Edizioni Sinestesie: Recent submissions
Now showing items 981-1000 of 1126
-
Per una morfologia del tragico memoria, archeologia e déjà-vu nella Città morta di d’Annunzio
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2016)This essay focuses on d’Annunzio’s Città morta and offers a reading conducted along three fundamental guiding lines: the perception of the “tragic sense”; the question of mythical memory and the experimental psychology ... -
Dante a teatro. Drammaturgia dantesca tra Ottocento e Novecento
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2016)In the essay is investigated the presence of Dante's poetry as inspiration for theatrical works in the European and Italian dramaturgy between the XIXth and XXth centuries. -
La Colombina di Giacosa: un’immagine inedita di Eleonora Duse nelle illustrazioni di Edoardo Calandra per Il Filo
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2016)An unusual journey in Eleonora Duse’s iconography finalized to the analysis of Edoardo Calandra’s images stored in a rare edition of Il Filo by Giuseppe Giacosa, published in 1883 by Casanova in Turin. -
The scaffold and the stage in countercultural Italy: of arenas and altars
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2016) -
The trajectory of a viral image on the afterlife of the Alan Kurdi image
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2016) -
Franco Perrelli, Le origini del teatro moderno. Da Jarry a Brecht, Roma-Bari, Editori Laterza, 2016. [Recensione]
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2016) -
Elena Randi, Il teatro romantico, Roma-Bari, Editori Laterza, 2016. [Recensione]
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2016) -
Gianluca D’Andrea, transito all’ombra, Marcos y Marcos, Milano, 2016. [Recensione]
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2017)A questa vertigine (Italic, Ancona 2016) is the Gianluca D’Andrea’s new poetry book. A book with a quick writing, able to condense the events, adding them together, so that the reader can quickly open them like a fan and ... -
Antonio di Grado, Anarchia come romanzo e come fede ad Est dell’Equatore, Pollena (NA) 2015. [Recensione]
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2017)How are religion, literature and politics linked? According to Antonio Di Grado in one of his last works (Anarchia come romanzo e come fede), anarchy seems to be the fil rouge which connects them. -
Luigi Martellini, La finzione il nulla, Carabba, Lanciano 2013. [Recensione]
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2017)Luigi Martellini’s latest collection of poems, the author stagesthe resistance of the fiction of poetry,in a rational and alwaysmonitoring style, to the siege of nothingness, which is expressed on a dual scale of sense, ... -
Thomas Milholt, Le opere dimenticate del melodramma italiano (1800-1850). Un capitolo di storia della musica da riscrivere, traduzione di Paola Polito, Pozzi, Ravenna 2016. [Recensione]
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2017)The Milholt’s volume aims to re-evaluate the works of the first half of the Italian Eighteen hundred century, and especially of authors such as Mercadante, Pacini and Ricci, now virtually disappeared from theaters around ... -
Carlo Ossola, Ungaretti, poeta, Venezia, Marsilio, 2016. [Recensione]
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2017)Carlo Ossola updates his previous monograph on Ungaretti (Milan 1975 and 1982), the most European of Italian poets, with a new essay that focuses on his poetry and his translations, devoting a large space to European ... -
Vincenzo Patanè, L'estate di un ghiro: Il mito di Lord Byron attraverso la vita, i viaggi, gli amori, le opere, Cicero, Venezia 2013. [Recensione]
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2017)In his absorbing and erudite volume Vincenzo Patanè examines the frenzied life and prolific literary production of the Romantic poet Lord Byron. -
Paolo Rumiz, Appia, Milano, Feltrinelli, 2016. [Recensione]
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2017) -
Preparing for Commedia dell’Arte
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2017)Commedia dell’Arte comes alive when played passionately by characters with an unquenchable need. Commedia is a theatre of contrasts. It moves from Order to Disorder, Chaos, Disaster and back to Order and a Happy Ending. ... -
Innamorarsi attraverso la lettera(tura): il dialogo epistolare tra Luigi Pirandello e Marta Abba
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2017)This article analyses the relationship between Luigi Pirandello and Marta Abba, considering their correspondence in years 1925-1936. We can observe the history of “Teatro d’Arte”, with the artistic and personal problems ... -
The Notebook of Trigorin di Tennessee Williams: una proposta di traduzione
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2017)Purpose of this article is to provide a new interpretation of the figure of Tennessee Williams in the light of his debt to Chekhov. After a brief introduction on the consonances between the two playwrights, we focus on the ... -
Il corpo come luogo di memoria. Intervista a Chiara Bersani
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2017)Questa intervista all’artista Chiara Bersani nasce dall’urgenza di confronto tra le teorie e le ridefinizioni estetiche delle pratiche artistiche. Mentre infatti gli artisti sfidano le rappresentazioni e le concezioni di ... -
The scaffold and the stage in countercultural Italy: of arenas and altars
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2016) -
The trajectory of a viral image: on the afterlife of the Alan Kurdi image
(Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie, 2016)