Il Codice Pelavicino tra edizione digitale e Public History
Data
(2017Autore
Salvatori, Enrica <Università di Pisa>
Rosselli Del Turco, Roberto <Università di Torino>
Alzetta, Chiara <Università di Pisa>
Di Pietro, Chiara <Università di Pisa>
Mannari, Chiara <Università di Pisa>
Miaschi, Alessio <Università di Pisa>
Metadata
Mostra tutti i dati dell'itemAbstract
The Codice Pelavicino Digitale Project aims to publish an online digital
edition of the relevant manuscript of the XIII century. In this paper features of the
edition and related issues are addressed. Secondly we explain motivations for choosing
a digital edition as a medium: we address the background, and common concerns in
the context of Academy and clerical and historical archives. Finally we give insights
on the international standard adopted to markup the text, i.e. XML-TEI, and EVT,
a tool adopted to generate the final website and display texts and images.
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Educational ecosystems for Information Science: The case of the University of Pisa
Casarosa, Vittore <Università di Pisa>; Ruggieri, Salvatore <Università di Pisa>; Salvatori, Enrica <Università di Pisa>; Simi, Maria <Università di Pisa>; Turbanti, Simona <Università di Pisa> (V. Casarosa, S. Ruggieri, E. Salvatori, M. Simi, S. Turbanti, Educational ecosystems for Information Science: the case of the University of Pisa, Education for Information, 36, 2020, no. 2, pp. 119-138, 2020)Interdisciplinarity is becoming increasingly important in education. With the rapidly evolving job market, an interdisciplinary education can prepare students for the flexibility and broad knowledge base required to adapt. ... -
Tra scuola, università e territorio: il peculiare contributo della Public History
Bandini, Gianfranco <Università di Firenze>; Bianchini, Paolo <Università di Torino>; Borruso, Francesca <Università Roma Tre>; Brunelli, Marta <Università di Macerata>; Oliviero, Stefano <Università di Firenze> (G. Bandini, P. Bianchini, F. Borruso, M. Brunelli, S. Oliviero, "Tra scuola, università e territorio. Introduzione", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, 2022, pp. 9-13, 2022) -
Insegnare la Storia con le serie TV. Il medioevo visto con gli occhi de Il trono di spade
Gola, Elisabetta <Università degli Studi di Cagliari>; Guerrieri, Alice <Università degli Studi di Cagliari>; Ilardi, Emiliano <Università degli Studi di Cagliari>; Capaldi, Donatella <Università degli Studi di Roma "La Sapienza"> (E. Gola, A. Guerrieri, E. Ilardi, D. Capaldi, Insegnare la Storia con le serie TV: Il medioevo visto con gli occhi de Il Trono di spade, «RiMe», 2017, 1, pp. 127-137, 2017)Is it really true that young students are not interested in History? The answer is yes, if History is explained in a classroom, either at school or at the university. But this does not happen when History is the theme of ...