Show simple item record

dc.date.accessioned2025-12-17T11:19:59Z
dc.date.available2025-12-17T11:19:59Z
dc.description.abstractOne century after the massive migratory current following the Russian revolution, music composed in exile has not yet found particular interest in cultural studies. The aim of my essay is to provide historical and sociocultural coordinates to the reality of Russian émigré composers’ community based in Paris within the milieu of the so-called Russia Abroad. This cultural category has been the subject of many studies in the last decades. These latter have thoroughly underlined the literary expressions of the Parisian émigré ambient in the light of the links with the homeland, the pre-revolutionary culture and the expectation of the return to Russia. Features that may be summarized in the concept of the Missija russkoi emigratsii whose principal domain is to be found in the “free creative work” characterized by a twofold outlook: on the one hand it is aimed at providing continuity to pre-soviet Russia’s traditional culture and, on the other hand, it is intertwined with the development of new languages, forms and aesthetics, inextricably bound with the contemporary artistic achievements of the host metropolis, the Ville Lumière. Russian-Parisian composers’ production offers a privileged space to observe this cultural interweaving and the other aspects mentioned above.it_IT
dc.description.abstractUn siglo después de la corriente migratoria masiva que siguió a la Revolución Rusa, la música compuesta en el exilio aún no ha encontrado un interés particular en los estudios culturales. El objetivo de mi ensayo es aportar coordenadas históricas y socioculturales a la realidad de la comunidad de compositores rusos emigrados con sede en París, en el ámbito de la llamada “Rusia en el Extranjero”. Esta categoría cultural ha sido objeto de numerosos estudios en las últimas décadas. Estos últimos han subrayado las expresiones literarias del ambiente parisino de los emigrados, a la luz de los vínculos con la patria, la cultura pre-revolucionaria y la expectativa del regreso a Rusia. Estos elementos pueden resumirse en el concepto de Missija russkoi emigratsii, cuyo rasgo principal se encuentra en el “trabajo creativo libre” caracterizado por una doble mirada: por un lado, tiene como objetivo dar continuidad a la cultura tradicional de la Rusia presoviética, y, por otro lado, está entrelazado con el desarrollo de nuevos lenguajes, formas y estéticas, indisolublemente ligadas a los logros artísticos contemporáneos de la metrópoli anfitriona, la Ciudad Luz. La producción de los compositores ruso-parisinos ofrece un espacio privilegiado para observar este entrelazamiento cultural.it_IT
dc.description.abstractUn secolo dopo la grande corrente migratoria russa seguita alla rivoluzione del ’17, la musica composta in esilio non ha ancora riscontrato particolare interesse negli studi culturali. Scopo del saggio è di fornire le coordinate storiche e socioculturali alla realtà della comunità russa di compositori emigrati a Parigi all’interno del milieu della Russia oltreconfine. Questa categoria culturale è stata oggetto di alcuni recenti studi che hanno messo a fuoco le espressioni letterarie dell’ambiente parigino émigré alla luce dei rapporti con la madrepatria, con la cultura prerivoluzionaria e con l’attesa del ritorno in Russia. Caratteri che possono essere riassunti con il concetto di Missija russkoi emigratsii – la missione dell’emigrazione russa – il cui ambito di azione principale va ricercato in una “libera attività creatrice” dal carattere duplice: da un lato essa è tesa ad assicurare continuità con la cultura tradizionale russa presovietica, dall’altro risulta fortemente intrecciata con lo sviluppo di nuovi linguaggi, forme ed estetiche legate ai risultati artistici del tempo osservabili nella metropoli ospitante, la Ville Lumiere. La produzione dei compositori russo-parigini offre uno punto d’osservazione privilegiato per esaminare gli intrecci culturali e gli altri aspetti qui descritti.it_IT
dc.language.isoenit_IT
dc.identifier.citationMacinanti, M. (2021). Music in exile: Russian émigré composers in interwar Paris and the mission of Russia Abroad's musical creativity after the 1917 revolution. Journal of Mediterranean Knowledge-JMK, 6(2), 289-309. DOI: 10.26409/2021JMK6.2.07it_IT
dc.titleMusic in exile: Russian Émigré Composers in interwar Paris and the mission of Russia Abroad's musical creativity after the 1917 revolutionit_IT
dc.sourceUniSa. Sistema Bibliotecario di Ateneoit_IT
dc.contributor.authorMacinanti, Matteo
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://www.mediterraneanknowledge.org/publications/index.php/journal/issue/archiveit_IT
dc.identifier.urihttp://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/9094
dc.identifier.urihttp://dx.doi.org/10.26409/2021JMK6.2.07
dc.typeJournal Articleit_IT
dc.format.extentP. 289-309it_IT
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.26409/2021JMK6.2.07it_IT
dc.identifier.issn2499-930Xit_IT
dc.subjectExileit_IT
dc.subjectÉmigré poeticsit_IT
dc.subjectRussia Abroadit_IT
dc.subjectRussian-Parisian milieuit_IT
dc.subjectInterwar periodit_IT
dc.subjectExilioit_IT
dc.subjectPoética emigranteit_IT
dc.subject“Rusia en el extranjero”it_IT
dc.subjectAmbiente ruso-parisinoit_IT
dc.subjectPeríodo de entreguerrasit_IT
dc.subjectEsilioit_IT
dc.subjectPoetica migranteit_IT
dc.subjectEmigrazione russait_IT
dc.subjectAmbiente russo-pariginoit_IT
dc.subjectPeriodo tra le due guerreit_IT
 Find Full text

Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record