Now showing items 40-59 of 524

    • La Banda della Uno Bianca attraverso lo spettacolo-inchiesta 

      Cosentino, Vincenzo (V. Cosentino, "La Banda della Uno Bianca attraverso lo spettacolo-inchiesta", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2023, n.7, 2023)
      La Banda della Uno Bianca è stata un’organizzazione criminale fortemente attiva a Bologna a fine anni Ottanta, inizio Novanta. Verrà presa in esame la loro storia e la rappresentazione teatrale messa in scena a Bologna ...
    • Benvenuti. Una “buona” storia per il teatro di Zero Beat 

      Devincenzi, Diego (D. Devincenzi, Benvenuti. Una “buona” storia per il teatro di Zero Beat, «Clionet», 2020, n. 4, pp. 154-159, 2020)
    • Bespaßung vs. Behandlung: Kino und Geschichtsunterricht 

      Kuchler, Christian (C. Kuchler, Bespaßung vs. Behandlung: Kino und Geschichtsunterricht, «Public history weekly», 2, 2014, n. 15, 2014)
      Fiktionale Spielfilme mit historischen Inhalten gehören zu den prominentesten Feldern öffentlicher Geschichtskultur. Doch ihr Erfolg auch beim jugendlichen Publikum geht zurück. Kein Grund, das Kino nicht zum Lernort für ...
    • Between Memory Recall and Historical Consciousness: Implications for Education 

      Lévesque, Stéphane (S. Lévesque, Between Memory Recall and Historical Consciousness: Implications for Education, «Public history weekly», 2, 2014, n. 33, 2014)
      “Honestly, I don’t recall anything. But I think there were lots of troubles between French and English Canadians… ” says one 17 year old student when asked to recount the history of Canada. Like many of her counterparts, ...
    • Big History: Can life go on without a meta-narrative? 

      Parkes, Robert (R. Parkes, Big History: Can life go on without a meta-narrative?, «Public history weekly», 2, 2014, n. 35, 2014)
      There is something attractive about ‘Big History’, David Christian’s approach to teaching the past. If World History is understood as an attempt to know the past beyond national categories, Big History seeks to understand ...
    • Bilingualer Geschichtsunterricht. Ein Puzzle, das nicht passt? 

      Schlutow, Martin (M. Schlutow, Bilingualer Geschichtsunterricht. Ein Puzzle, das nicht passt?, «Public history weekly», 2, 2014, n. 1, 2014)
      Bilingualer Geschichtsunterricht liegt im Trend. Eltern und ihre Kinder erhoffen sich eine gute Vorbereitung auf die zunehmend internationalisierte Berufswelt, während viele Schulen mit ihm um die Gunst leistungsstarker ...
    • La biografia e le carte di Ugo Fedeli 

      Senta, Antonio (A. Senta, La biografia e le carte di Ugo Fedeli, «Clionet», 2020, n. 4, pp. 94-103, 2020)
    • “Il Boom”: il film che fece il processo al miracolo economico 

      Guzzo, Domenico (D. Guzzo, “Il Boom”: il film che fece il processo al miracolo economico, «Clionet», 2020, n. 4, pp. 76-79, 2020)
    • Brave New Curriculum: Aotearoa New Zealand History and New Zealand’s Schools 

      Belgrave, Micheal <Massey University, Albany, New Zealand> (M. Belgrave, Brave New Curriculum: Aotearoa New Zealand History and New Zealand’s Schools, «International Public History», vol. 3, 2020, n. 2, pp. 1-7, 2020)
      Public history in New Zealand since the 1990s has been often dominated by the need to acknowledge New Zealand’s colonial past. Included in the British Empire by treaty in 1840 between the British Crown and its indigenous ...
    • Breve antologia di scritti e lettere di Ugo Fedeli 

      Senta, Antonio (A. Senta, a cura di, Breve antologia di scritti e lettere di Ugo Fedeli, «Clionet», 2020, n. 4, pp. 106-119, 2020)
    • Building a Video Game Collection: Lessons Learned from The Strong’s International Center for the History of Electronic Games 

      Dyson, Jon-Paul C. <Director, International Center for the History of Electronic Games and Vice President for Exhibits, The Strong National Museum of Play, Rochester, NY, USA> (J.-P. C. Dyson, Building a Video Game Collection: Lessons Learned from The Strong’s International Center for the History of Electronic Games, «International Public History», vol. 4, 2021, n. 1, 2021)
      In 2006, The Strong National Museum of Play began an initiative to collect, preserve, and interpret the history of video games. That effort led to the founding of the International Center for the History of Electronic Games ...
    • Call For Paper. Narrare la storia: temi e strumenti. Quale futuro per la public history? 

      Moroni, Chiara (C. Moroni, Call For Paper. Narrare la storia: temi e strumenti. Quale futuro per la Public History? «Officina della Storia», 2019, n. 8, 2019)
    • Un cammino accidentato: fonti documentali, fotografie e scrittura nella pratica della Public History 

      Mignemi, Adolfo (A. Mignemi, “Un cammino accidentato: fonti documentali, fotografie e scrittura nella pratica della Public History”, «Rivista di studi di fotografia», 3, 2017, n. 5, pp. 8-29, 2017)
      Public History relies on complex textual forms, in which photographs, movies, sounds, oral memories and, in small part, writing, interact with one another. Common standards of presentation for such diverse sources have not ...
    • Un cammino accidentato: fonti documentali, fotografie e scrittura nella pratica della Public History 

      Mignemi, Adolfo, Università di Modena e Reggio Emilia (A. Mignemi, Un cammino accidentato: fonti documentali, fotografie e scrittura nella pratica della Public History, «Rivista di studi di fotografia», 3, 2017, n. 5, pp. 8-29, 2017)
      Public History relies on complex textual forms, in which photographs, movies, sounds, oral memories and, in small part, writing, interact with one another. Common standards of presentation for such diverse sources have not ...
    • I campi di concentramento fascisti. La memoria italiana tra miti, silenzi e public history 

      Bolzon, Irene (I. Bolzon, I campi di concentramento fascisti «Diacronie», 35, 2018, n. 3, pp. 1-13, https://doi.org/10.4000/diacronie.9463, 2018)
      L’articolo propone nella prima parte una sintetica rassegna delle tappe che hanno contrassegnato la progressiva riscoperta del tema dei lager fascisti da parte della storiografia italiana. Un percorso costantemente influenzato ...
    • Campo nuevo, prácticas viejas: promesas y desafíos de la historia pública 

      Cauvin, Thomas <Colorado State University, United States> (T. Cauvin, Campo Nuevo, prácticas viejas: promesas y desafíos en la Historia Pública, «Hispania Nova» n.1 Extraordinario, 2020, pp. 7-51, 2020)
      Aunque la historia pública se está haciendo cada vez más internacional, el campo sigue siendo difícil de definir y permanece sujeto a un cierto grado de crítica. Sobre la base de prácticas públicas-en algunas ocasiones ...
    • Il carcere di San Giovanni in Monte nei fascicoli del tribunale militare di Bologna (1945-1947) 

      Cantelli, Idalgo (I. Cantelli, "Il carcere di San Giovanni in Monte nei fascicoli del tribunale militare di Bologna (1945-1947)", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2023, n.7, 2023)
      Tra i problemi sociali e politici del secondo dopoguerra c’era il sovraffollamento delle carceri giudiziarie. I fascicoli processuali del tribunale militare di Bologna offrono una ricca documentazione sul carcere bolognese ...
    • Le case del popolo in Romagna: una storia plurale e straordinaria. Intervista a Giancarlo Ciani 

      Tavilla, Laura (L. Tavilla, Le case del popolo in Romagna: una storia plurale e straordinaria. Intervista a Giancarlo Ciani, «Clionet», 2021, n. 5, pp. 113-121, 2021)
    • Un caso di integrazione tra Public History, Cultural Heritage e Digital Humanities: l’Archivio storico della Pontificia Università Gregoriana e il progetto Clavius@school 

      Mancini, Lorenzo <Istituto di Linguistica Computazionale ”Antonio Zampolli”, Pisa>; Pedretti, Irene <Archivio storico della Pontificia Università Gregoriana, Roma> (L. Mancini, I. Pedretti, Un caso di integrazione tra Public History, Cultural Heritage e Digital Humanities: l’Archivio storico della Pontificia Università Gregoriana e il progetto Clavius@school, «Umanistica Digitale», 2017, n. 1, pp. 19-27, 2017)
      The Historical Archive of the Pontifical Gregorian University (APUG) has started a research project on one of its most important collections, the Christophorus Clavius’s (1538-1612) correspondence. The Clavius on the web ...
    • Un Centro per la Public History 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Un centro per la "public history", «Historia Magistra», 10, 2012, n. 3, pp. 162-167, 2012)