| dc.date.accessioned | 2025-12-17T11:19:59Z | |
| dc.date.available | 2025-12-17T11:19:59Z | |
| dc.description.abstract | One century after the massive migratory current following the Russian revolution, music composed in exile has not yet found particular interest in cultural studies. The aim of my essay is to provide historical and sociocultural coordinates to the reality of Russian émigré composers’ community based in Paris within the milieu of the so-called Russia Abroad. This cultural category has been the subject of many studies in the last decades. These latter have thoroughly underlined the literary expressions of the Parisian émigré ambient in the light of the links with the homeland, the pre-revolutionary culture and the expectation of the return to Russia. Features that may be summarized in the concept of the Missija russkoi emigratsii whose principal domain is to be found in the “free creative work” characterized by a twofold outlook: on the one hand it is aimed at providing continuity to pre-soviet Russia’s traditional culture and, on the other hand, it is intertwined with the development of new languages, forms and aesthetics, inextricably bound with the contemporary artistic achievements of the host metropolis, the Ville Lumière. Russian-Parisian composers’ production offers a privileged space to observe this cultural interweaving and the other aspects mentioned above. | it_IT |
| dc.description.abstract | Un siglo después de la corriente migratoria masiva que siguió a la Revolución Rusa,
la música compuesta en el exilio aún no ha encontrado un interés particular en los
estudios culturales. El objetivo de mi ensayo es aportar coordenadas históricas y
socioculturales a la realidad de la comunidad de compositores rusos emigrados con
sede en París, en el ámbito de la llamada “Rusia en el Extranjero”. Esta categoría
cultural ha sido objeto de numerosos estudios en las últimas décadas. Estos últimos
han subrayado las expresiones literarias del ambiente parisino de los emigrados, a la
luz de los vínculos con la patria, la cultura pre-revolucionaria y la expectativa del
regreso a Rusia. Estos elementos pueden resumirse en el concepto de Missija russkoi
emigratsii, cuyo rasgo principal se encuentra en el “trabajo creativo libre”
caracterizado por una doble mirada: por un lado, tiene como objetivo dar
continuidad a la cultura tradicional de la Rusia presoviética, y, por otro lado, está
entrelazado con el desarrollo de nuevos lenguajes, formas y estéticas,
indisolublemente ligadas a los logros artísticos contemporáneos de la metrópoli
anfitriona, la Ciudad Luz. La producción de los compositores ruso-parisinos ofrece
un espacio privilegiado para observar este entrelazamiento cultural. | it_IT |
| dc.description.abstract | Un secolo dopo la grande corrente migratoria russa seguita alla rivoluzione del ’17,
la musica composta in esilio non ha ancora riscontrato particolare interesse negli
studi culturali. Scopo del saggio è di fornire le coordinate storiche e socioculturali
alla realtà della comunità russa di compositori emigrati a Parigi all’interno del milieu
della Russia oltreconfine. Questa categoria culturale è stata oggetto di alcuni recenti
studi che hanno messo a fuoco le espressioni letterarie dell’ambiente
parigino émigré alla luce dei rapporti con la madrepatria, con la cultura
prerivoluzionaria e con l’attesa del ritorno in Russia. Caratteri che possono essere
riassunti con il concetto di Missija russkoi emigratsii – la missione dell’emigrazione
russa – il cui ambito di azione principale va ricercato in una “libera attività creatrice”
dal carattere duplice: da un lato essa è tesa ad assicurare continuità con la cultura
tradizionale russa presovietica, dall’altro risulta fortemente intrecciata con lo
sviluppo di nuovi linguaggi, forme ed estetiche legate ai risultati artistici del tempo
osservabili nella metropoli ospitante, la Ville Lumiere. La produzione
dei compositori russo-parigini offre uno punto d’osservazione privilegiato per
esaminare gli intrecci culturali e gli altri aspetti qui descritti. | it_IT |
| dc.language.iso | en | it_IT |
| dc.identifier.citation | Macinanti, M. (2021). Music in exile: Russian émigré composers in interwar Paris and the mission of Russia Abroad's musical creativity after the 1917 revolution. Journal of Mediterranean Knowledge-JMK, 6(2), 289-309. DOI: 10.26409/2021JMK6.2.07 | it_IT |
| dc.title | Music in exile: Russian Émigré Composers in interwar Paris and the mission of Russia Abroad's musical creativity after the 1917 revolution | it_IT |
| dc.source | UniSa. Sistema Bibliotecario di Ateneo | it_IT |
| dc.contributor.author | Macinanti, Matteo | |
| dc.date.issued | 2021 | |
| dc.identifier.uri | https://www.mediterraneanknowledge.org/publications/index.php/journal/issue/archive | it_IT |
| dc.identifier.uri | http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/9094 | |
| dc.identifier.uri | http://dx.doi.org/10.26409/2021JMK6.2.07 | |
| dc.type | Journal Article | it_IT |
| dc.format.extent | P. 289-309 | it_IT |
| dc.identifier.doi | http://dx.doi.org/10.26409/2021JMK6.2.07 | it_IT |
| dc.identifier.issn | 2499-930X | it_IT |
| dc.subject | Exile | it_IT |
| dc.subject | Émigré poetics | it_IT |
| dc.subject | Russia Abroad | it_IT |
| dc.subject | Russian-Parisian milieu | it_IT |
| dc.subject | Interwar period | it_IT |
| dc.subject | Exilio | it_IT |
| dc.subject | Poética emigrante | it_IT |
| dc.subject | “Rusia en el extranjero” | it_IT |
| dc.subject | Ambiente ruso-parisino | it_IT |
| dc.subject | Período de entreguerras | it_IT |
| dc.subject | Esilio | it_IT |
| dc.subject | Poetica migrante | it_IT |
| dc.subject | Emigrazione russa | it_IT |
| dc.subject | Ambiente russo-parigino | it_IT |
| dc.subject | Periodo tra le due guerre | it_IT |