Now showing items 235-254 of 523

    • “Mai più in Italia!”. I Led Zeppelin al Vigorelli e quella certa idea di contestazione 

      Luparini, Alessandro (A. Luparini, "“Mai più in Italia!”. I Led Zeppelin al Vigorelli e quella certa idea di contestazione", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2023, n.7, 2023)
      Il 5 luglio del 1971 i Led Zeppelin suonarono al Velodromo Vigorelli di Milano, nell’ambito del 10° Cantagiro. Il concerto della band inglese, peraltro del tutto fuori contesto, fu interrotto dai disordini provocati dagli ...
    • Making Public History. Statues and Memorials 

      Kean, Hilda (H. Kean, Making Public History: Statues and Memorials. «Public History Review», 28 (2021), pp.1–7, 2021)
      In June 2020 Black Lives Matter had become prominent in the USA and was taken further in various countries . This included opposition to certain statues and memorials , such as those previously supporting slavery. Such ...
    • Making public history: Statues and memorials 

      Kean, Hilda (H. Kean, Making Public History: Statues and Memorials, «Public History Review», 2021, 28, pp. 1-7, 2021)
      In working on this edition Keira Lindsay and Mariko Smith have asked ‘whether monuments should be deconstructed, reconstructed or destroyed.’1 Clearly attention to statues and memorials has recently been explored in ...
    • “Mandatory attendance, farewell!” 

      Bernhardt, Markus (M. Bernhardt, “Mandatory attendance, farewell!”, «Public history weekly», 2, 2014, n. 44, 2014)
      Recently, the ASTA (Allgemeiner Studierendenausschuss, German Students’ Union) of the University of Duisburg-Essen ran a front-page headline, reading “Mandatory attendance, farewell!” (“Adieu, Anwesenheitspflicht”).[1] If ...
    • Il Manifesto della Public History Italiana 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Il Manifesto della Public History Italiana, «Public history weekly», 2019, 7, n. 27, (2019)
      Come sappiamo, il ruolo sociale degli storici come esperti capaci di influenzare i dibattiti contemporanei a causa della loro conoscenza del passato e delle loro abilità critiche applicate alle fonti originali, è messo in ...
    • Mapping Our Digital Menagerie: A Monster Manual for the Megadungeon 

      Nova, Nicolas < Genève (HES-SO)> (N. Nova- Mapping Our Digital Menagerie: A Monster Manual for the Megadungeon- «Magazén», 4, 2023, n. 2, pp. 271-289., 2023)
      Relying on a comparison between the complex spatial organization of our current digital ecosystem and the ones from dungeons in role-playing games, this article analyzes the multiple entities that populate our computers, ...
    • Martin Lücke and Irmgard Zündorf: Einführung in die Public History 

      Arendes, Cord <Heidelberg University, Heidelberg, Germany> (C. Arendes, recensione di, Martin Lücke and Irmgard Zündorf, Einführung in die Public History, Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, «International Public History», vol. 5, 2022, n. 1, pp. 57-58, 2022)
    • Materteral Consumption Magic: The Hay’s Rooftop Playground, Christchurch, New Zealand 

      Pickles, Katie <University of Canterbury> (K. Pickles, Materteral Consumption Magic: The Hay’s Rooftop Playground, Christchurch, New Zealand. Public History Review, 29 (2022), pp. 168–184., 2022)
      With themes of corporate and civic paternalism, magic, Disney-like fantasy and childcare, this article recovers and analyses the Hay’s rooftop playground, the people who invented it and their motivations for luring generations ...
    • Megadungeon: A Model for Media Complexity 

      Berti, Paolo, <Università Ca’ Foscari Venezia> (P. Berti- Megadungeon: A Model for Media Complexity- «Magazén», 4, 2023, n. 2, pp. 219-244, 2023)
      The essay aims to propose the diagrammatic structure of the megadungeon as a metaphor to represent the complexity, interconnectedness, and multi-layered nature of the current media scenario, including its active branches ...
    • Mehr Denkmäler – weniger Gedenken? 

      Thünemann, Holger (H. Thünemann, Mehr Denkmäler – weniger Gedenken? «Public history weekly», 1, 2013, n. 8, 2013)
      Vor 25 Jahren entstand die Idee, in Berlin ein Holocaust-Denkmal zu errichten. Weil dieses Denkmal ausschließlich den ermordeten Juden gewidmet wurde, erlebt die deutsche hauptstädtische Geschichtskultur seit einiger Zeit ...
    • Memoria 100: il Novecento attraverso le biografie di Giacomo Matteotti e Dante Cruicchi 

      Arrighi, Carlo (C. Arrighi, "Memoria 100: il Novecento attraverso le biografie di Giacomo Matteotti e Dante Cruicchi", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2022, n.6, pp. 279-283, 2022)
      Dai recenti volumi Matteotti 100 nelle scuole e Dante Cruicchi, l’artigiano della pace provengono alcuni spunti per riflettere attorno alle biografie di Giacomo Matteotti e di Dante Cruicchi, quali strumenti per trasmettere ...
    • La memoria attraverso il processo. Tecniche risarcitorie e politiche di riparazione degli illeciti storici 

      Resta, Giorgio <Università Roma Tre>
      Civil liability is assuming an increasingly central role as a tool of compensating for material or immaterial damage, in conjunction with or as an alternative to other emerging techniques such as compensation, memorialisation ...
    • Memoria per il futuro. Un anno di attività didattica del Comitato regionale per le onoranze ai caduti di Marzabotto 

      Menzani, Tito, Università di Bologna (T. Menzani, "Memoria per il futuro. Un anno di attività didattica del Comitato regionale per le onoranze ai caduti di Marzabotto", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2022, n.6, pp. 273-277, 2022)
      Il Comitato regionale per le onoranze ai caduti di Marzabotto ha di recente allargato la propria attività istituzionale a progetti e laboratori didattici per le scuole del comprensorio di Monte Sole. In questo contributo ...
    • Memoria y cultura: un analisis del caso audiovisual espanol 

      Barreto Martín, Eduardo <University of Salamanca> (2024)
      Democratic memory is an issue that continues to be very present in public debate in Spain. Even today, there are still sectors of society that legitimise the figure of Franco, while the main right-wing parties question ...
    • Memoria, cancellazione, spazio pubblico 

      Mastromarino, Anna <Università di Torino> (2024)
      Claims that are hastily classified as acts that want to erase history and memory are actually an opportunity to reflect on our public space and public memory. They run the risk of being instrumentalised by a kind of ...
    • Memory, Identity and the Supranational History Museum: Building the House of European History 

      Remes, Anastasia <Universität Frankfurt am Main> (2017)
      This paper examines the House of European History (HEH), a museum opening its doors in Brussels early 2017. It was initiated by the European Parliament to stimulate the emergence of European identity, just like national ...
    • Methodik, Schmuddelkind der Geschichtsdidaktik? Eine österreichische Perspektive 

      Kühberger, Christoph (C. Kühberger, Methodik, Schmuddelkind der Geschichtsdidaktik? Eine österreichische Perspektive, «Public history weekly», 2, 2014, n. 3, 2014)
      Die Geschichtsdidaktik kämpft in Österreich nach wie vor um den durchgängig anerkannten Status einer Teildisziplin der Geschichtswissenschaft, wenn nicht sogar um den einer eigenen wissenschaftlichen Disziplin. Es gibt ...
    • Mettere il piede nel posto sbagliato: errore ed erranza 

      Puleo, Renata (R. Puleo, "Mettere il piede nel posto sbagliato: errore ed erranza", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2023, n.7, 2023)
      Nel lavoro del collettivo di Priorità alla Scuola (PaS) e, nello specifico, del Tavolo Pedagogia e Didattica sono affrontati in chiave diacronica i grandi tempi dell’istruzione a partire dall’esperienza della piena crisi ...
    • La mia esperienza nel paese del Sol Levante 

      Zangheri, Renato Maria (R. M. Zangheri, "La mia esperienza nel paese del Sol Levante", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2022, n.6, pp. 261-265, 2022)
      L’articolo che presento racconta delle esperienze personali ambientate in Giappone dal punto di vista di un “forestiero” occidentale, un outsider, o gaijin in giapponese. Tramite una serie di episodi di vita vissuta, ho ...
    • Le mieux est l’ennemi du bien». Roy Rosenzweig e il dibattito americano sulla public history agli albori del World Wide Web 

      Guidali, Fabio <Università degli Studi di Milano> (F. Guidali, Le mieux est l’ennemi du bien. Roy Rosenzweig e il dibattito americano sulla public history agli albori del World Wide Web, «ACME», 71, n. 2, 2018, pp. 179-198, 2018)
      Lo studio prende in esame il contributo fornito da Roy Rosenzweig al dibattito sulla public history tra gli anni Ottanta e i primi anni Duemila, una fase in cui il mondo accademico e quello scolastico iniziavano a scoprire ...