Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/8859
Title: | "Griechenthum" e "Modernität" in «Der Tod in Venedig» di Thomas Mann |
Authors: | Granese, Alberto |
Keywords: | Mann;Der Tod in Venedig;Miti;Classici greci;Myths;Classicalgreek |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Avellino : Associazione Culturale Internazionale Sinestesie |
Citation: | Granese, Alberto. ""Griechnthum" e "Modernität" in «Der Tod in Venedig» di Thomas Mann", Sinestesieonline, A. 14, no. 47 (maggio 2025): 1-19 |
Abstract: | Der Tod in Venedig del premio Nobel Thomas Mann non è solo uno dei testi più noti, letti e ammirati scritto in lingua tedesca, ma un vero e proprio gioiello artistico della letteratura mondiale. Se ne propone un’interpretazione che non solo ridiscute i rapporti con la cultura classica, esclusivamente greca, con un’indagine storico-filologica del contesto ambientale e dei raffronti testuali, ma li avvolge tutti, per la prima volta, anche nei fasci luminosi della tradizione mitica, secondo una scansione dialettica tra ricerca delle radici oscure e inestirpabili della nostra civiltà e strategia di scrittura delle componenti essenziali della Modernità attraverso la dimensione archetipica dei miti. Se ne dedurrà che l’autentica arte letteraria di Mann non consiste nella raffinata sensibilità evocativa di espressioni celebri (da Senofonte, Platone, Plutarco) e di trasfigurazioni numinose, ma nell’autonoma e originale capacità di rifunzionalizzarle e reiventarle in figure interamente create dalla sua immaginazione. Der Tod in Venedig by Nobel Prize winner Thomas Mann is not only one of the most famous, read and admired texts written in German, but a true artistic jewel of world literature. An interpretation is proposed that not only re-discusses the relationships with classical culture, exclusively Greek, with a historical-philological investigation of the environmental context and textual comparisons, but envelops them all, for the first time, also in the luminous beams of mythical tradition, according to a dialectical scansion between the search for the dark and ineradicable roots of our civilization and the strategy of writing the essential components of Modernity through the archetypal dimension of myths. It can be deduced that Mann’s authentic literary art does not consist in the refined evocative sensitivity of famous expressions (from Xenophon, Plato, Plutarch) and numinous transfigurations, but in the autonomous and original ability to re-functionalize and reinvent them in figures entirely created by his imagination. |
URI: | https://sinestesieonline.it/wp-content/uploads/2025/06/sinestesieonline-47-Granese.pdf http://elea.unisa.it/xmlui/handle/10556/8859 |
ISSN: | 2280-6849 |
Appears in Collections: | Sinestesieonline. Anno 14., no. 47 (Maggio 2025) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
sinestesieonline-47-Granese.pdf | sinestesieonline-47-Granese | 538,53 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.