Now showing items 41-60 of 6904

    • Digital Public History 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Digital Public History, in David Dean (a cura di), "A Companion to Public History", Hoboken, Wiley-Blackwell, 2018, pp. 111-124, (2018)
      The Digital Turn in history has reformulated our documentation processes, transformed the ways we archive, treat and access information and has sometimes anticipated new epistemological questions. Yet there is still no ...
    • Trabajar con el pasado en internet: la historia pública digital y las narraciones de las redes sociales 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Trabajar con el pasado en internet: la historia pública digital y las narraciones de las redes sociales, «Ayer», 2018, 110, n. 2, pp. 111-140, (2018)
      El objetivo de este artículo es analizar cómo la historia pública digital y el contenido generado por los usuarios están estableciendo nuevas formas de actividad profesional en las redes sociales. Definiremos qué son las ...
    • Coltivare memorie: la Storia dopo il terremoto 

      Mantini, Silvia <Università degli Studi dell’Aquila> (S. Mantini, Coltivare memorie: la Storia dopo il terremoto in S. Mariantoni, A. Vaccarelli (a cura di), “Individui, comunità e istituzioni in emergenza”, pp. 249-259, Milano, Franco Angeli, 2018, (2018)
      È qui presentato il caso di studio dell’Aquila, nelle mutate morfologie che connotarono la città a partire dalla sua fondazione, in un dialogo con il presente che giunge fino al terremoto del 1703, l’ultimo grande sisma ...
    • La storia delle donne in percorsi di Public History : editoriale 

      Gagliardi, Isabella; Savelli, Aurora <Università di Firenze> (I. Gagliardi, A. Savelli, La storia delle donne in percorsi di Public History : editoriale, «Storia delle donne», n. 14, 2018, pp. 5-17, (2018)
    • Museo Europeo degli Studenti - MEUS. Un esempio di Public History 

      Negruzzo, Simona (S. Negruzzo, Museo Europeo degli Studenti - MEUS. Un esempio di Public History, Annali di storia delle università italiane, 2018, n. 1, pp. 183-194, (2018)
    • The rise of Public History: an international perspective 

      Cauvin, Thomas <Colorado State University, United States> (T. Cauvin, The Rise of Public History: an international perspective, «Historia Crítica» n. 68, 2018, pp. 3-26, (2018)
      This article explores the birth and development of public history and presents the different criteria of its internationalization from the 1970s to the more recent creation of the International Federation of Public History. ...
    • Shu Zi Gong Zhong Shi Xue 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze>; Li, Juan (S. Noiret, Shu Zi Gong Zhong Shi Xue. (trad. a cura di J. Li), «Gong Zhong Shi Xue», Zhejiang Daxue, 1, 2018, pp. 185-208, (2018)
    • Past continuous: Digital Public History through Social Media and Photography 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Past continuous: digital public history and social media, in P. Ashton, A. Trapeznik (a cura di), "What Is Public History Globally? Working with the Past in the Present", London, Bloomsbury, 2019, pp. 265-278, (2019)
    • Homo digitalis 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Homo Digitalis, in D. Paci (a cura di), "La storia in digitale: teorie e metodologie", Milano, Unicopli, 2019, pp.8-19, (2019)
    • Tra ricerca storica, Citizen e Public History: il Centenario della scuola elementare Fortuzzi di Bologna 

      Carpigiani, Carla; Gabrielli, Gianluca < Università di Macerata> (C. Carpigiani, G. Gabrielli, Tra ricerca storica, Citizen e Public History: il Centenario della scuola elementare Fortuzzi di Bologna, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 119-130, (2019)
      In 2017, the teachers of the Fortuzzi primary school in Bologna, as part of the school’s centenary initiatives, conducted a public and participatory research on its history that involved pupils, parents and the neighbourhood. ...
    • The birth of a new discipline of the past? : public history in Italy 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, The birth of a new discipline of the past? Public history in Italy, «Ricerche storiche», XLIX, 2019, n. 3, pp. 131-166, (2019)
      This essay has been published ten years after Ricerche Storiche’s special issue on Media and History coordinated by Francesco Mineccia and Luigi Tomassini (2009) which engaged, for the first time in Italy, with Public History ...
    • Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze 

      Oliviero, Stefano <Università di Firenze>; Bandini, Gianfranco <Università di Firenze> (G. Bandini, S. Oliviero, (a cura di), Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze, Firenze, University press, 2019, (2019)
    • Paradigmi storiografici per insegnare la storia dell’educazione: riflessioni da una pratica di Public History 

      Salvarani, Luana <Università di Parma> (L. Salvarani, Paradigmi storiografici per insegnare la storia dell’educazione: riflessioni da una pratica di Public History, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 55-64, (2019)
      Teaching the history of education to future educators? One possible way to avoid the sclerotization of the discipline into an excessive focus on handbooks is to conceive it as a public history practice, interrogating ...
    • Esperienze di Public History of Education nell’Università di Bologna, tra ricerca scientifica e didattica 

      D’Ascenzo, Mirella <Università di Bologna> (M. D’Ascenzo, Esperienze di Public History of Education nell’Università di Bologna, tra ricerca scientifica e didattica, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 211-221, (2019)
      The contribution explores the Public History of Education activities carried out at the University of Bologna, characterized by the organization of exhibitions and thematic exhibitions as well as research-training actions ...
    • Qui abito. Un progetto di Public History per le scuole del quartiere Vallette 

      Cliomedia Public History (Cliomedia Public History, (a cura di), QUI ABITO. Un progetto di Public History per il quartiere Vallette, Torino, Cliomedia Public History, 2019, (2019)
    • Introduzione. Public History of Education: una proposta operativa per costruire una comunità educante 

      Bandini, Gianfranco <Università di Firenze>; Oliviero, Stefano <Università di Firenze> (G. Bandini, S.Oliviero, Introduzione. Public History of Education: una proposta operativa per costruire una comunità educante, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. IX-XII, (2019)
    • Antecedenti, origini e tratti caratterizzanti della Public History in Italia 

      Tomassini, Luigi <Università di Bologna>; Biscioni, Raffaella <Università di Bologna> (L. Tomassini, Raffaella Biscioni, Antecedenti, origini e tratti caratterizzanti della Public History in Italia, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 3-23, (2019)
      The essay outlines an excursus on the historical origins and precedents of Public History (PH) practices in Italy, around three main themes: Cultural Heritage; School and University; Territory. National conferences are ...
    • Public History tra didattica e comunicazione 

      Colazzo, Salvatore <Università del Salento>; Iurlano, Giuliana <Università del Salento>; Ria, Demetrio <Università del Salento> (S. Colazzo, G. Iurlano, D. Ria, (a cura di), Public History tra didattica e comunicazione. Salento, Università del Salento, 2019, (2019)
    • Public History e Public Pedagogy. Storia e pedagogia per lo sviluppo di una nuova «sfera pubblica» 

      Tognon, Giuseppe <LUMSA, Libera Università Maria Santissima Assunta, Roma> (G. Tognon, Public History e Public Pedagogy. Storia e pedagogia per lo sviluppo di una nuova «sfera pubblica», in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 25-40, (2019)
      The challenge of civil pedagogy - on which three examples are indicated in the final part of the article - is to go beyond the logics that guided it up to today to build a new patriotism that has the whole as a reference ...
    • Il Manifesto della Public History Italiana 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Il Manifesto della Public History Italiana, «Public history weekly», 2019, 7, n. 27, (2019)
      Come sappiamo, il ruolo sociale degli storici come esperti capaci di influenzare i dibattiti contemporanei a causa della loro conoscenza del passato e delle loro abilità critiche applicate alle fonti originali, è messo in ...