Theatricality of Futurism. The Avant-garde as a Performative Paradigm
Abstract
Nel caso del Futurismo italiano, il ricorso al teatro, alla relazione tra palcoscenico e platea come
metafora, crea più di un disorientamento. Pertanto, è giusto ribadire come l’equivoco di una supremazia del teatro, nel contesto dell’avanguardia italiana, generi un brillante paradosso il che,
come si vedrà, conduce ad una rivalutazione, alla
luce dei Performance Studies, della teatralità del
movimento fondato da Marinetti. In the case of Italian Futurism, the recursiveness
to theatre, to the relationship between stage and
audience as metaphor, creates more than one disorientation. Hence, it is fair to reiterate, how the
misunderstanding of a theatre’ssupremacy, in the
context of the Italian avant-garde, generates a
brilliant paradox which leads to a revaluation, in
the light of Performance Studies, of theatricality
of movement founded by Marinetti.
URI
https://sinestesieonline.it/wp-content/uploads/2023/05/22_Sinestesieonline39_Tomasello.pdfhttp://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/7590