Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/8805
Title: | Smascherare il dramma: la regia di Carlo Cecchi dei Sei personaggi in cerca d'autore |
Authors: | Sapienza, Annamaria |
Keywords: | Regia;Carlo Cecchi;Sei personaggi in cerca d'autore;Metateatro;Direction;Six characters in search of an author;Metatheatre |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Avellino : Associazione Culturale Internazionale Sinestesie |
Citation: | Sapienza, Annamaria. "Smascherare il dramma: la regia di Carlo Cecchi dei Sei personaggi in cerca d'autore, Sinestesie, XXIII(2022): 241-251 |
Abstract: | La versione dei Sei personaggi in cerca d’autore di Luigi Pirandello diretta da Carlo Cecchi, artista teatrale tra i più inafferrabile del
panorama contemporaneo, è stata rappresentata per quattro stagioni consecutive dal 2002 al 2006, raggiungendo numeri straordinari di repliche
e spettatori in Italia e all’estero. Questa fortunata versione è però frutto
di un rapporto contraddittorio dell’attore/regista con il drammaturgo
siciliano che da un lato testimonia un confronto obbligato con uno dei
giganti del ’900 europeo, dall’altro rivela la necessità di demolire alcuni
tratti dell’opera cristallizzatisi nel tempo come cliché. Il saggio intende evidenziare le soluzioni ideate da Cecchi, come regista e come attore, in una
lettura che estremizza la cifra metateatrale del capolavoro pirandelliano e libera la rappresentazione da ogni manierismo. Nondimeno l’analisi punta
ad evidenziare la forza di un testo che, nella profondità della sua forma
originaria, continua a offrirsi generoso a molteplici attraversamenti. The version of Luigi Pirandello’s Sei personaggi in cerca d’autore directed by Carlo Cecchi, one of the most peculiar theatrical artists on the contemporary scene, was staged from 2002 to 2006 for four consecutive seasons, gaining extraordinary numbers of replicas and spectators among Italy and abroad. This fortunate version, however, is the result of a conflicting relationship between the actor/director and the Sicilian playwright who, on the one hand, testifies a mandatory comparison with one of the giants of the 20th century in Europe, and on the other reveals the need to tear down some features of the work that over time have turned into cliché. The essay aims to underline the solutions devised by Cecchi, as a director and as an actor, in a reading that takes the metateatral ingredient of Pirandello’s masterpiece to the extreme, while cleaning the representation from any mannerism. Furthermore, the analysis aims to highlight the strength of a play which, in the depth of its original form, continues to offer itself generously to many crossings. |
URI: | https://www.sinestesierivistadistudi.it/i-sei-personaggi-di-pirandello-cento-anni-dopo/ http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/8805 |
ISSN: | 1721-3509 |
Appears in Collections: | Sinestesie. 2022. XXIII. I “Sei personaggi” di Pirandello dalla scena allo schermo. Numero speciale |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Sinestesie, XXIII(2022), 241-251.pdf | Sinestesie, XXIII(2022): 241-251 | 14,96 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.