Il Codice Pelavicino tra edizione digitale e Public History
Date
(2017Author
Salvatori, Enrica <Università di Pisa>
Rosselli Del Turco, Roberto <Università di Torino>
Alzetta, Chiara <Università di Pisa>
Di Pietro, Chiara <Università di Pisa>
Mannari, Chiara <Università di Pisa>
Miaschi, Alessio <Università di Pisa>
Metadata
Show full item recordAbstract
The Codice Pelavicino Digitale Project aims to publish an online digital
edition of the relevant manuscript of the XIII century. In this paper features of the
edition and related issues are addressed. Secondly we explain motivations for choosing
a digital edition as a medium: we address the background, and common concerns in
the context of Academy and clerical and historical archives. Finally we give insights
on the international standard adopted to markup the text, i.e. XML-TEI, and EVT,
a tool adopted to generate the final website and display texts and images.
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Tra scuola, università e territorio: il peculiare contributo della Public History
Bandini, Gianfranco <Università di Firenze>; Bianchini, Paolo <Università di Torino>; Borruso, Francesca <Università Roma Tre>; Brunelli, Marta <Università di Macerata>; Oliviero, Stefano <Università di Firenze> (G. Bandini, P. Bianchini, F. Borruso, M. Brunelli, S. Oliviero, "Tra scuola, università e territorio. Introduzione", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, 2022, pp. 9-13, 2022) -
Educational ecosystems for Information Science: The case of the University of Pisa
Casarosa, Vittore <Università di Pisa>; Ruggieri, Salvatore <Università di Pisa>; Salvatori, Enrica <Università di Pisa>; Simi, Maria <Università di Pisa>; Turbanti, Simona <Università di Pisa> (V. Casarosa, S. Ruggieri, E. Salvatori, M. Simi, S. Turbanti, Educational ecosystems for Information Science: the case of the University of Pisa, Education for Information, 36, 2020, no. 2, pp. 119-138, 2020)Interdisciplinarity is becoming increasingly important in education. With the rapidly evolving job market, an interdisciplinary education can prepare students for the flexibility and broad knowledge base required to adapt. ... -
CommonS e CommonSpaces: per una applicazione dei principi CommonS ad un MetaWeb del Digital Heritage italiano
Lariccia, Stefano <Università Sapienza Roma>; Feliciati, Pierluigi <Università di Macerata>; Salvatori, Enrica <Università di Pisa>; Montanari, Marco <Università Sapienza Roma> (S. Lariccia, P. Feliciati, E. Salvatori, M. Montanari, "CommonS e CommonSpaces: per una applicazione dei principi CommonS ad un MetaWeb del Digital Heritage italiano", in Conferenza GARR 2016: selected papers: Firenze, 30 novembre - 2 dicembre 2016, pp. 20-23, 2017)Il termine “commons” è al centro nell’ultimo trentennio di ricerche dal punto di vista economico, tecnologico e sociale, ben sintetizzate da J.Rifkin che sviluppa le teorie che hanno fruttato il Nobel per l’economia ad ...