Elea: Recent submissions
Items 1-20 di 6653
-
Impacts of Social Spending, Economic Freedom and Institutional Factors on Poverty in Latin American Countries. Impact analysis of Free School Policy in Colombia
(Universita degli studi di Salerno, 2023-10-17)The end of poverty by the year 2030 is the first goal of sustainable development, however in Latin America a significant portion of people are still in poverty and therefore this paper focuses on the issue of poverty in ... -
Modeling and analysis of functionally graded nanobeams based on local/nonlocal theories of elasticity
(Universita degli studi di Salerno, 2023-12-12)The aim of this thesis is to introduce the reader to nanotechnologies and functionally graded nanomaterials by providing definitions, classifications and potential applications. In particular, the thesis summarizes the ... -
La criptovaluta, un circuito economico alternativo. Applicazioni e prospettive di sviluppo nell'economia nazionale e la necessità di una regolamentazione complessiva
(Universita degli studi di Salerno, 2023-11-14)Il presente lavoro si occupa del fenomeno delle criptovalute, fenomeno senza dubbio di nuova generazione. Il primo capitolo riguarda l’origine della criptovaluta, e anche di bitcoin, che rappresenta la criptovaluta più ... -
Il personale dipendente nelle società a partecipazione pubblica: una parabola normativa tra ibridismi e stratificazioni
(Universita degli studi di Salerno, 23-07-30)This thesis entitled "Employee Personnel in Publicly Owned Companies" stands at the boundary not only of polychromatic disciplines, but also of conflicting and often divergent interests suspended between the different ... -
Seismic behaviour of seismic-resilient steel moment-resisting frames equipped with damage-free self-centring column bases
(Universita degli studi di Salerno, 2023-09-28)Recent destructive seismic events have underlined the need for increasing research efforts devoted to the development of innovative seismic-resilient structures able to reduce seismic-induced direct and indirect losses. ... -
Exploring the interaction between ICT, innovation, and Green Productivity
(Universita degli studi di Salerno, 2023-09-11)L'obiettivo di questa tesi è approfondire la comprensione della relazione tra il settore delle tecnologie dell'informazione e della comunicazione (ICT) e vari aspetti delle performance economiche, tra cui l'innovazione, ... -
Simplified methods for the evaluation of seismic performances of steel MRFs and CBFs
(Universita degli studi di Salerno, 2023-03-23)This work aims at the definition, application and validation of a simplified performance-based method for the evaluation of seismic performances of steel buildings. Reference is made to steel Moment Resisting Frames ... -
Sfide etiche e legali dell'assistenza sanitaria basata sull'intelligenza artificiale: la responsabilità del medico e dell’amministrazione sanitaria
(Universita degli studi di Salerno, 2023-08-02)Medical liability is an important branch of law in which, in the first place, the expectations of patients' recovery are compared with the doctor's duty to provide them with adequate and possibly decisive care. Unfortunately, ... -
Blockchain and new organizational models for the innovation management in the supply chain
(Universita degli studi di Salerno, 2023-02-15)Recentemente, la ricerca e gli imprenditori hanno spostato la loro attenzione su nuove tecnologie come la blockchain e le criptovalute per capire come possono essere implementate all'interno delle loro organizzazioni. ... -
Effects of natural iron chelators on dendritic cells: anti-inflammatory activity, phenotypic characterization, and metabolomic analysis
(Universita degli studi di Salerno, 2022-12-16)Dendritic cells (DCs) are key regulators of the immune system that patrol all the compartments of the body. When exposed to danger signals, DCs mature, migrate to the draining lymph nodes, and activate the adaptive ... -
I “reperti” delle pratiche possono aiutare a entrare in contatto con le didattiche disciplinari?
(W. Sahlfeld, R. Falcade, "I “reperti” delle pratiche possono aiutare a entrare in contatto con le didattiche disciplinari?" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.168-183, 2024)The communication is about an interdisciplinary research project about school exercise books in mathematics and their use in a public history project. The occasion came from the initiatives for the 150 years of Canton ... -
L’esperienza dell’Archivio storico dell’Associazione Opera Pizzigoni: un modo diverso di vivere la storia
(F. Zuccoli, "L’esperienza dell’Archivio storico dell’Associazione Opera Pizzigoni: un modo diverso di vivere la storia" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.186-197, 2024)This paper examines a project conducted on the historical archive of the Opera Pizzigoni Association (ASOP) from a public history perspective. The ASOP archive is not a school archive but holds records concerning the ... -
La Casa de la Cultura y el Instituto de Estudios Turolenses (1948-1962)
(M.L. Alcalá Ibáñez, J.L. Castán Esteban, "La Casa de la Cultura y el Instituto de Estudios Turolenses (1948-1962) " in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.202-220, 2024)Thomas Cauvin describes the complexity of Public History of Education. This excellent text book anticipates where the field is headed internationally: cultural heritage, people’s history, media, exposed past, digital ... -
Il caffè narrativo. La Public History dell’educazione altoatesina in azione
(A. Augschöll Blasbichler, S. Zannini, "Il caffè narrativo. La Public History dell’educazione altoatesina in azione" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.222-234, 2024)The Research and Documentation Center for South Tyrol’s Educational History aims to explore the history of education as a significant narrative in understanding individual and collective identity constructs among the three ... -
L’anima dei luoghi: la dialettica tra patrimonio materiale e immateriale nelle valli ladine
(G. Bandini, S. Rasom, "L’anima dei luoghi: la dialettica tra patrimonio materiale e immateriale nelle valli ladine" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.236-250, 2024)The Ladin language and culture communities are a unique example of the interaction between tangible and intangible heritage, serving as a multicultural laboratory that plays a vital role in preserving cultural diversity ... -
Valorizzazione delle fonti, narrazione storica e percorsi di cittadinanza nell’esperienza della Casa del Sole, la scuola all’aperto del parco Trotter in Milano
(B. Barra, "Valorizzazione delle fonti, narrazione storica e percorsi di cittadinanza nell’esperienza della Casa del Sole, la scuola all’aperto del parco Trotter in Milano" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.252-263, 2024)La Casa del Sole is an open-air school founded in 1922 in the former Trotter Park in Milan, one of the largest in Europe, organized – also from an architectural point of view – according to the most advanced pedagogical ... -
Pratiche ermeneutiche del patrimonio storico-educativo. L’esperienza di un laboratorio di Public History realizzato dal MuSEd con gli insegnanti della città Metropolitana
(F. Borruso, "Pratiche ermeneutiche del patrimonio storico-educativo. L’esperienza di un laboratorio di Public History realizzato dal MuSEd con gli insegnanti della città Metropolitana" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.266-277, 2024)The essay reports a recent Public History experience made whithin the MuSEd (School and Education Museum ‘Mauro Laeng’) of the Roma Tre University under the title Le scuole di Roma al MuSEd. Percorsi di visita per gli ... -
Un caso di divulgazione storica attraverso la memoria collettiva: il progetto pluriennale del Museo Martinitt e Stelline con i licei milanesi
(C. Cenedella, "Un caso di divulgazione storica attraverso la memoria collettiva: il progetto pluriennale del Museo Martinitt e Stelline con i licei milanesi" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.280-287, 2024)A project by the Martinitt and Stelline museum in Milan with the threeyear high school period led to a multi-year historical dissemination work, thanks to the timetable possibilities offered by school-work alternation. ... -
L’archivio partecipato, tra ricostruzione delle fonti e memoria collettiva: “La Tanzi nella storia d’Italia” (1799-2011) – un caso di studio
(A. Consiglio, "L’archivio partecipato, tra ricostruzione delle fonti e memoria collettiva: “La Tanzi nella storia d’Italia” (1799-2011) – un caso di studio" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.290-304, 2024)This contribution intends to present the interactive and transgenerational laboratory experience relating to setting up a documentary exhibition about the history of the “Luigi Tanzi” Institute, located in the province ... -
Andar per scuole tra le montagne della Basilicata. Un laboratorio nomade tra le scuole rurali e le storie dei maestri nel Pollino
(M. D'Alessio, "Andar per scuole tra le montagne della Basilicata. Un laboratorio nomade tra le scuole rurali e le storie dei maestri nel Pollino" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.306-319, 2024)The contribution outlines the project of an itinerant workshop promoted by the University of Basilicata with the cultural association «ArtePollino» aimed at schoolchildren and students to come back, through an experiential ...