• Buone pratiche di Public History per la formazione e il territorio 

      Autore sconosciuto (Buone pratiche di Public History per la formazione e il territorio, in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 139-208, 2022)
      In keeping with the ten essays collected in the first part of the volume, this section proposes thirty Best Practices files, selected from the most recent and stimulating ones. These are real models of educational action ...
    • Il museo racconta la scuola tra passato e presente 

      Borruso, Francesca <Università di Roma Tre>; Marta Brunelli, Marta <Università di Macerata> (F. Borruso, M. Brunelli, "Il museo racconta la scuola tra passato e presente", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 59-74, 2022)
      The Museums of educational heritage - especially those established in University Departments – represent an extraordinary resource for scientific research, education, and the Third Mission, which is aimed at promoting ...
    • Paradigmi storiografici per insegnare la storia dell’educazione: riflessioni da una pratica di Public History 

      Salvarani, Luana <Università di Parma> (L. Salvarani, Paradigmi storiografici per insegnare la storia dell’educazione: riflessioni da una pratica di Public History, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 55-64, (2019)
      Teaching the history of education to future educators? One possible way to avoid the sclerotization of the discipline into an excessive focus on handbooks is to conceive it as a public history practice, interrogating ...
    • Tempi duri per la storia. Il contributo della Public History of Education alla consapevolezza delle nostre complesse identità 

      Bandini, Gianfranco <Università di Firenze> (G. Bandini, "Tempi duri per la storia. Il contributo della Public History of Education alla consapevolezza delle nostre complesse identità", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 95-110, 2022)
      In the educational training pathway, the history of education is usually present. From the moment of recruitment onwards, however, the interest in a historical approach disappears completely, and teachers tend to focus on ...