Elea: Recent submissions
Items 21-40 di 6642
-
Plant blindness e proposte educative a partire dal materiale Pizzigoni dell’Archivio didattico Lombardo-Radice del MuSEd – Museo della Scuola e dell’Educazione “Mauro Laeng” di Roma
(R. Mortellaro, "Plant blindness e proposte educative a partire dal materiale Pizzigoni dell’Archivio didattico Lombardo-Radice del MuSEd – Museo della Scuola e dell’Educazione “Mauro Laeng” di Roma" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.480-495, 2024)Plant blindness (Wandersee, Schussler, 1999) refers to the inability to see plants in the surrounding environment and, consequently, the inability to recognize and appreciate their fundamental role in the biosphere and ... -
Gli archivi scolastici in classe. Un laboratorio alla scuola primaria per ricostruire la storia della scuola attraverso i registri dell’insegnante
(L. Paciaroni, "Gli archivi scolastici in classe. Un laboratorio alla scuola primaria per ricostruire la storia della scuola attraverso i registri dell’insegnante" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.498-510, 2024)In the last thirty years there has been a real historiographical revolution that has introduced a new way of making history of education and school. Historians of education have begun to investigate a wide range of new ... -
The history of welfare dairy nannies in narratives, bridges between memories and generative reflection
(P. Palmieri, "The history of welfare dairy nannies in narratives, bridges between memories and generative reflection" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.512-525, 2024)The project aims to recover and enhance the memory of the history of wetnursing, which was widespread in the Capitanata area in the past. It takes its cue from research conducted on the subject in the Garfagnana area and ... -
La promoción de la Historia Pública desde dos colegios malagueños: Conocerse a sí mismos y darse a conocer
(C. Sanchidriàn Blanco, P. Bujàn Garcìa, N. Vallejo Ortega, M.B. Dìaz Molina, "La promoción de la Historia Pública desde dos colegios malagueños: Conocerse a sí mismos y darse a conocer " in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.528-544, 2024)The aim of this paper is to present the experiences carried out by two very different schools in the province of Malaga in the 2022-2023 academic year, CEIP Prácticas nº 1 in Málaga and CEIP Joaquín Peinado in Montecorto ... -
“Dar voce ai maestri per formare nuovi maestri”: una proposta di Public History fra fonti orali e biografie magistrali
(E. Scaglia, "“Dar voce ai maestri per formare nuovi maestri”: una proposta di Public History fra fonti orali e biografie magistrali" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.546-557, 2024)The paper explores a research project focused on gathering, analysing, and sharing video-recorded professional biographies of teachers. This project involves former teachers who were actively involved in the Gruppi di ... -
Ricerca e valorizzazione del patrimonio storico-educativo: il caso del carteggio inedito Montessori-Borromeo presso l’Asilo di Oreno
(G. Seveso, "Ricerca e valorizzazione del patrimonio storico-educativo: il caso del carteggio inedito Montessori-Borromeo presso l’Asilo di Oreno" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.560-573, 2024)The paper presents the experience of finding and exploiting unpublished sources and Montessori materials within the Oreno Kindergarten, one of the first institutions in the Brianza area to adopt the Montessori method. The ... -
The visit to the War Memorial in Bari. Learning History as direct memory
(N. Tenerelli, A. Barca, "The visit to the War Memorial in Bari. Learning History as direct memory" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.576-593, 2024)The decision to consider the Military War Memorial of the Fallen Overseas in Bari as a place for a concrete exercise of Public History starts from the desire to support “the paradigm of participatory action research […] ... -
La rappresentazione del patrimonio storico-scolastico attraverso la voce dei maestri
(R. Andreassi, V. Viola, "La rappresentazione del patrimonio storico-scolastico attraverso la voce dei maestri" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.598-613, 2024)The article aims to contribute to the reflection on the potential of oral sources in the representation of the evolution of school buildings and school furnishings within the Public History of Education included within ... -
School books exhibition. The historical collection of the G. Leopardi boarding school library in Macerata
(A. Ascenzi, E. Patrizi, "School books exhibition. The historical collection of the G. Leopardi boarding school library in Macerata" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.616-628, 2024)This contribution aims to retrace the phases of the conception and realization of a Public History of Education project which involved the historical collection of an important school library in Macerata, that of the G. ... -
Le relazioni degli ispettori come fonte utile per un’inedita narrativa della materialità scolastica nell’Italia meridionale: il caso del Molise (1861-1898)
(A. Barausse, "Le relazioni degli ispettori come fonte utile per un’inedita narrativa della materialità scolastica nell’Italia meridionale: il caso del Molise (1861-1898)" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.630-646, 2024)The contribution aims to illustrate the heuristic potential contained in the annual reports drawn up by peripheral inspectors to illustrate the material conditions of Italian schools in the second half of the 19th century. ... -
La rappresentazione della formazione degli italiani all’estero nelle esposizioni universali come fonte per la Public History of Education
(P. Bianchini, F. Pongiluppi, "La rappresentazione della formazione degli italiani all’estero nelle esposizioni universali come fonte per la Public History of Education" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.648-658, 2024)The national and international expositions used to host materials related to the school system, which included selections of the country’s best educational practices, exhibitions on innovations in education, teaching ... -
Allestire e comunicare il patrimonio storico-educativo, tra Public History of Education e Cultural Accessibility: il caso del nuovo MUDESC di Macerata
(M. Brunelli, F. Targhetta, "Allestire e comunicare il patrimonio storico-educativo, tra Public History of Education e Cultural Accessibility: il caso del nuovo MUDESC di Macerata" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.660-679, 2024)Public history is defined as “the communication of history outside of the academic environment” (AIPH 2018). From this perspective, a university museum can communicate history in various ways, including participatory ... -
La Public History of Education del MuSEd. Tre casi di studio del territorio romano: fotografie, quaderni scolastici e albi illustrati
(L. Cantatore, S. di Biaso, L. Silvestri, "La Public History of Education del MuSEd. Tre casi di studio del territorio romano: fotografie, quaderni scolastici e albi illustrati" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.682-696, 2024)According to recent studies, museums are important spaces for implementing public history practices. The Museo della Scuola e dell’Educazione “Mauro Laeng” of the Department of Education at Roma Tre University is no ... -
L’educazione del popolo nella Public History of Education: istruire con i Catechismi repubblicani durante la Repubblica napoletana del 1799
(R. Capobianco, "L’educazione del popolo nella Public History of Education: istruire con i Catechismi repubblicani durante la Repubblica napoletana del 1799" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.698-712, 2024): During the very brief experience of the Neapolitan Republic of 1799, the pro-republican Neapolitan intellectuals entrusted the nation-state with the role of stateeducator in order to be able to activate innovative public ... -
I registri dell’Archivio Storico della scuola all’aperto “Casa del Sole” di Milano (1956-1963) come base per una riflessione con docenti e dirigenti
(L. Comerio, "I registri dell’Archivio Storico della scuola all’aperto “Casa del Sole” di Milano (1956-1963) come base per una riflessione con docenti e dirigenti" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.714-727, 2024)This contribution illustrates a research in progress at the Historical Archive of the ‘Casa del Sole’ school in Milan, focused on the period 1956-1963 during which Bice Libretti Baldeschi, the founder of the Italian Ceméa, ... -
La costituzione del Centro Documentazione Agesci
(P. Dal Toso, "La costituzione del Centro Documentazione Agesci " in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.730-743, 2024)Since the 1980s, the Italian Catholic Guides and Scouts Association (Agesci) has felt the need to create a National Study and Documentation Centre, divided into an Archive, a Library and an Emeroteca. It should be remembered ... -
Tra parole e immagini: la valorizzazione del patrimonio storico-educativo al Pio Istituto dei Sordi di Milano
(A. Debè, L. Des Dorides, "Tra parole e immagini: la valorizzazione del patrimonio storico-educativo al Pio Istituto dei Sordi di Milano" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.746-760, 2024)The Pious Institute for poor country deaf mutes of Milan was opened in 1854 and quickly gained fame and stability, allowing it to operate continuously for the education of the deaf until the early 1990s when school ... -
Public History e memoria coloniale: la lunga ombra di Graziani. Dalla scuola fascista alla Repubblica
(D.F.A. Elia, "Public History e memoria coloniale: la lunga ombra di Graziani. Dalla scuola fascista alla Repubblica" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.762-776-991, 2024)Based on recent history-education publications on “education materials” (Álvarez, Dávila, Naya 2017, pp. 827-845), that also include school notebooks, this contribution analyzes a new source constituted by the essays ... -
L’istituzione del primo nido a gestione comunale nel territorio del Comune di Foligno
(M. Filomia, "L’istituzione del primo nido a gestione comunale nel territorio del Comune di Foligno" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.778-792, 2024)This contribution aims to investigate, through a local and territorial historiographical reconstruction, the establishment of the first nursery school within the territory of the Municipality of Foligno, in the period ... -
Gli archivi scolastici e le leggi antiebraiche del 1938: una ricognizione tra buone pratiche e nuove prospettive di ricerca
(M. Gianfrancesco, "Gli archivi scolastici e le leggi antiebraiche del 1938: una ricognizione tra buone pratiche e nuove prospettive di ricerca" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.794-906, 2024)This article analyzes the use of school archives to investigate a specific case: the promulgation of racial laws by the fascist regime in 1938. They affected citizens classified as “of the Jewish race,” particularly ...