Now showing items 177-196 of 808

    • Do curricula inspire historical thinking? 

      Thünemann, Holger (H. Thünemann, Do curricula inspire historical thinking?, «Public history weekly», 2, 2014, n. 40, 2014)
      In recent years, German-speaking history didactics has once again focused on curricula and syllabuses (after a lengthy lull in the 1990s). The Swiss “Lehrplan 21” project has demonstrated how controversial curricular issues ...
    • Donne che (rac)contano. Intersezioni, percorsi tra gender studies e public history (Dialoghi della Public History 4 ; 23 novembre 2020) 

      Savelli, Aurora <Università di Firenze>; Feci, Simona <Università di Palermo>; Associazione italiana di Public History (AIPH, "Donne che (rac)contano. Intersezioni, percorsi tra gender studies e public history", con Simona Feci e Aurora Savelli, (Dialoghi della Public History 4 ; 23 novembre 2020) video file, 2020)
      Alla ricchezza degli studi e all’impatto metodologico dei gender studies sullo sguardo storiografico non sembra ancora corrispondere un’adeguata restituzione dei risultati della ricerca al pubblico, e molte iniziative ...
    • Donne del Risorgimento e Public History nel 150° dell’Unità nazionale: appunti su un’inclusione irrisolta 

      Casalena, Maria Pia <Università di Bologna> (M.P. Casalena, Donne del Risorgimento e Public History nel 150° dell’Unità nazionale: appunti su un’inclusione irrisolta, «Storia delle Donne», 2018, 14, 1, 67-81, 2018)
      The history of women is gradually integrating with the public narratives of Italian history, political and social, national and local. Public History products that appeared during or were solicited by the 150th ...
    • “Donne d’Europa”: la realizzazione di un podcast di public history in archivio 

      Allegro, Donatella; Cosentino, Vincenzo; Cozzatella, Chiara (D. Allegro, V. Cosentino, C. Cozzatella, "“Donne d’Europa”: la realizzazione di un podcast di public history in archivio", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2022, n.6, pp. 125-132, 2022)
      Il gruppo di lavoro dell’Archivio storico di Udi Bologna ha realizzato un podcast di contenuto storico-didattico dedicato alla questione della partecipazione politica delle donne alla Comunità europea. Il podcast, dal ...
    • Donne e anarchiche nella guerra civile spagnola: la vita di Lucía Sánchez Saornil e l’esperienza di “Mujeres Libres” 

      Orlandini, Laura (L. Orlandini, Donne e anarchiche nella guerra civile spagnola: la vita di Lucía Sánchez Saornil e l’esperienza di “Mujeres Libres”, «Clionet», 2020, n. 4, pp. 246-251, 2020)
    • Downton-Mania. Die Fernsehserie „Downton Abbey“ und ihre Auswirkung auf die Public History und den Filmtourismus 

      Hechenblaikner, Verena (V. Hechenblaikner, Downton-Mania. Die Fernsehserie „Downton Abbey“ und ihre Auswirkung auf die Public History und den Filmtourismus, «Historia scribere», 13, 2021, pp. 31-55, 2021)
      The following seminar-paper examines the potential of historical television se-ries for historical science. Using the television series "Downton Abbey" as an example, it shows series’ effects on public history and film ...
    • I duri anni Cinquanta alla Cogne di Aosta: licenziamenti politici e repressione padronale 

      Graziola, Diego (D. Graziola, "I duri anni Cinquanta alla Cogne di Aosta: licenziamenti politici e repressione padronale", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2022, n.6, pp. 352-359, 2022)
      Gli operai, per il contributo dato alla Liberazione, auspicavano un ruolo di primo piano, in fabbrica e fuori, nella ricostruzione del paese. Se il triennio 1945-48 ha rappresentato una stagione di maggior protagonismo ...
    • Ecos de la Nueva Troya. Nomenclatura y gestión del pasado en Montevideo (1840-1940) 

      Porley, Carolina (C. Porley, Ecos de la Nueva Troya, «Passés Futurs», n.15 (2024), pp. 20-56, 2024)
      Se aborda la nomenclatura de Montevideo como instrumento moderno de apropiación simbólica del territorio y de escritura de la historia, desde la aprobación del primer nomenclátor republicano a la conmemoración de su ...
    • Editorial: archives and public history 

      Hoyle, Victoria <University of York, UK>
    • Educare alla storia in contesti informali. Il ruolo dei musei nella Public history 

      Bolzon, Irene <MEVE Memoriale Veneto Grande Guerra>; Di Giacomo, Michelangela <Museo M9>; Karrer, Livio <Museo M9>; Associazione italiana di Public History
      I musei storici contemporanei offrono uno straordinario campo di azione per le pratiche di Public History. A partire dagli ultimi due decenni del ’900, il ruolo dei musei storici è radicalmente cambiato tanto nel modo di ...
    • Educare e istruire con i fumetti: alcune ipotesi sulla Storia contemporanea 

      Bianchi, Roberto <Università di Firenze> (R. Bianchi, "Educare e istruire con i fumetti: alcune ipotesi sulla Storia contemporanea", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 135-146, 2022)
      The paper highlitghts the role played by comics in stimulating formative and cultural literacy processes held in contemporary world. After having devoted time to the Italian situation, it highlights the potential and the ...
    • Educational ecosystems for Information Science: The case of the University of Pisa 

      Casarosa, Vittore <Università di Pisa>; Ruggieri, Salvatore <Università di Pisa>; Salvatori, Enrica <Università di Pisa>; Simi, Maria <Università di Pisa>; Turbanti, Simona <Università di Pisa> (V. Casarosa, S. Ruggieri, E. Salvatori, M. Simi, S. Turbanti, Educational ecosystems for Information Science: the case of the University of Pisa, Education for Information, 36, 2020, no. 2, pp. 119-138, 2020)
      Interdisciplinarity is becoming increasingly important in education. With the rapidly evolving job market, an interdisciplinary education can prepare students for the flexibility and broad knowledge base required to adapt. ...
    • Educational Memories and Public History: A Necessary Meeting 

      Bandini, Gianfranco <Università di Firenze> (G. Bandini, Educational Memories and Public History: A Necessary Meeting, in "School Memories. New Trends in the History of Education", pp. 143-156, Svizzera: Springer, 2017, 2017)
    • Effimere, virtuali, globali: a proposito della recente storiografia sulle esposizioni universali 

      Pellegrino, Anna <Università di Bologna> (A. Pellegrino, Effimere, virtuali, globali: a proposito della recente storiografia sulle esposizioni universali, «Memoria e Ricerca», 54, 2017, pp. 135-154, 2017)
      The article moves from the experience of Expo Milano 2015, to make a critical point of the recent historiography on the subject, in particular with two publications in the Italian case: the special issue of «Memoria e ...
    • Elaborating historical thinking on monuments 

      Körber, Andreas <Universität Hamburg> (A. Körber, ''Elaborating historical thinking on monuments'', Hamburg: DIPF Leibniz Institut für Bildungsforschung und Bildungsinformation, 2023, 2023-12-07)
      Public history culture recently is characterized by controversial debates on monuments, their replacement or alteration. History education which aims at enabling and empowering stu- dents to partake in such controversial ...
    • Emerging questions in family history studies 

      Evans, Tanya <Macquarie University, Sydney, Australia> (T. Evans, Emerging questions in family history studies, «International Public History», 2, 2019, n. 2, pp. 1-12, 2019)
    • En(countering) Silence – Some Thoughts on Historical Justice after Memoricide 

      Du Toit, Fanie <Institute for Justice and Reconciliation and Associate, InTransformation Initiative, Pretoria, South Africa> (2020)
      This essay argues that public historians and transitional justice experts need one another’s input in at least two crucial tasks facing nations after episodes of mass violence. In challenging the silence that typically ...
    • Entrevista com Serge Noiret 

      Rodrigues, Rogério Rosa Rodrigue; Trindade Borges, Viviane (R. R. Rodrigues e V. Trindade Borges, Entrevista com Serge Noiret in Rogério Rosa Rodrigues e Viviane Trindade Borges (editores), “História pública e história do tempo presente”, São Paulo, Letra e Voz, 2021, 2021)
    • Envisioning the Past: Art, Historiography and Public History 

      Harvey, Karen <University of Sheffield> (K. Harvey, Envisioning the Past: Art, Historiography and Public History, «Cultural and Social History», 12, 2015, n.4, pp. 527-543, 2016)
      This essay considers the role that art and history might play together in public history projects. It discusses public history not in terms of ‘learning lessons’, ‘public debate’ and ‘transferable skills’ but instead in ...
    • Episodio 1. La fondazione del corpo dei Carabinieri Reali 

      Carbone, Flavio <Tenente Colonnello, Comando Generale dell’Arma dei Carabinieri> (La fondazione del corpo dei Carabinieri Reali, Ep. 1, «Storia dei Carabinieri» di Flavio Carbone, Podcast, 2020-05-27)
      Con la caduta di Napoleone Bonaparte, si avviò il processo della Restaurazione. Vittorio Emanuele I di Savoia rientrò così in possesso degli "Stati di Terraferma" dopo aver vissuto esiliato in Sardegna. Tra le poche novità ...