Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/3976
Titolo: Il paradigma dell’arte sinestetica: la rinascita della messa in scena tragica al teatro greco di Siracusa
Autore: Piazza, Laura
Parole chiave: Teatro all’aperto;Istituto nazionale del dramma antico;Ettore Romagnoli;Mario Tommaso Gargallo
Data: 2019
Editore: Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie
Citazione: Piazza, Laura, "Il paradigma dell’arte sinestetica: la rinascita della messa in scena tragica al teatro greco di Siracusa." Sinestesieonline, A. 8, no. 25 (Gennaio 2019): 13-19
Abstract: The essay describes the main stages of the conception and organization of classical representations in the Greek theater in Syracuse, starting from 1914. Mario Tommaso Gargallo’s and Ettore Romagnoli’s work is set in the age of the open air theater, widespread in Europe since the late nineteenth century, and immediately dialogues with the major expressions of the first avant-garde. The goal of their work was to look at the Greek paradigm to create a new model for the contemporary scene, starting from a staging that can unify together word, music and dance. The National Institute of Ancient Drama (INDA) was able to activate and preserve those exceptional circumstances that, according to Édouard Schuré, had failed in Bayreuth and Orange; and it imposed an ethical and aesthetic model of formal unity, which leaved a mark on the Italian indoor scene of the early twentieth century.
URI: Il paradigma dell’arte sinestetica: la rinascita della messa in scena tragica al teatro greco di Siracusa
http://elea.unisa.it:8080/xmlui/handle/10556/3976
http://dx.doi.org/10.14273/unisa-2196
ISSN: 2280-6849
È visualizzato nelle collezioni:Sinestesieonline. A. 8, no. 25 (Gennaio 2019)

File in questo documento:
File Descrizione DimensioniFormato 
gennaio2019-14.pdfSinestesieonline - n. 25 - a. VIII - Gennaio 2019. 13-19179,27 kBAdobe PDFVisualizza/apri


Tutti i documenti archiviati in DSpace sono protetti da copyright. Tutti i diritti riservati.