Search
Now showing items 1-10 of 97
I giorni della Memoria e del Ricordo. I viaggi di formazione nelle scuole toscane come Public History of Education
(L. Bravi, I giorni della Memoria e del Ricordo. I viaggi di formazione nelle scuole toscane come Public History of Education, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 185-196, (2019)
The construction of social cadres of memory is a process that is linked to the selection and oblivion of historical events, through a collective narrative aiming at building a sense of belonging and citizenship. Is it ...
Manifesto della Public History of Education. Una proposta per connettere ricerca accademica, didattica e memoria sociale
(G. Bandini, Manifesto della Public History of Education. Una proposta per connettere ricerca accademica, didattica e memoria sociale, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 41-53, (2019)
Public History is a great resource that belongs not only to historians, but to all those who, specialists or non-specialists, starting from their specific cultural skills, intend to adopt its dialogical style, social ...
Esperienze di Public History of Education nell’Università di Bologna, tra ricerca scientifica e didattica
(M. D’Ascenzo, Esperienze di Public History of Education nell’Università di Bologna, tra ricerca scientifica e didattica, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 211-221, (2019)
The contribution explores the Public History of Education activities carried out at the University of Bologna, characterized by the organization of exhibitions and thematic exhibitions as well as research-training actions ...
Il museo dell’educazione: una nuova prospettiva di Public History per la formazione docente
(G. Merlo, Il museo dell’educazione: una nuova prospettiva di Public History per la formazione docente, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 91-101, (2019)
Referring to the pedagogical utopia of the great intrinsic change to a history designed for a large audience, i.e. Public History, this contribution addresses the possibility of rethinking the museum of education as a space ...
Digital Public History
(S. Noiret, Digital Public History, in David Dean (a cura di), "A Companion to Public History", Hoboken, Wiley-Blackwell, 2018, pp. 111-124, (2018)
The Digital Turn in history has reformulated our documentation processes, transformed the ways we archive, treat and access information and has sometimes anticipated new epistemological questions. Yet there is still no ...
História Pública Digital
(S. Noiret, História Pública Digital / Digital Public History, «Liinc Em Revista», 11, 2015, n.1, pp. 28-51, (2015)
A virada digital na história reformulou nossa documentação, transformou as ferramentas usadas para armazenar, tratar e acessar a informação, e, por vezes, adiantou novasquestões ...
La Public History dalle origini alla costituzione dell’Associazione Italiana di Public History: movimento o disciplina?
(A. Savelli, La Public History dalle origini alla costituzione dell’Associazione Italiana di Public History: movimento o disciplina?, «Sapere pedagogico e Pratiche educative», n. 3, 2019, pp. 9-22, (2019)
Public history is triggering debate and lively reactions in Italy. What is the reason for its success? In connection with what areas does public history lead historians to think, and to act? This text questions these points, ...
Storia Digitale e Pubblica: lo storico tra i “nuovi creatori” di storia
(E. Salvatori, Storia Digitale e Pubblica: lo storico tra i “nuovi creatori” di storia, in P. Bertella Farnetti, L. Bertucelli, A. Botti (a cura di), "Public History. Discussioni e pratiche", Milano, Mimesis, 2017, pp. 189–199, (2017)
Ragionamento sulle relazioni tra storia digitale e public history
Digital (Public) History: la nuova strada di una antica disciplina
(E. Salvatori, Digital (Public) History: la nuova strada di una antica disciplina, «RiMe» 1–I, 2017, pp. 57–94, (2017)
The digital revolution has had a profound impact on how history is being studied, analyzed, shared, taught, as well as how the sources of the past are published, preserved and even produced. This essay presents an overview ...
Dalla public history alla applied history. Ruolo pubblico e funzione politica della storia nel recente dibattito storiografico angloamericano
(B. Giuliani, Dalla public history alla applied history. Ruolo pubblico e funzione politica della storia nel recente dibattito storiografico angloamericano, «Diacronie. Studi di storia contemporanea», 32, 2017, n. 4, pp. 1-24, (2017)