• In the Shadow of the Queen: On UNESCO’S Universal History, the Women of the Petit Trianon, and Tourist Meaning-Making 

      Paige-Lovingood, Mandy <North Carolina State University, Raleigh, NC, USA> (P.-L. Mandy, In the Shadow of the Queen: On UNESCO’S Universal History, the Women of the Petit Trianon, and Tourist Meaning-Making, «International Public History», vol. 4, 2021, n. 2, pp. 127-137, 2021)
      Upon the designation of Versailles as a World Heritage Site, UNESCO renamed the Petit Trianon the Domaine de Marie-Antoinette (Estate of Marie-Antoinette). Subsequent tourist materials, such as travel guides and website ...
    • Inklusion konkret: Heidelberg in Leichter Sprache 

      Alavi, Bettina (B. Alavi, Inklusion konkret: Heidelberg in Leichter Sprache, «Public history weekly», 2, 2014, n. 7, 2014)
      “Heidelberg in Leichter Sprache” ist ein Stadtführer für Menschen, die Bilder und kurze Texte bevorzugen, also z.B. ältere Menschen, Kinder, Personen mit Deutsch als Zweitsprache oder Menschen mit kognitiven Beeinträchtigungen. ...
    • Inklusion und Geschichtswettbewerb – Barrierefreier Geschichtswettbewerb? 

      Alavi, Bettina (B. Alavi, Inklusion und Geschichtswettbewerb – Barrierefreier Geschichtswettbewerb?, «Public history weekly», 1, 2013, n. 1, 2013)
      Am Geschichtswettbewerb des Bundespräsidenten nehmen durchschnittlich 5000 SchülerInnen teil. Die Zahl der Beiträge aus Real-, Haupt- oder Förderschulen ist jedoch seit Jahren fallend. Der Geschichtswettbewerb richtet sich ...
    • Insegnamento della storia e/è public history 

      Zannini, Andrea <Università degli Studi di Udine> (A. Zannini, Insegnamento della storia e/è public history, «Rivista dell’Istituto di Storia dell’Europa Mediterranea», 2017, 1, pp. 119-126., 2017)
      At the root of both the success of public history and the difficulties of history as a school subject is the same phenomenon of transformation of history, of its function and meaning in the society. School history no longer ...
    • Insegnare la Storia con le serie TV. Il medioevo visto con gli occhi de Il trono di spade 

      Gola, Elisabetta <Università degli Studi di Cagliari>; Guerrieri, Alice <Università degli Studi di Cagliari>; Ilardi, Emiliano <Università degli Studi di Cagliari>; Capaldi, Donatella <Università degli Studi di Roma "La Sapienza"> (E. Gola, A. Guerrieri, E. Ilardi, D. Capaldi, Insegnare la Storia con le serie TV: Il medioevo visto con gli occhi de Il Trono di spade, «RiMe», 2017, 1, pp. 127-137, 2017)
      Is it really true that young students are not interested in History? The answer is yes, if History is explained in a classroom, either at school or at the university. But this does not happen when History is the theme of ...
    • INSIEME. Il podcast dedicato ai luoghi della cultura popolare 

      Mitrugno, Giulia (G. Mitrugno, "INSIEME. Il podcast dedicato ai luoghi della cultura popolare", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2022, n.6, pp. 37-43 [i.e. 305-311], 2022)
      Esistono in Italia centinaia di luoghi che hanno assistito alla nascita della cultura popolare. Spesso sono posti che frequentiamo senza nemmeno conoscerne il passato. “INSIEME” è il podcast che racconta le storie di ...
    • Internationalizing public history 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Internationalizing public history, «Public history weekly», 2, 2014, n. 34, (2014)
      Today, public history is a global discipline, which considers the presence of the past—and the construction of history—outside academic settings. The practice of history has always been “public” in a way, but individual ...
    • Intervista a Cristina Alga. L’ecomuseo Mare Memoria Viva di Palermo 

      Boccalatte, Paola E. (P. E. Boccalatte, "Intervista a Cristina Alga. L’ecomuseo Mare Memoria Viva di Palermo", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2022, n.6, pp. 291-294, 2022)
      A Palermo un ecomuseo racconta le trasformazioni urbanistiche e sociali della città dal dopoguerra a oggi attraverso testimonianze, storie, immagini e memorie legate al mare di città; ma è anche un luogo capace di visione, ...
    • Intervista a Filippo Focardi. Deportazione e Shoah. Tra memoria e testimonianze 

      Betti, Eloisa; Chiaricati, Federico (E. Betti, F. Chiaricati, "Intervista a Filippo Focardi. Deportazione e Shoah. Tra memoria e testimonianze", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2023, n.7, 2023)
      L’intervista a Filippo Focardi si concentra principalmente sugli snodi della costruzione della memoria rispetto a temi centrali della storia della Seconda guerra mondiale, come il sistema concentrazionario nazista e fascista. ...
    • Intervista a Joëlla van Donkersgoed. La storia di Esch in 25 oggetti 

      Boccalatte, Paola E. (P. E. Boccalatte, "Intervista a Joëlla van Donkersgoed. La storia di Esch in 25 oggetti", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2023, n.7, 2023)
      Esch-sur-Alzette è una cittadina di circa 36.000 abitanti situata nell’area mineraria del Lussemburgo. Un’esposizione temporanea all’Escher Pop-Up-Store ha inteso misurarsi con un approccio creativo allo storytelling. ...
    • Introduction: Emerging Directions for Family History Studies 

      Evans, Tanya <Macquarie University, Sydney, Australia>; De Groot, Jerome <University of Manchester, England> (T. Evans, J. de Groot, Introduction: Emerging Directions for Family History Studies, «International Public History», 2, 2019, n. 2, pp. 1-3, 2019)
      This introduction charts the rise of family history across the globe and its international impact upon culture, biomedicine, and technology. It introduces the contributions to this special issue from interdisciplinary ...
    • Introduction: Public History and Museums in Latin America 

      Perry, Jimena <Department of History, Iona College, New Rochelle, NY, USA> (P. Jimena, Introduction: Public History and Museums in Latin America, «International Public History», vol. 5, 2021, n. 1, 2022)
    • Introduction: Understanding Diverse Uses of Painful Pasts. A Plea for Conscious Normativity 

      Dierks, Dennis <Department of History, University of Jena, Jena, Germany> (D. Dierks, Introduction: Understanding Diverse Uses of Painful Pasts. A Plea for Conscious Normativity, «International Public History», vol. 4, 2021, n. 2, 2021)
      The three case studies of this special section address an issue that is undoubtedly at the core of the ethics of Public History: the quest to democratize history. They approach a problem that has concerned Public History ...
    • Introduzione al Dossier 

      Di Bartolo, Francesco; Malgioglio, Luca (F. Di Bartolo, L. Malgioglio, "Introduzione al Dossier", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2023, n.7, 2023)
      Il Dossier intende porre l’attenzione su alcuni punti cruciali della scuola come istituzione che ha il compito di istruire ed educare, affrontando le trasformazioni in senso neoliberista che stanno modificando le finalità ...
    • Introduzione al dossier, con una testimonianza di Vittoriano Ferioli 

      Morgagni, Federico; Menzani, Tito (F. Morgagni, T. Menzani, Introduzione al dossier, con una testimonianza di Vittoriano Ferioli, «Clionet», 2021, n. 5, pp. 105-110, 2021)
    • It is Young People that Give Me Hope 

      Feyen, Christoph <German Development Cooperation (GIZ), Colombo, Sri Lanka> (F. Christoph. It is Young People that Give Me Hope, «International Public History», vol. 3, 2020, n. 2, 2020, 2020)
      Seventy-seven years after gaining independence and 11 years after the end of a long civil war, Sri Lankan public discourse is still searching for a broadly accepted concept of national identity and struggling to find ...
    • Una Italian Public History per la seconda Repubblica 

      Ravveduto, Marcello <Università di Salerno> (M. Ravveduto, Una Italian Public History per la seconda Repubblica, «Officina della Storia», 2013, n. 10, 2013)
    • Italy’s Public Memory of its Main Anti-fascist Martyr: Giacomo Matteotti in the Public Space One Century After his Murder 

      Zucchi, Camilla (2024)
      10th June 1924: the socialist deputy Giacomo Matteotti was murdered by a fascist group. After his famous speech in the Parliament, where he denounced Mussolini’s regime machinations, he was kidnapped, killed and his ...
    • Jahre des Gedenkens, Momente des Vergessens 

      Barricelli, Michele (M. Barricelli, Jahre des Gedenkens, Momente des Vergessens, «Public history weekly», 2, 2014, n. 22, 2014)
      Jetzt geht es los, endlich wird es ernst. In diesem Monat besteigen wir das Schiff, das vom festen Ufer der Gegenwart abstößt und uns auf einem Strom der unendlich scheinenden Erinnerung fortträgt. Die Feiern zum 70. ...
    • Kriegsspiel mit Herz? Computer Games zum Ersten Weltkrieg 

      Fenn, Monika (M. Fenn, Kriegsspiel mit Herz? Computer Games zum Ersten Weltkrieg, «Public history weekly», 2, 2014, n. 26, 2014)
      “Wollten Sie auch immer schon einmal pestverseuchte Kühe auf Ihre Gegner werfen?”1 Diesen provokanten Titel trägt eine Publikation zu Computer Games mit historischem Bezug. Er verweist auf das gezielte Töten, das Kriegsspiele, ...