Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/7831
Titolo: I registri di classe delle scuole elementari: un esempio di fonte per la Public History of Education
Autore: Ventura, Alberto
Parole chiave: Historical educational heritage;School archives;Class registers;Elementary school;Italy
Data: 2024
Editore: A. Ventura, "I registri di classe delle scuole elementari: un esempio di fonte per la Public History of Education" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.994-1004
Citazione: Alberto Ventura, "I registri di classe delle scuole elementari: un esempio di fonte per la Public History of Education" in Anna Ascenzi, Gianfranco Bandini, Carla Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.994-1004
Numero nella collana: Fonti / Sources; 8
Abstract: Registers are documents compiled by teachers with a large amount of original data and information, and can therefore represent a significant source as an official document and an element of material culture characteristic of the historical-educational heritage. However, it is a resource that is still little studied and occasionally used, also because it is rarely available in a quantity sufficient to justify its use as a main source. It is necessary to guarantee a scientific approach to the collection and interpretation of data, complex and if possible numerous, which must be treated, selected and processed with care, and contextualised through comparison with the administrative and legal situation of the school organisation. The information that emerges from consulting the registers concerns elements that still represent sensitive situations today, and fuel a narrative that can also involve a non-academic audience, considering the relevance of the school years in people’s experience.
URI: https://eum.unimc.it/img/cms/63_Alberto%20Ventura.pdf
http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/7831
ISBN: 978-88-6056-969-1
ISSN: 2723-9314
È visualizzato nelle collezioni:prova

File in questo documento:
File Descrizione DimensioniFormato 
63_Alberto Ventura.pdf63_Alberto Ventura1,05 MBAdobe PDFVisualizza/apri


Tutti i documenti archiviati in DSpace sono protetti da copyright. Tutti i diritti riservati.