Please use this identifier to cite or link to this item:
                
    
    http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/7701| Title: | Da Gesualdo a Cresta: le dimensioni del tempo | 
| Authors: | Broegg, Benedetta | 
| Keywords: | Carlo Gesualdo da Venosa;Gianvincenzo Cresta;Dimensioni del tempo musicale;Musical time dimensions | 
| Citation: | Broegg, Benedetta. "Da Gesualdo a Cresta: le dimensioni del tempo", Sinestesieonline, A. 13, no. 41 (Gennaio 2024): 2-11 | 
| Abstract: | L'articolo	 esamina	 il	 processo	 di	 rielaborazione	
musicale	attraverso	il	confronto	tra	il	madrigale	
Itene	o	miei	sospiri	di	Carlo	Gesualdo	e	la	composizione	In	Amoroso	canto	di	Gianvincenzo	Cresta.	
Viene	sottolineato	come	la	musica,	liberata	dalle	
contingenze	 storiche,	possa	risuonare	con	nuove	
significanze	nel	presente. Molti	compositori	come	
Stravinskij,	 Sciarrino	 e	 Mantovani	 hanno	 risco perto	Gesualdo,	dialogando	con	la	sua	musica.	 Il	
compositore	Gianvincenzo	Cresta,	in	particolare,	
combina	musica	antica	e sperimentale	per	creare	
opere	che	uniscono	passato	e	presente.	Nel	suo	lavoro,	 si	ispira	 al	madrigale	 di	 Gesualdo.	 La	 presente	 analisi	 si	 concentra	 su	 come	le	 sezioni	 del	
madrigale	vengono	elaborate,	con	particolare	attenzione	alle	dimensioni	temporali,	perché	per	il	
compositore	la	musica	è	energia	che	si	muove	nel	
tempo.	Dall’analisi	si	nota	come	Cresta	non	si	limita	a	citare	o	parafrasare	l'originale,	ma	ricalca	
la	struttura	temporale	del	madrigale,	espandendo	
e	reinterpretando	le	sue	caratteristiche	energetiche,	questo	fa	sì	che	la	sua	composizione	diventi	
qualcosa	di	“altro”.	Questo	processo	crea	una	musica	che,	pur	richiamando	il	passato,	 si	presenta	
come	nuova	e	originale.	 In	conclusione	l'articolo	
mette	in	evidenza	un	concetto	che	è	alla	base	della	
poetica	di	Cresta,	ossia	che	la	musica	è	"la	forma	
del	tempo". The article examines the process of musical reworking through a comparison of Carlo Gesualdo's madrigal Itene o miei sospiri and Gianvincenzo Cresta's composition In Amoroso canto. It is emphasized how music, freed from historical contingencies, can resonate with new meanings in the present. Many composers such as Stravinsky, Sciarrino and Mantovani have rediscovered Gesualdo, dialoguing with his music. Composer Gianvincenzo Cresta, in particular, combines early and experimental music to create works that unite past and present. In his work, he draws inspiration from Gesualdo's madrigal. This analysis focuses on how sections of the madrigal are processed, with particular attention to temporal dimensions, because for the composer, music is energy moving through time. The analysis shows that Cresta does not merely quote or paraphrase the original; he traces the temporal structure of the madrigal, expanding and reinterpreting its energetic characteristics, making his composition something "other." This process creates music that, while recalling the past, appears new and original. In conclusion, the article highlights a concept that lies at the heart of Cresta's poetics: music is “the form of time.” | 
| URI: | http://dx.doi.org/10.14273/unisa-5742 http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/7701 https://sinestesieonline.it/wp-content/uploads/2024/10/broegg_2.pdf | 
| ISSN: | 2280-6849 | 
| Appears in Collections: | Sinestesieonline. Anno 13, no. 41 (Gennaio 2024) | 
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| broegg_2.pdf | broegg_2 | 2.56 MB | Adobe PDF | View/Open | 
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 
        