Please use this identifier to cite or link to this item: http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/7541
Title: Pirandello and Multilingualism: Paolo Magelli directs ‘The Mountain Giants’
Authors: Nikitas, Zafiris
Keywords: Pirandello;Magelli;Multiculturalismo;Identità europea
Issue Date: 2022
Publisher: Avellino : Associazione culturale Internazionale Sinestesie
Citation: Nikitas, Zafiris. Pirandello and Multilingualism: Paolo Magelli directs ‘The Mountain Giants’, Sinestesieonline, A. 11, no. 37 (Settembre 2022): 2-10
Abstract: L'articolo esamina lo spettacolo I giganti della montagna di Luigi Pirandello, diretto nel 2018 dal regista italiano Paolo Magelli. La produzione implementa il multilinguismo per esplorare la dialettica dell'inclusione e dell'esclusione nell'Europa contemporanea. Allo stesso tempo, illumina la qualità eterna della drammaturgia di Pirandello che rispecchia senza tempo, a capite ad calcem, le emergenti tensioni socioculturali dell'Europa attraverso rinnovate interpretazioni di messa in scena. Il progetto specifico, che ha avuto luogo presso il Teatro Nazionale di Croazia, è stato realizzato con la collaborazione di cinque teatri minoritari in Europa, riflettendo un approccio multinazionale. Nell'articolo si indagano gli aspetti culturali, performativi e pedagogici legati alle performance e ai laboratori che si sono svolti nel contesto del progetto. L'accento è posto sulla funzione del multilinguismo come strumento performativo e commento culturale.
The article examines the performance of The Mountain Giants by Luigi Pirandello, directed in 2018 by the Italian director Paolo Magelli. The production implements multilingualism in order to explore the dialectics of inclusion and exclusion in contemporary Europe. At the same time, it illuminates the everlasting quality of Pirandello’s dramatic oeuvre that mirrors timelessly, a capite ad calcem, the emerging sociocultural tensions of Europe through renewed staging interpretations. The specific project, that took place at the Croatian National Theatre, was realized with the collaboration of five minority theatres in Europe, reflecting a multinational approach. In the article we investigate the cultural, performative and pedagogical aspects of the performance and the workshops that took place in the context of the project. The emphasis is given on the function of multilingualism as a performative tool and a cultural comment.
URI: http://sinestesieonline.it/wp-content/uploads/2022/10/settembre2022-26.pdf
http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/7541
ISSN: 2280-6849
Appears in Collections:Sinestesieonline. Anno 11, no. 37 (Settembre 2022)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
settembre2022-26.pdf.crdownloadsettembre2022-26376,3 kBUnknownView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.