• Public History IT. Numero 3 - Gennaio 2022 

      Autore sconosciuto (Roma: AIPH, 2022)
    • Public History IT. Numero 4 - Luglio 2022 

      Autore sconosciuto (Roma: AIPH, 2022)
    • Public History IT. Numero 5 - Gennaio 2023 

      Autore sconosciuto (Roma: AIPH, 2023)
    • Public History IT. Numero 6 - Luglio 2023 

      Autore sconosciuto (Roma: AIPH, 2023)
    • Public History nelle scuole 

      Associazione italiana di Public History (2023)
      Gianfranco Bandini è Vicepresidente della SIPSE (Società italiana per lo studio del patrimonio storico-educativo) all'Università di Firenze. Nel suo intervento racconta di come si occupi di Public History nell'ambito ...
    • Public History Now and Then 

      Jones, Arnita A. (Arnita A. Jones, Public History Now and Then, «The Public Historian», 1999, 21, 3, pp. 21-28, 1999)
      MY INTRODUCTION TO PUBLIC HISTORY began in 1977 as a part of my work with the National Coordinating Committee for the Promotion of History, a consortium that had recently been organized by the American Historical Association ...
    • Public History of education 

      Associazione italiana di Public History (2023)
      Pamela Giorgi è primo ricercatore presso l'Istituto Nazionale di Documentazione Innovazione e Ricerca Educativa (INDIRE). Nel suo intervento delinea il lavoro triennale svolto dall'Istituto sul tema dell'uso didattico ed ...
    • Public History of Education. A brief Introduction 

      Bandini, Gianfranco <Università di Firenze> (Bandini, ''Public History of Education . A Brief Introduction'', pp.7-132, 2023)
      This volume has an unusual structure that traces my experience as a lecturer and researcher chronologically: my first encounters with public history, mainly made up of North American literature, the first paper on these ...
    • Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze 

      Oliviero, Stefano <Università di Firenze>; Bandini, Gianfranco <Università di Firenze> (G. Bandini, S. Oliviero, (a cura di), Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze, Firenze, University press, 2019, (2019)
    • Public history of Waterloo’s Battle Bicentenary, June 18-21, 2015 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Public history of Waterloo’s Battle bicentenary, June 18-21, 2015, «Her&Mus, heritage and museography», 2020, n. 21, pp. 51-76, (2020)
      This paper comes from a personal expe-rience during the Bicentenary of the Battle of Water-loo, 18th-21st of June 2015. It aims to illustrate the dif-ferent meanings behind an international commemo-ration. It looks at how ...
    • Public History tra didattica e comunicazione 

      Colazzo, Salvatore <Università del Salento>; Iurlano, Giuliana <Università del Salento>; Ria, Demetrio <Università del Salento> (S. Colazzo, G. Iurlano, D. Ria, (a cura di), Public History tra didattica e comunicazione. Salento, Università del Salento, 2019, (2019)
    • La public history tra memoria e comunità 

      Moroni, Chiara (C. Moroni, La Public History tra memoria e comunità, «Officina della Storia», 2020, n. 7, 2020)
    • Public History Weekly - A Review 

      Cauvin, Thomas <Colorado State University, United States> (T. Cauvin, Public History Weekly - A Review, «International Public History» 1, 2018, n. 1, 2018)
      As with any other scholarship, public history has its academic journals. The two main journals are The Public Historian (USA, 1978-) and The Public History Review (Australia, 1992-). As a new-comer in the field, International ...
    • Public History with Tweets 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Public history with tweets, «Public history weekly», 5, 2017, n. 24, (2017)
      Are social media capable of tackling issues that deal with the past, or do they merely constitute a series of visual icons on web pages that allow us to share what we see and read with virtual “friends”? Are these logos ...
    • Public History, A Necessity in Today’s European Union? 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Public History, A Necessity in Today’s European Union?, «Public history weekly», 5, 2017, 32, (2017)
      In Europe, contemporary political debates are heavily influenced by history and memory issues. European citizens have multi-layered identities, which reflect the active role played by the past in the present. The Europe ...
    • Public History, antropologia, fotografia: immagini e uso pubblico della storia 

      Faeta, Francesco (F. Faeta, Public History, antropologia, fotografia: immagini e uso pubblico della storia, «Rivista di studi di fotografia», n. 5, 2017, pp. 52-63, (2017)
      This article offers some brief, introductory observations on Public History from the perspective of an anthropologist specializing in the study of images and representations. These remarks are preceded by a quick analysis ...
    • Public History, identità professionale e riflessività degli educatori e degli insegnanti 

      Causarano, Pietro <Università di Firenze> (P. Causarano, "Public History, identità professionale e riflessività degli educatori e degli insegnanti", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 85-93, 2022)
      The great transformations that have affected the function and the teaching role in recent decades, have undermined the mechanisms of traditional construction of professional identity. The Public History can be useful in ...
    • La Public History, medicina necessaria nell’Unione Europea oggi 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, La Public History, medicina necessaria nell’Unione Europea oggi, in V. Colombi, G. Sanicola (a cura di), "Public history: la storia contemporanea", Milano, Fondazione Giangiacomo Feltrinelli, 2017, pp. 42-48, (2017)
      I cittadini europei si trovano ad affrontare una crisi globale del progetto politico e istituzionale più importante del ventesimo secolo, quello dell’Unione Europea. Tuttavia, essi sono anche i diretti protagonisti di ...
    • Public History, memorie scolastiche e formazione. Esperienze in Toscana 

      Carioli, Stefania <Università di Firenze> (S. Carioli, Public History, memorie scolastiche e formazione. Esperienze in Toscana, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 131-158, (2019)
      The contribution includes the interventions at the round table of the schools which welcomed the educational initiatives linked to the "School Memoirs" (Memorie di Scuola) project - the first specific Italian experience ...
    • Public History. A Textbook of Practice 

      Cauvin, Thomas <Colorado State University, United States> (T. Cauvin, Public History. A Textbook of Practice. 2016, New York; London: Routledge, 2016)
      Public History: A Textbook of Practice is a guide to the many challenges historians face while teaching, learning, and practicing public history. Historians can play a dynamic and essential role in contributing to public ...