Items 21-40 di 2079

    • Per un percorso di valorizzazione del patrimonio storico-educativo all’Istituto Comprensivo “G. Fortunato” di Picerno (Pz). Attività e prospettive 

      Labriola, Rocco (R. Labriola, "Per un percorso di valorizzazione del patrimonio storico-educativo all’Istituto Comprensivo “G. Fortunato” di Picerno (Pz). Attività e prospettive" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.392-403, 2024)
      This contribution aims to highlight the activities currently being prepared at the Comprehensive Institute “G. Fortunato” of Picerno (Pz) in relation to the conservation and valorisation of its historical-educational ...
    • Dall’archivio di una scuola elementare alla memoria di una comunità: un’esperienza di cittadinanza attiva 

      Madoi, Roberta (R. Madoi, "Dall’archivio di una scuola elementare alla memoria di una comunità: un’esperienza di cittadinanza attiva" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.406-417, 2024)
      This paper aims to present the results of the efforts to promote the historical archive of the Antonio Stoppani Comprehensive Institute in Milan – founded in 1902 and still open – recently put forward as part of the broader ...
    • Un’evoluzione silente. La mentalità docente nelle memorie educative 

      Martinelli, Chiara (C. Martinelli, "Un’evoluzione silente. La mentalità docente nelle memorie educative" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.420-429, 2024)
      The contribution aims at highlighting how oral history and educative memories can be analysed in order to explore changes in teachers’ mentality in Italy between 1970s and nowadays. Public History of Education and its ...
    • I piccoli musei della scuola dell’arco alpino tra iniziative di storia pubblica e promozione dell’identità locale 

      Meda, Juri; Morandini, Maria Cristina; Pizzigoni, Francesca Davida (J. Meda, M.C. Morandini, F.D. Pizzigoni, "I piccoli musei della scuola dell’arco alpino tra iniziative di storia pubblica e promozione dell’identità locale" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.432-445, 2024)
      The paper aims to study the small museums of the Alpine School as sites for building a local history of the school, shared with the population through the creation of exhibitions, the reconstruction of the biographies ...
    • Patrimonio archivístico e historia pública: crónica de una experiencia 

      Menguiano-Rodrìguez, Carlos; Comas-Rubì, Francisca (C. Menguiano-Rodrìguez, F. Comas-Rubì, "Patrimonio archivístico e historia pública: crónica de una experiencia" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.448-463, 2024)
      Traditionally, archives have had the preservation of historical documentation as their main objective, but the so-called “boom” in public history –which has been developing for several decades– seems to have begun to ...
    • Historia pública y digital: una experiencia en torno al patrimonio histórico-educativo 

      Moll Bagur, Sergi; Depaepe, Marc (S. Moll Bagur, M. Depaepe, "Historia pública y digital: una experiencia en torno al patrimonio histórico-educativo" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.466-477, 2024)
      This paper recounts the experience of the educational community of a school that became actively involved in the recovery and exhibition of its historicaleducational heritage. More specifically, this experience, inspired ...
    • Plant blindness e proposte educative a partire dal materiale Pizzigoni dell’Archivio didattico Lombardo-Radice del MuSEd – Museo della Scuola e dell’Educazione “Mauro Laeng” di Roma 

      Mortellaro, Rossella (R. Mortellaro, "Plant blindness e proposte educative a partire dal materiale Pizzigoni dell’Archivio didattico Lombardo-Radice del MuSEd – Museo della Scuola e dell’Educazione “Mauro Laeng” di Roma" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.480-495, 2024)
      Plant blindness (Wandersee, Schussler, 1999) refers to the inability to see plants in the surrounding environment and, consequently, the inability to recognize and appreciate their fundamental role in the biosphere and ...
    • Gli archivi scolastici in classe. Un laboratorio alla scuola primaria per ricostruire la storia della scuola attraverso i registri dell’insegnante 

      Paciaroni, Patrizia (L. Paciaroni, "Gli archivi scolastici in classe. Un laboratorio alla scuola primaria per ricostruire la storia della scuola attraverso i registri dell’insegnante" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.498-510, 2024)
      In the last thirty years there has been a real historiographical revolution that has introduced a new way of making history of education and school. Historians of education have begun to investigate a wide range of new ...
    • The history of welfare dairy nannies in narratives, bridges between memories and generative reflection 

      Palmieri, Patrizia (P. Palmieri, "The history of welfare dairy nannies in narratives, bridges between memories and generative reflection" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.512-525, 2024)
      The project aims to recover and enhance the memory of the history of wetnursing, which was widespread in the Capitanata area in the past. It takes its cue from research conducted on the subject in the Garfagnana area and ...
    • La promoción de la Historia Pública desde dos colegios malagueños: Conocerse a sí mismos y darse a conocer 

      Sanchidriàn Blanco, Carmen; Buaàn Garcia, Paula; Vallejo Ortega, Nieves; Dìaz Molina, Marìa Belén (C. Sanchidriàn Blanco, P. Bujàn Garcìa, N. Vallejo Ortega, M.B. Dìaz Molina, "La promoción de la Historia Pública desde dos colegios malagueños: Conocerse a sí mismos y darse a conocer " in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.528-544, 2024)
      The aim of this paper is to present the experiences carried out by two very different schools in the province of Malaga in the 2022-2023 academic year, CEIP Prácticas nº 1 in Málaga and CEIP Joaquín Peinado in Montecorto ...
    • “Dar voce ai maestri per formare nuovi maestri”: una proposta di Public History fra fonti orali e biografie magistrali 

      Scaglia, Evelina (E. Scaglia, "“Dar voce ai maestri per formare nuovi maestri”: una proposta di Public History fra fonti orali e biografie magistrali" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.546-557, 2024)
      The paper explores a research project focused on gathering, analysing, and sharing video-recorded professional biographies of teachers. This project involves former teachers who were actively involved in the Gruppi di ...
    • Ricerca e valorizzazione del patrimonio storico-educativo: il caso del carteggio inedito Montessori-Borromeo presso l’Asilo di Oreno 

      Seveso, Gabriella (G. Seveso, "Ricerca e valorizzazione del patrimonio storico-educativo: il caso del carteggio inedito Montessori-Borromeo presso l’Asilo di Oreno" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.560-573, 2024)
      The paper presents the experience of finding and exploiting unpublished sources and Montessori materials within the Oreno Kindergarten, one of the first institutions in the Brianza area to adopt the Montessori method. The ...
    • The visit to the War Memorial in Bari. Learning History as direct memory 

      Tenerelli, Nicola; Barca, Alessandro (N. Tenerelli, A. Barca, "The visit to the War Memorial in Bari. Learning History as direct memory" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.576-593, 2024)
      The decision to consider the Military War Memorial of the Fallen Overseas in Bari as a place for a concrete exercise of Public History starts from the desire to support “the paradigm of participatory action research […] ...
    • La rappresentazione del patrimonio storico-scolastico attraverso la voce dei maestri 

      Andreassi, Rossella; Viola, Valeria (R. Andreassi, V. Viola, "La rappresentazione del patrimonio storico-scolastico attraverso la voce dei maestri" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.598-613, 2024)
      The article aims to contribute to the reflection on the potential of oral sources in the representation of the evolution of school buildings and school furnishings within the Public History of Education included within ...
    • School books exhibition. The historical collection of the G. Leopardi boarding school library in Macerata 

      Ascenzi, Anna; Patrizi, Elisabetta (A. Ascenzi, E. Patrizi, "School books exhibition. The historical collection of the G. Leopardi boarding school library in Macerata" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.616-628, 2024)
      This contribution aims to retrace the phases of the conception and realization of a Public History of Education project which involved the historical collection of an important school library in Macerata, that of the G. ...
    • Le relazioni degli ispettori come fonte utile per un’inedita narrativa della materialità scolastica nell’Italia meridionale: il caso del Molise (1861-1898) 

      Barausse, Alberto (A. Barausse, "Le relazioni degli ispettori come fonte utile per un’inedita narrativa della materialità scolastica nell’Italia meridionale: il caso del Molise (1861-1898)" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.630-646, 2024)
      The contribution aims to illustrate the heuristic potential contained in the annual reports drawn up by peripheral inspectors to illustrate the material conditions of Italian schools in the second half of the 19th century. ...
    • La rappresentazione della formazione degli italiani all’estero nelle esposizioni universali come fonte per la Public History of Education 

      Bianchini, Paolo; Francesco, Pongiluppi (P. Bianchini, F. Pongiluppi, "La rappresentazione della formazione degli italiani all’estero nelle esposizioni universali come fonte per la Public History of Education" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.648-658, 2024)
      The national and international expositions used to host materials related to the school system, which included selections of the country’s best educational practices, exhibitions on innovations in education, teaching ...
    • Allestire e comunicare il patrimonio storico-educativo, tra Public History of Education e Cultural Accessibility: il caso del nuovo MUDESC di Macerata 

      Brunelli, Marta; Targhetta, Fabio (M. Brunelli, F. Targhetta, "Allestire e comunicare il patrimonio storico-educativo, tra Public History of Education e Cultural Accessibility: il caso del nuovo MUDESC di Macerata" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.660-679, 2024)
      Public history is defined as “the communication of history outside of the academic environment” (AIPH 2018). From this perspective, a university museum can communicate history in various ways, including participatory ...
    • La Public History of Education del MuSEd. Tre casi di studio del territorio romano: fotografie, quaderni scolastici e albi illustrati 

      Cantatore, Lorenzo; di Biaso, Simone; Silvestri, Luca (L. Cantatore, S. di Biaso, L. Silvestri, "La Public History of Education del MuSEd. Tre casi di studio del territorio romano: fotografie, quaderni scolastici e albi illustrati" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.682-696, 2024)
      According to recent studies, museums are important spaces for implementing public history practices. The Museo della Scuola e dell’Educazione “Mauro Laeng” of the Department of Education at Roma Tre University is no ...
    • L’educazione del popolo nella Public History of Education: istruire con i Catechismi repubblicani durante la Repubblica napoletana del 1799 

      Capobianco, Rosaria (R. Capobianco, "L’educazione del popolo nella Public History of Education: istruire con i Catechismi repubblicani durante la Repubblica napoletana del 1799" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.698-712, 2024)
      : During the very brief experience of the Neapolitan Republic of 1799, the pro-republican Neapolitan intellectuals entrusted the nation-state with the role of stateeducator in order to be able to activate innovative public ...