Please use this identifier to cite or link to this item:
                
    
    http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/7685| Title: | Dante e la poesia del modernismo europeo da Eliot a Montale | 
| Authors: | Giulio, Rosa | 
| Keywords: | Dante;Commedia;Eliot;Montale | 
| Citation: | Giulio, Rosa. "Dante e la poesia del modernismo europeo da Eliot a Montale", Sinestesieonline, A. 13, no. 42 (Maggio 2024): 2-23 | 
| Abstract: | Il	discorso	critico	è	strettamente	costruito	a	parte	
Dantis,	su	cui	si	concentrano	per	la	maggior	parte	
i	rinvii	alle	fonti	e	i	riferimenti	bibliografici.	Vi	si	
affrontano	i	rapporti	con	la	Commedia di	Eliot	e	
di	 Montale,	 poeti	 tra	 i	 più	 rappresentativi	 della	
Modernità.	Pur	nella	diversità	dei	rispettivi	conte sti	storici	e	culturali,	non	dissimili	sono	le	loro	ri flessioni	 sulla	funzione	 e	 la	 continua	 trasforma zione	del	linguaggio	poetico,	che	interagisce	con	il	
comune	interesse	per	la	capacità	di	Dante	di	tra sferire	le	vicende	personali	nella	dimensione	sto rica	e	metafisica.	Se,	per	Eliot,	il	“correlativo	og gettivo”	 è	 la	 chiave	 per	 interpretare	 l’allegoria	
come	oggettivazione	poetica	della	struttura	dot trinaria	 del	 poema	e	individuare	la	 poeticità	in trinseca del	 procedimento	 allegorico,	 allo	 stesso	
modo	 per	 Montale	 Dante	 crea	 sensibilmente	 gli	
oggetti	 nominandoli	 ed	 esprimendo	 con	 sintesi	
fulminee	il	“massimo”	di	oggettivismo	e	razionali smo	poetico.	Essendo,	inoltre,	poeta	“concentrico”,	
si	rivela	estraneo	al tempo	presente,	a	una	realtà	
in	 espansione	 e	 progressivamente	 allontanatasi	
dal	centro,	a	una	civiltà	“soggettivistica”	con	fre quenti	spinte	irrazionali;	e,	tuttavia,	quanto	più	il	
suo	mondo	si	allontana	dal	mondo	attuale,	tanto	
più	cresce	la	volontà	dei	Moderni	di	conoscerlo. The critical discourse is strictly constructed a parte Dantis, on which the references to sources and bibliographical references mostly focus. The relationships of Eliot and Montale, among the most representative poets of Modernity, with Commedia are addressed. Despite the diversity of their respective historical and cultural contexts, their reflections on the function and continuous transformation of poetic language are not dissim ilar, which interacts with the common interest in Dante’s ability to transfer personal events into the historical and metaphysical dimension. If, for El iot, the “objective correlative” is the key to inter preting allegory as a poetic objectification of the doctrinal structure of the poem and identifying the intrinsic poeticity of the allegorical procedure, in the same way for Montale Dante sensitively cre ates objects by naming them and expressing them with synthesis the “maximum” of objectivism and poetic rationalism was lightning fast. Further more, being a “concentric” poet, he reveals himself to be alien to the present time, to a reality that is expanding and progressively moving away from the center to a “subjectivist” civilization with fre quent irrational impulses; and, however, the more his world distances itself from the current world, the more the desire of the Moderns to know it grows. | 
| URI: | http://dx.doi.org/10.14273/unisa-5726 http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/7685 https://sinestesieonline.it/wp-content/uploads/2024/06/42_13_giulio.pdf | 
| ISSN: | 2280-6849 | 
| Appears in Collections: | Sinestesieonline. Anno 13, no. 42 (Maggio 2024) | 
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| 42_13_giulio.pdf | 42_13_giulio | 350.09 kB | Adobe PDF | View/Open | 
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 
        