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dc.date.accessioned2025-12-17T09:14:02Z
dc.date.available2025-12-17T09:14:02Z
dc.date.created2021
dc.description.abstractMobility and traffic planning was an issue first tackled in Italy between the two major world conflicts as part of the broader theme of urban organization and with especial attention to the American model. It is in this moment that a significant change in the balance of urban planning culture takes place between Europe and the United States, with the latter becoming the model of reference. A typical example of this “importation” can be seen in the hierarchization of road users, a process that led to the exclusion of the weaker ones (pedestrians and bicyclists) in favor of the car. Following the Second World War, these tendencies are accentuated further as mass motorization, and its infrastructural frame, become an integral part of that ‘American way of life’. The present contribution aims to identify the most significant moments of this process as well as the dynamics stemming from the interaction between Italy and the United States in the exchange of the mobility planning model, in order to verify if the adoption of the American system, and consequently its infrastructural model for mobility, can be considered as a form of cultural subordination.it_IT
dc.description.abstractEn los años entre las dos guerras mundiales se afrontó por primera vez el tema de la planificación de la movilidad y de la circulación, como parte de la cuestión de la organización urbana con especial énfasis en el modelo norteamericano. En ese momento se transformó profundamente la cultura de la planificación urbana en Europa y en Estados Unidos; estos últimos se convirtieron en el modelo de referencia. Un ejemplo típico de esta “importación” puede localizarse en la jerarquía entre los usuarios de la calle, lo que llevó a la discriminación de los más débiles (peatones y ciclistas) en beneficio de los coches. Después de la segunda guerra mundial, estas tendencias se acentuaron, porque la motorización masiva – y su marco infraestructural – se apoderó del estilo de vida americano. Este ensayo pretende identificar los momentos más destacados de este proceso y las dinámicas derivantes de la interacción entre Italia y Estados Unidos a la hora de compartir el modelo de planificación de la movilidad, para comprobar si la adopción del sistema norteamericano, y por consiguiente de su modelo infraestructural de movilidad, puede considerarse una forma de subordinación cultural.
dc.description.abstractLa pianificazione della mobilità e del traffico fu affrontata per la prima volta tra le due guerre mondiali, come parte di un più ampio discorso sull’organizzazione urbana e con speciale attenzione al modello Americano. In quel momento ebbe luogo un cambiamento significativo nella cultura della pianificazione urbana tra Europa e Stati Uniti e questi ultimi divennero il modello di riferimento. Un tipico esempio di tale “importazione” può essere rintracciato nella gerarchizzazione degli utenti della strada, che portò alla discriminazione dei più deboli (pedoni e ciclisti), a vantaggio delle automobili. Dopo la seconda guerra mondiale, queste tendenze furono ulteriormente accentuate, perché la motorizzazione di massa, e il suo quadro infrastrutturale, divenne parte integrante del modello americano di vita. Il presente contributo mira a identificare i momenti più significativi di questo processo, nonché le dinamiche che provengono dall’interazione tra Italia e Stati Uniti nella condivisione del modello di pianificazione della mobilità, al fine di verificare se l’adozione del sistema americano, e di conseguenza del suo modello infrastrutturale di mobilità, possa essere considerata una forma di subalternità culturale.
dc.language.isoenit_IT
dc.identifier.citationBelloni, E. (2021). The "American Way of Mobility". The influence of the American model on traffic and mobility planning in Italy (1920-1960). Journal of Mediterranean Knowledge-JMK, 6(1), 59-79. DOI: 10.26409/2021JMK6.1.03it_IT
dc.titleThe "American Way of Mobility". The influence of the American model on traffic and mobility planning in Italy (1920-1960)it_IT
dc.sourceUniSa. Sistema Bibliotecario di Ateneoit_IT
dc.contributor.authorBelloni, Eleonora
dc.identifier.urihttps://www.mediterraneanknowledge.org/publications/index.php/journal/issue/archiveit_IT
dc.identifier.urihttp://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/9086
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26409/2021JMK6.1.03
dc.typeJournal Articleit_IT
dc.format.extentP. 59-79it_IT
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.26409/2021JMK6.1.03it_IT
dc.identifier.issn2499-930Xit_IT
dc.subjectMobilityit_IT
dc.subjectTrafficit_IT
dc.subjectPlanningit_IT
dc.subjectAmericanizationit_IT
dc.subjectMovilidad
dc.subjectCirculación
dc.subjectPlanificación
dc.subjectAmericanización
dc.subjectMobilità
dc.subjectTraffico
dc.subjectPianificazione
dc.subjectAmericanizzazione
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