Please use this identifier to cite or link to this item: http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/7514
Title: Arte e territorio. La committenza dei Gesualdo in Irpinia
Authors: Carotenuto, Simona
Keywords: Fabrizio Gesualdo;Carlo Gesualdo;Il Perdono di Gesualdo;Chiesa del Rosario;Taurasi;Gesualdo;Giacinto Diano;Giovanni Balducci;Giovan Tommaso;The Pardon of Gesualdo;Church of the Rosary
Issue Date: 2023
Publisher: Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie
Citation: Carotenuto, Simona. "Arte e territorio. La committenza dei Gesualdo in Irpinia", Sinestesieonline, A. 2, no. 38(Gennaio 2023): 2-24
Abstract: Il contributo pone l’accento sulla committenza della famiglia Gesualdo nei territori irpini di Taurasi e Gesualdo. Il rinnovamento stilistico promosso da Fabrizio attraverso l’edificazione della chiesa del Rosario a Taurasi, viene sancito dalla pala rosariana di Giovanni Balducci per l’altare maggiore. L’intervento del pittore in tali luoghi, segna una volontà di continuità nelle scelte familiari, nonché una particolare preferenza per l’artista, che sarà condivisa anche da Carlo, principe di Venosa, per la realizzazione del dipinto del Perdono di Gesualdo, nella chiesa di Santa Maria delle Grazie. La chiesa del Rosario di Taurasi continuerà ad avere un ruolo significativo anche nel corso del Settecento, come si evince dalle opere di Giacinto Diano.
The essay focuses the commissioning of the Gesualdo family in the Irpinia territories of Taurasi and Gesualdo. The stylistic renewal promoted by Fabrizio through the construction of the Church of the Rosary in Taurasi, is sanctioned by the altarpiece of the Virgin of the Rosary by Giovanni Balducci for the high altar. The intervention of the painter in these places marks a desire for continuity in the choices of the family, as well as a particular preference for the artist, which will also be shared by Carlo, prince of Venosa, for the realization of the painting The Pardon of Gesualdo, in the church of Santa Maria delle Grazie. The Church of the Rosary in Taurasi will continue to play a significant role also during the eighteenth century, as evidenced by the works made by Giacinto Diano.
URI: http://sinestesieonline.it/wp-content/uploads/2023/01/02_CAROTENUTO.pdf
http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/7514
ISSN: 2280-6849
Appears in Collections:prova

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
02_CAROTENUTO.pdf02_CAROTENUTO18,07 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.