• Biografie, spazi, contesti: educare alla Storia 

      Mazzoni, Matteo <Tuscan Institute of Resistance studies, Italy> (M. Mazzoni, "Biografie, spazi, contesti: educare alla Storia", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 45-52, 2022)
      In this years, historical witnesses of the Resistenza movement are dissolving. In this context where historical knowledge is facing with a growing crisis, how can we stimulate young generation's interest twoards the ...
    • Didattica con i testimoni, l’esperienza con Silvano Sarti 

      Vitulano, Massimo <Technical secondary school "Marchi-Forti", Italy> (M. Vitulano, "Didattica con i testimoni, l’esperienza con Silvano Sarti", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 95-101, 2022)
      The paper aims at dealing with didactics of Resistance through the relationship between the historical wtnesses and younger generations. As the first has lived the historical events he is going to narrate, younger generations ...
    • Introduzione 

      Bravi, Luca <Università di Firenze>; Oliviero, Stefano <Università di Firenze>; Martinelli, Chiara <Università di Firenze> (L. Bravi, C. Martinelli and S. Oliviero, "Introduzione", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 11-17, 2022)
      The introduction aims at underlining how the Resistance movement has been dealt throughout the political debate hold in republican Italy, summing up how scholastic law deals with the topic. Eventually, it sums up the ...
    • Luoghi e memorialistica. Aspetti didattici del Memoriale degli italiani di Auschwitz tra passato e presente 

      Bravi, Luca <Università di Firenze> (L. Bravi, "Luoghi e memorialistica. Aspetti didattici del Memoriale degli italiani di Auschwitz tra passato e presente", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 115-124, 2022)
      The Memorial for the Italian died in nazi camps is an artistic masterpiece commissioned in 1979 by the National Association Former Prisoneers in nazi camp. It was inagurated in 1980 in the National Auschwitz Museum as ...
    • L’azione educativa dell’ANPI per la formazione dei cittadini dentro e fuori la scuola 

      Pagliarulo, Gianfranco <ANPI, Associazione Nazionale Partigiani d'Italia, Italy> (G. Pagliarulo, "L’azione educativa dell’ANPI per la formazione dei cittadini dentro e fuori la scuola", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 27-33, 2022)
      The paper highlights some of the initiatives the ANPI carried on in schools for spreading knowoledge about the Resistance movement. The contribution shows the objectives that guide ANPI and its action.
    • La memoria come impegno civile. Il racconto della Resistenza nell’Italia repubblicana 

      Calvetto, Silvano <Università di Torino> (S. Calvetto, "La memoria come impegno civile. Il racconto della Resistenza nell’Italia repubblicana", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 35-44, 2022)
      In modern societies two processes seem to be carried on simultaneously. On one side, the traditional shape assumed by historical knowledge seems dissolving. On the other side, another exigence has to be affirmed: the ...
    • Quando un ‘Tuono’ colpisce uno storico: come può nascere un fumetto sulla Resistenza 

      Gallo, Stefano <National Research Council, Italy> (S. Gallo, "Quando un ‘Tuono’ colpisce uno storico: come può nascere un fumetto sulla Resistenza", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp.135-146, 2022)
      The paper deals with the metting and the collective work which led to the publication of the comic book "Bandierine. Tutta una storia di Resistenze". It deas with a group of stories linked to a story which works as a frame. ...
    • La Resistenza raccontata a scuola dai partigiani: esperienze del passato e prospettive per il futuro 

      Oliviero, Stefano <Università di Firenze> (S. Oliviero, "La Resistenza raccontata a scuola dai partigiani: esperienze del passato e prospettive per il futuro", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 83-94, 2022)
      The paper attempts to give some useful coordinates to start reconstructing the history of Resistance experiences (meetings, educational and teaching activities) as told at school by its protagonists. The paper also puts ...
    • Saluti inaugurali. La Resistenza e il futuro 

      Smuraglia, Carlo <ANPI, Associazione Nazionale Partigiani d'Italia, Italy> (C. Smuraglia, "Saluti inaugurali. La Resistenza e il futuro", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 19-23, 2022)
      The paper aims at showing the cultural and intellectual atmosphere the author brothe in the years of the Resistance movement. The author, who in that period was a partisan, vows that the Resistance movement will be studied ...
    • Studiare la Resistenza con le fonti orali 

      Contini, Giovanni <Institute of Resistance studies in Pistoia, Italy> (G. Contini, "Studiare la Resistenza con le fonti orali", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 75-81, 2022)
      Practise in oral interview for recording experiences nurtured during Resistance was early as it was carried on firstly by Silvio Micheli. However, neither Micheli or the Historical Institutes for Resistance studies have ...