to Cultural
Property (Nicosia, 2017), which is today in force for six States, aims to establish a
uniform regime in a field where the prevention and suppression of the main crimes
(illegal trafficking and destruction) presents several difficulties. In fact, the different
attitude of States, including European States, as regards cultural property has its consequences also in criminal matters, depending on whether domestic legislation
understands cultural property as the expression of the spiritual and cultural identity
of a nation or as goods freely circulating in markets. As a result, the Nicosia
Convention, together with provisions that establish uniform types of crimes and
enhance cooperation in criminal matters among States parties, allows Parties to cast
reservations that essentially nullify some of its main obligations and contains some
provisions that seem inadequate to ensure a sufficient deterrent effect. | it_IT |
dc.description.abstract | La Convenzione del Consiglio d’Europa sui reati relativi ai beni culturali
(Nicosia, 2017), oggi in vigore per sei Stati, si propone instaurare un regime uniforme
in materia penale in un settore dove la prevenzione e repressione dei principali reati
(traffico illegale e distruzione) presenta particolari difficoltà. In realtà, si riflette
anche in materia penale il diverso atteggiamento che hanno gli Stati (compresi gli
Stati europei) in materia di beni culturali, a seconda che la propria legislazione
intenda prevalentemente tali beni come l’espressione dello spirito e dell’identità di
una nazione oppure come merci liberamente circolanti sui mercati. Di conseguenza,
la Convenzione di Nicosia, accanto a norme che prevedono tipi uniformi di reato e
che favoriscono la cooperazione in materia penale tra gli Stati parte, ammette anche
la possibilità di fare riserve che sostanzialmente vanificano alcune dei suoi principali
obblighi e contiene alcune disposizioni insufficienti a garantire un adeguato effetto
deterrente. | it_IT |
dc.format.extent | P. 140-150 | it_IT |
dc.language.iso | it | it_IT |
dc.rights | CC BY SA | it_IT |
dc.source | UniSa. Sistema Bibliotecario di Ateneo | it_IT |
dc.subject | Council of Europe | it_IT |
dc.subject | Offences against cultural property | it_IT |
dc.subject | Uniform law | it_IT |
dc.subject | International cooperation in criminal matters | it_IT |
dc.subject | Reservations | it_IT |
dc.title | Luci e ombre della Convenzione di Nicosia | it_IT |
dc.type | Article | it_IT |
dc.relation.ispartofjournal | Freedom, Security & Justice: European Legal Studies | it_IT |
dc.identifier.doi | 10.26321/T.SCOVAZZI.02.2022.07 | it_IT |