• The rise of Public History: an international perspective 

      Cauvin, Thomas <Colorado State University, United States> (T. Cauvin, The Rise of Public History: an international perspective, «Historia Crítica» n. 68, 2018, pp. 3-26, (2018)
      This article explores the birth and development of public history and presents the different criteria of its internationalization from the 1970s to the more recent creation of the International Federation of Public History. ...
    • La storia delle donne in percorsi di Public History : editoriale 

      Gagliardi, Isabella; Savelli, Aurora <Università di Firenze> (I. Gagliardi, A. Savelli, La storia delle donne in percorsi di Public History : editoriale, «Storia delle donne», n. 14, 2018, pp. 5-17, (2018)
    • Shu Zi Gong Zhong Shi Xue 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze>; Li, Juan (S. Noiret, Shu Zi Gong Zhong Shi Xue. (trad. a cura di J. Li), «Gong Zhong Shi Xue», Zhejiang Daxue, 1, 2018, pp. 185-208, (2018)
    • Museo Europeo degli Studenti - MEUS. Un esempio di Public History 

      Negruzzo, Simona (S. Negruzzo, Museo Europeo degli Studenti - MEUS. Un esempio di Public History, Annali di storia delle università italiane, 2018, n. 1, pp. 183-194, (2018)
    • Digital Public History 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Digital Public History, in David Dean (a cura di), "A Companion to Public History", Hoboken, Wiley-Blackwell, 2018, pp. 111-124, (2018)
      The Digital Turn in history has reformulated our documentation processes, transformed the ways we archive, treat and access information and has sometimes anticipated new epistemological questions. Yet there is still no ...
    • Biografie, percorsi e networks nell’età contemporanea: un approccio transnazionale tra ricerca, didattica e Public History 

      Betti, Eloisa; De Maria, Carlo (E. Betti, C. De Maria, (a cura di), "Biografie, percorsi e networks nell’età contemporanea: un approccio transnazionale tra ricerca, didattica e Public History", Roma, BraDypUs, 2018, (2018)
      Il rinnovamento storiografico portato dalla storia globale e dal successivo intreccio tra storia globale e micro-storia ha avuto negli anni Duemila un’importante ricaduta nello studio delle biografie, con il progressivo ...
    • Trabajar con el pasado en internet: la historia pública digital y las narraciones de las redes sociales 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Trabajar con el pasado en internet: la historia pública digital y las narraciones de las redes sociales, «Ayer», 2018, 110, n. 2, pp. 111-140, (2018)
      El objetivo de este artículo es analizar cómo la historia pública digital y el contenido generado por los usuarios están estableciendo nuevas formas de actividad profesional en las redes sociales. Definiremos qué son las ...
    • La comunicazione digitale per la storia: Digital Public History, musei e luoghi di memoria 

      Bertelli, Silvia; Regione Toscana. Consiglio Regionale (S. Bertelli, "La comunicazione digitale per la storia Digital public history, musei e luoghi di memoria", Firenze, Consiglio regionale della Toscana, 2019, (2019)
      La tesi di laurea qui pubblicata, discussa a giugno del 2018 presso la Scuola di Scienze Politiche “Cesare Alfieri” dell’Università di Firenze dalla Dott.ssa Silvia Bertelli, offre un’approfondita disamina della Public ...
    • Experiences of Public History and ICT for the Representation of Cultural Heritage 

      Mantini, Silvia <Università degli Studi dell’Aquila> (S. Mantini, Experiences of Public History and ICT for the Representation of Cultural Heritage in «DISEGNARE CON», 12, 2019, pp. 161-164, (2019)
      Public History is a field of the historical sciences where historians carry out activities related to the research and communication of history with and for different audiences. This article aims to analyze the role of ...
    • Public History tra didattica e comunicazione 

      Colazzo, Salvatore <Università del Salento>; Iurlano, Giuliana <Università del Salento>; Ria, Demetrio <Università del Salento> (S. Colazzo, G. Iurlano, D. Ria, (a cura di), Public History tra didattica e comunicazione. Salento, Università del Salento, 2019, (2019)
    • La Public History dalle origini alla costituzione dell’Associazione Italiana di Public History: movimento o disciplina? 

      Savelli, Aurora <Università di Firenze> (A. Savelli, La Public History dalle origini alla costituzione dell’Associazione Italiana di Public History: movimento o disciplina?, «Sapere pedagogico e Pratiche educative», n. 3, 2019, pp. 9-22, (2019)
      Public history is triggering debate and lively reactions in Italy. What is the reason for its success? In connection with what areas does public history lead historians to think, and to act? This text questions these points, ...
    • Participation in heritage crowdsourcing 

      Bonacchi, Chiara; Bevan, Andrew; Keinan-Schoonbart, Adi; Pett, Daniel; Wexler, Jennifer (C. Bonacchi, A. Bevan, A. Keinan-Schoonbaert, D. Pett, J. Wexler, Participation, «Heritage Crowdsourcing. Museum Management and Curatorship», 34, 2019, n. 2, pp. 1-18, (2019)
      This paper draws upon the experience of several years of running a multi-application crowdsourcing platform, as well as a longitudinal evaluation of participant profiles, motivations and behaviour, to argue that heritage ...
    • The birth of a new discipline of the past? : public history in Italy 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, The birth of a new discipline of the past? Public history in Italy, «Ricerche storiche», XLIX, 2019, n. 3, pp. 131-166, (2019)
      This essay has been published ten years after Ricerche Storiche’s special issue on Media and History coordinated by Francesco Mineccia and Luigi Tomassini (2009) which engaged, for the first time in Italy, with Public History ...
    • Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze 

      Oliviero, Stefano <Università di Firenze>; Bandini, Gianfranco <Università di Firenze> (G. Bandini, S. Oliviero, (a cura di), Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze, Firenze, University press, 2019, (2019)
    • Esperienze di Public History of Education nell’Università di Bologna, tra ricerca scientifica e didattica 

      D’Ascenzo, Mirella <Università di Bologna> (M. D’Ascenzo, Esperienze di Public History of Education nell’Università di Bologna, tra ricerca scientifica e didattica, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 211-221, (2019)
      The contribution explores the Public History of Education activities carried out at the University of Bologna, characterized by the organization of exhibitions and thematic exhibitions as well as research-training actions ...
    • Introduzione. Public History of Education: una proposta operativa per costruire una comunità educante 

      Bandini, Gianfranco <Università di Firenze>; Oliviero, Stefano <Università di Firenze> (G. Bandini, S.Oliviero, Introduzione. Public History of Education: una proposta operativa per costruire una comunità educante, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. IX-XII, (2019)
    • Qui abito. Un progetto di Public History per le scuole del quartiere Vallette 

      Cliomedia Public History (Cliomedia Public History, (a cura di), QUI ABITO. Un progetto di Public History per il quartiere Vallette, Torino, Cliomedia Public History, 2019, (2019)
    • Public History e Public Pedagogy. Storia e pedagogia per lo sviluppo di una nuova «sfera pubblica» 

      Tognon, Giuseppe <LUMSA, Libera Università Maria Santissima Assunta, Roma> (G. Tognon, Public History e Public Pedagogy. Storia e pedagogia per lo sviluppo di una nuova «sfera pubblica», in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 25-40, (2019)
      The challenge of civil pedagogy - on which three examples are indicated in the final part of the article - is to go beyond the logics that guided it up to today to build a new patriotism that has the whole as a reference ...
    • Manifesto della Public History of Education. Una proposta per connettere ricerca accademica, didattica e memoria sociale 

      Bandini, Gianfranco <Università di Firenze> (G. Bandini, Manifesto della Public History of Education. Una proposta per connettere ricerca accademica, didattica e memoria sociale, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 41-53, (2019)
      Public History is a great resource that belongs not only to historians, but to all those who, specialists or non-specialists, starting from their specific cultural skills, intend to adopt its dialogical style, social ...
    • Memorie autobiografiche come patrimonio di comunità 

      Benelli, Caterina <Università di Messina> (C. Benelli, Memorie autobiografiche come patrimonio di comunità, in Gianfranco Bandini, Stefano Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 65-75, (2019)
      We live in a historical period in which it is necessary and urgent to know and relate to stories. Today, the social function of memory is stronger and more evident than ever. The concept of memory, as well as that of ...