Search
Now showing items 1-8 of 8
Storia e archeologia di un ambiente montano: un progetto di ricerca sui paesaggi lunigianesi
(M. Baldassarri, M. Grava, E. Salvatori, Storia e archeologia di un ambiente montano: un progetto di ricerca sui paesaggi lunigianesi, «Il capitale culturale», XII (2015), pp. 773-801Il capitale culturale, 2015)
Da alcuni anni un gruppo di ricerca afferente all’Università di Pisa studia la popolazione e i paesaggi della Lunigiana attraverso un progetto articolato in più fasi. In questo contributo sono presentati i primi due ...
La didattica a distanza, dall'emergenza alle buone pratiche. Dialogo tra Giuseppe Fiorentino ed Enrica Salvatori
(G. Fiorentino, E. Salvatori, La didattica a distanza, dall'emergenza alle buone pratiche, «Umanistica digitale», 4, 2020, n.8, pp. 165-182, 2020)
L'isolamento imposto dalla pandemia del Covid-19 ha obbligato le università a dotarsi rapidamente di strumenti atti a consentire la prosecuzione dell'attività didattica a distanza. Interventi più disordinati e spontanei, ...
Hardcore history: ovvero la storia in podcast
(E. Salvatori, Hardcore history: ovvero la storia in podcast, «Memoria e Ricerca», 30, 2009, pp. 171-187, 2009)
his essay wish to analyze several podcasts of historical subject, independent and institutional ones, that have simple popular contents or educational aims or commercial purposes. The analysis is lead on podcast in Italian, ...
Digital Public History Inside and Outside the Box
(E. Salvatori, Digital Public History Inside and Outside the Box, «Magazén» 1, 2020, n. 2, pp. 203-222, (2020)
The relationship between history and information technology is long and
troubled. Many projects have opened and closed, many pioneering initiatives have
achieved success and attention, but often they have not ‘taught’ ...
Educational ecosystems for Information Science: The case of the University of Pisa
(V. Casarosa, S. Ruggieri, E. Salvatori, M. Simi, S. Turbanti, Educational ecosystems for Information Science: the case of the University of Pisa, Education for Information, 36, 2020, no. 2, pp. 119-138, 2020)
Interdisciplinarity is becoming increasingly important in education. With the rapidly evolving job market, an interdisciplinary education can prepare students for the flexibility and broad knowledge base required to adapt. ...
Consigli dalla “cucina” delle Digital Humanities
(E. Salvatori, Consigli dalla “cucina” delle Digital Humanities, «Rivista di Ricerca e Didattica Digitale», 2, 2022, n. 3, pp. 24-29, 2022)
L’autrice ripercorre la sua esperienza con
le digital humanities, rivendicando un approccio incentrato non sulla teoria o i grandi
quadri disciplinari, bensì su concrete attività
progettuali. L’articolo insiste ...
Digital (Public) History: la nuova strada di una antica disciplina
(E. Salvatori, Digital (Public) History: la nuova strada di una antica disciplina, «RiMe» 1–I, 2017, pp. 57–94, (2017)
The digital revolution has had a profound impact on how history is being studied, analyzed, shared, taught, as well as how the sources of the past are published, preserved and even produced. This essay presents an overview ...
Il Codice Pelavicino tra edizione digitale e Public History
(E. Salvatori, R. Rosselli Del Turco, C. Alzetta, C. Di Pietro, C. Mannari, A. Miaschi, Il Codice Pelavicino tra edizione digitale e Public History, «Umanistica Digitale» 1, 2017, pp. 105–117, (2017)
The Codice Pelavicino Digitale Project aims to publish an online digital
edition of the relevant manuscript of the XIII century. In this paper features of the
edition and related issues are addressed. Secondly we explain ...