Educational ecosystems for Information Science: The case of the University of Pisa
Data
2020Autore
Casarosa, Vittore <Università di Pisa>
Ruggieri, Salvatore <Università di Pisa>
Salvatori, Enrica <Università di Pisa>
Simi, Maria <Università di Pisa>
Turbanti, Simona <Università di Pisa>
Metadata
Mostra tutti i dati dell'itemAbstract
Interdisciplinarity is becoming increasingly important in education. With the rapidly evolving job market, an interdisciplinary education can prepare students for the flexibility and broad knowledge base required to adapt. At the University of Pisa, we recognized the value of an interdisciplinary educational environment during our participation in the European project EINFOSE, where we harmonized the entry requirements for master programs in Information Science. Prior to this project, we had been building study programs in Digital Humanities and Data Science, whose intersection organically nurtured a diverse learning space. Through this lens, we will reflect on the obstacles constituted by disciplinary barriers and stress the importance of a flexible and open ‘ecosystem’ for education. These conclusions will be supported by data analysis on the careers of our students over the last eight years.
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Il Codice Pelavicino tra edizione digitale e Public History
Salvatori, Enrica <Università di Pisa>; Rosselli Del Turco, Roberto <Università di Torino>; Alzetta, Chiara <Università di Pisa>; Di Pietro, Chiara <Università di Pisa>; Mannari, Chiara <Università di Pisa>; Miaschi, Alessio <Università di Pisa> (E. Salvatori, R. Rosselli Del Turco, C. Alzetta, C. Di Pietro, C. Mannari, A. Miaschi, Il Codice Pelavicino tra edizione digitale e Public History, «Umanistica Digitale» 1, 2017, pp. 105–117, (2017)The Codice Pelavicino Digitale Project aims to publish an online digital edition of the relevant manuscript of the XIII century. In this paper features of the edition and related issues are addressed. Secondly we explain ... -
Tra scuola, università e territorio: il peculiare contributo della Public History
Bandini, Gianfranco <Università di Firenze>; Bianchini, Paolo <Università di Torino>; Borruso, Francesca <Università Roma Tre>; Brunelli, Marta <Università di Macerata>; Oliviero, Stefano <Università di Firenze> (G. Bandini, P. Bianchini, F. Borruso, M. Brunelli, S. Oliviero, "Tra scuola, università e territorio. Introduzione", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, 2022, pp. 9-13, 2022) -
Insegnare la Storia con le serie TV. Il medioevo visto con gli occhi de Il trono di spade
Gola, Elisabetta <Università degli Studi di Cagliari>; Guerrieri, Alice <Università degli Studi di Cagliari>; Ilardi, Emiliano <Università degli Studi di Cagliari>; Capaldi, Donatella <Università degli Studi di Roma "La Sapienza"> (E. Gola, A. Guerrieri, E. Ilardi, D. Capaldi, Insegnare la Storia con le serie TV: Il medioevo visto con gli occhi de Il Trono di spade, «RiMe», 2017, 1, pp. 127-137, 2017)Is it really true that young students are not interested in History? The answer is yes, if History is explained in a classroom, either at school or at the university. But this does not happen when History is the theme of ...