Please use this identifier to cite or link to this item: http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/8777
Title: "Strigoii" di George Enescu: sul topos folklorico e la sua ricezione musicale
Authors: Russo, Michele
Keywords: Narrazione transmediale;Fantastico romantico;Folklore rumeno;Transmedia storytelling;Romanticism's fantastic;Romanian folklore
Issue Date: 2025
Publisher: Avellino : Associazione Culturale Internazionale Sinestesie
Citation: Russo, Michele. "Strigoii" di George Enescu: sul topos folklorico e la sua ricezione musicale, Sinestesieonline, A. 14, no. 46 (marzo 2025): 365-385
Abstract: La rilettura eneschiana della ballata di Eminescu sviluppa il topos non solo come esotismo o stereotipo, ma anche caposaldo di una narrazione transmediale in cui la musica tesse l’argomento amoroso-spettrale di matrice folklorica. Alla densa ma impalpabile unendliche Melodie per l’alternanza tra immanente e trascendente della coppia protagonista fa eco lo Sprechgesang del narratore, solo alcuni degli strumenti chiave con cui Enescu abbozza nuove traiettorie dell’ekphrasis musicale.
Enescu’s reinterpretation of Eminescu’s ballad develops the topos not only as an exoticism or stereotype, but also as the cornerstone of a transmedial narrative in which music implements the love-spectral subject of folkloric provenance. The dense but impalpable never-ending melody of the main couple’s ride between life and death is matched by the narrator’s spoken singing, just some of the key instruments with which Enescu sketches out new paths of musical ekphrasis.
URI: https://sinestesieonline.it/wp-content/uploads/2025/04/28_sinestesieonline_46_russo_bis.pdf
http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/8777
ISSN: 2280-6849
Appears in Collections:Sinestesieonline. Anno 14, no. speciale (Marzo 2025)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sinestesieonline_46_marzo2025_russo_bis.pdfsinestesieonline_46_marzo2025_russo2.42 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.