Now showing items 555-574 of 580

    • Videogiocare la storia tra Public History, usi pubblici e didattica. Introduzione al dossier 

      Pizzirusso, Igor <Istituto nazionale Ferruccio Parri> (I. Pizzirusso, "Videogiocare la storia tra Public History, usi pubblici e didattica. Introduzione al dossier'' «Novecento.org» 2023, n. 20, 2023)
      Introduzione al dossier “Videogiochi, storia e rapporto con il pubblico: MOD, forum, social network”, in cui l’autore fornisce una rapidissima panoramica sul rapporto tra industria videoluduca e ambito culturale-scientifico, ...
    • Videogiochi al femminile tra stereotipi e nuove tendenze. Riflessioni sul rapporto tra media digitali, cultura e società 

      Arrighi, Carlo (C. Arrighi, Videogiochi al femminile tra Stereotipi e nuove tendenze. Riflessioni sul rapporto tra media digitali, cultura e società.«Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 8 (2024). https://doi.org/10.30682/clionet2408ac, 2024)
      I videogiochi sono stati per diverso tempo considerati come un puro intrattenimento, mentre oggi si affermano sempre più quale medium con un alto grado di condizionamento socio-culturale nel contesto in cui si diffondono. ...
    • Videogiochi, storia e rapporto con il pubblico: MOD, forum, social network 

      Pizzirusso, Igor <Istituto nazionale Ferruccio Parri> (I. Pizzirusso, "Videogiochi, storia e rapporto con il pubblico: MOD, forum, social network", «Novecento.org» 2023, n. 20, 2023)
      Attraverso tre casi studio, il dossier tratteggia alcuni possibili effetti prodotti dai videogiochi nel pubblico, attraverso i canali social, i forum in rete e le mod.
    • Il videogioco in Italia. Riflessioni e sollecitazioni tra studi interdisciplinari e Public History 

      Pizzirusso, Igor <Istituto nazionale Ferruccio Parri> (I. Pizzirusso, Il videogioco in Italia. Riflessioni e sollecitazioni tra studi interdisciplinari e Public History, «Italia contemporanea», 2023, n. 303, 2023)
      Con molto ritardo rispetto ai paesi anglosassoni, anche negli ambienti accademici italiani l’interesse nei confronti del videogioco è in rapida crescita, come dimostrano alcuni convegni e pubblicazioni recenti. L’articolo ...
    • Il videogioco nella didattica della storia: uno strumento ancora controverso 

      Arrighi, Carlo (C. Arrighi, "Il videogioco nella didattica della storia: uno strumento ancora controverso", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2023, n.7, 2023)
      Tra le cause principali del disinteresse degli studenti per lo studio della storia si trova da un lato la lontananza che essi avvertono tra la propria storia e il passato, dall’altro la scarsa propensione all’approfondimento ...
    • Von den Mühen der Regionalisierung 

      Sauer, Michael (M. Sauer, Von den Mühen der Regionalisierung, «Public history weekly», 2, 2014, n. 18, 2014)
      Das Bildungswesen ist bekanntlich eine beliebte Spielwiese der Politik. “Bologna” und “G 8” lauten die Chiffren für die beiden jüngsten großen Reformvorhaben; selten, vielleicht überhaupt noch nie in der deutschen ...
    • Vorbilder aus der Geschichte? 

      Gautschi, Peter (2013)
      Jugendliche heute sind permanent mit den Fragen konfrontiert, wer sie sind, was sie wollen, wohin sie gehen sollen. Zur Beantwortung dieser Fragen scheinen die Lebensgeschichten anderer Menschen eine große Anziehungskraft ...
    • ‘Welcome to the Anthropocene’ Public Environmental History 

      Brædder, Anne (A. Brædder, ‘Welcome to the Anthropocene’: Public Environmental History. «Public History Review», 31 (2024), 18–28, 2024)
      The geological concept ‘the Anthropocene’ circulates widely outside Earth System Science – in museum communities, public culture, social sciences, and amongst social science and humanities scholars, artists, activists and ...
    • Wer erschlägt hier wen? Historisch-politische Bildung 

      Hellmuth, Thomas (T. Hellmuth, Wer erschlägt hier wen? Historisch-politische Bildung, «Public history weekly», 1, 2013, n. 5, 2013)
      Dass Geschichte und politische Bildung harmonischen Geschwistern gleichen, scheint in der Öffentlichkeit weitgehend unwidersprochen. Unter BildungsexpertInnen an Schule und Universität wird diese Meinung aber keineswegs ...
    • What Can Public History Do for Museums, What Can Museums Do for Public History? 

      Porciani, Ilaria <Università di Bologna> (I. Porciani, What Can Public History Do for Museums, What Can Museums Do for Public History?, «Memoria e Ricerca. Rivista di storia contemporanea», 2017, 1, pp. 21-40, 2017)
      In the early 19th century, at the dawn of the historical professions, historians did not dismiss working with objects and collaborating with museums. It was the increasing professionalization of the discipline of history ...
    • What heritage day? 

      Siebörger, Rob (R. Siebörger, What heritage day?, «Public history weekly», 2, 2014, n. 39, 2014)
      24 September is annually “Heritage Day” in South Africa. A Cape Town cartoonist conveyed greetings for the day in a cartoon he entitled “When the rainbow nation becomes the boerewors Nation.” It very effectively introduces ...
    • What Is (International) Public History? 

      Dean, David <Carleton University, Canada>; Etges, Andreas <L. M. Universität München> (D. Dean, A. Etges, What Is (International) Public History? «International Public History», 1, 2018, n. 1, pp. 1-3,, 2018)
      What is Public History? And why do we need a new journal? Co-editors of IPH David Dean and Andreas Etges introduce this new international journal and discuss their thoughts in why it is a timely intervention in the field. ...
    • What is Digital History? 

      Piper, Alana Jayne (A. J. Piper, Alana Jayne Piper, What is Digital History? (Cambridge: Polity Press, 2021),Public History Review, 28 (2021),pp. 1–2, 2021)
      Digital history is a field that escapes easy definition due to its incorporation of an ever-growing variety of methods, disciplines and endeavours. However, this slim volume – part of Polity’s What is History series – ...
    • What is the Public of Public History? Between the Public Sphere and Public Agency 

      Apostolopoulos, Petros <North Carolina State University, USA> (P. Apostolopoulos, What is the Public of Public History? Between the Public Sphere and Public Agency, «Magazén», 2, 2021, n. 2, pp. 311-328, 2021)
      Public history constitutes a historical field, it includes several related journals, membership organisations, research centres, undergraduate and graduate programs all over the world. Most importantly, Public History has ...
    • When Comics Become Part of a Thesis Project 

      Gandanger, Aliénor <University of Luxembourg, Esch-sur-Alzette, Luxembourg; University of Caen, Caen, France> (A. Gandanger, When Comics Become Part of a Thesis Project, «Public History Review», 2 (2024), pp. 101-108, 2024)
      This article outlines my doctoral thesis project that began in October 2021. Given the interdisciplinary nature of this hybrid doctoral project, the challenge is twofold. First, bridging the gap between a historical analysis ...
    • Where is the Seeker Who Searches for Another? Decolonial Approaches to Digital Public History 

      Maina, Chao Tayiana <Museum of British Colonialism, Nairobi, Kenya> (C.T. Maina, Where is the Seeker Who Searches for Another? Decolonial Approaches to Digital Public History «Public History Review», 1 (2024), pp. 35-44, 2024)
      This article delves into the role of public history within the context of suppressed and erased colonial pasts, underscoring the importance of individuals in actively shaping, uncovering, documenting and disseminating ...
    • ‘Who controls the past… controls the future’: A Case for Dialogical Memorialisation 

      Smith, Mariko <Australian Museum> (M. Smith, ‘Who controls the past… controls the future’: A Case for Dialogical Memorialisation, «Public History Review», 28 (2021), pp. 1–12, 2021)
      Ultimately, dialogical memorialisation is a way to promote critical thinking and engagement with these old statues, moving away from viewing them as nineteenth-century memory culture relics and transforming them into more ...
    • Wie lange muss jemand hier leben? Migration und Identität 

      Völkel, Bärbel (B.Völkel, Wie lange muss jemand hier leben? Migration und Identität, «Public history weekly», 2, 2014, n. 7, 2014)
      In den Jahren 2010 bis 2012 konnte man eine Diskussion verfolgen, die sich an einer Rede des Bundespräsidenten Wulff entzündete. Wulff betonte seinerzeit, der Islam gehöre heute, ebenso wie das Christentum und das Judentum, ...
    • Wikipedia e la didattica: una storia d’amore? 

      Garelli, Gigi <Istituto storico della Resistenza e della società contemporanea>; Mastretta, Elena <Istituto Storico per la resistenza e la società contemporanea>; Pizzirusso, Igor <Istituto nazionale Ferruccio Parri> (G. Garelli, E. Mastretta, I. Pizzirusso, Wikipedia e la didattica: una storia d’amore?, «Diacronie. Studi di storia contemporanea», Miscellaneo, 50, 2022, n. 2, pp. 25-48, 2022)
      La rete ha modificato in modo significativo il rapporto dell’opinione pubblica con la storia, entrando con prepotenza per diffondere le sue realizzazioni prima con siti, poi con i social network e gli strumenti tipici del ...
    • Worüber sprechen wir eigentlich? Geschichtsdidaktik und ihre Praxis 

      Barricelli, Michele (M. Barricelli, Worüber sprechen wir eigentlich? Geschichtsdidaktik und ihre Praxis, «Public history weekly», 1, 2013, n. 11, 2013)
      Dass die Geschichtsdidaktik praxisfern und theorieverliebt agiere, ist fast ein Gemeinplatz. Der nicht zutrifft. Vielmehr gründet die Disziplin auf einem soliden wissenschaftlichen Fundament und engagiert sich in zunehmend ...