Sfoglia ELPHi, Electronic Library of Public History per Titolo
Items 315-334 di 1423
-
Dalle Valli a Ginevra - Un gruppo di giovani sulle tracce del primo esilio dei valdesi [poster]
(P. Schellenbaum, "Dalle Valli a Ginevra - Un gruppo di giovani sulle tracce del primo esilio dei valdesi", in Metti la storia al lavoro! Seconda conferenza italiana di Public History. Pisa, 11-15 giugno 2018, 2020)Il poster illustra un progetto realizzato nell’estate 2017 da un gruppo di giovani sulle tracce del primo esilio dei valdesi (1686-1689), che ha percorso a piedi “Le strade degli ugonotti e dei valdesi” (www.lestradedeiv ... -
Dall’Africa a Woodstock, passando per Londra. Genesi della musica che cambiò il mondo
(C. Salvatore, "Dall’Africa a Woodstock, passando per Londra. Genesi della musica che cambiò il mondo", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2022, n.6, pp. 223-226, 2022)Quali sono le origini della Rivoluzione culturale degli anni Settanta? Come nasce il rock and roll, la sua colonna sonora? Questi fenomeni sociali assumono chiarezza soltanto quando si pone l’accento sul contributo della ... -
Dall’archivio di una scuola elementare alla memoria di una comunità: un’esperienza di cittadinanza attiva
(R. Madoi, "Dall’archivio di una scuola elementare alla memoria di una comunità: un’esperienza di cittadinanza attiva" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.406-417, 2024)This paper aims to present the results of the efforts to promote the historical archive of the Antonio Stoppani Comprehensive Institute in Milan – founded in 1902 and still open – recently put forward as part of the broader ... -
Danke und nichts für ungut! Geisteswissenschaften ganz bei sich
(K. Teutsch, Danke und nichts für ungut! Geisteswissenschaften ganz bei sich, «Public history weekly», 2, 2014, n. 20, 2014)“Danke für die freundliche Einführung”, “Vielen Dank für die anregenden Kommentare”, “Ich danke Ihnen für die weiterführenden Hinweise”, “Danke, ich werde das gerne aufnehmen” – danke, danke, danke und nichts für ungut in ... -
“Dar voce ai maestri per formare nuovi maestri”: una proposta di Public History fra fonti orali e biografie magistrali
(E. Scaglia, "“Dar voce ai maestri per formare nuovi maestri”: una proposta di Public History fra fonti orali e biografie magistrali" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.546-557, 2024)The paper explores a research project focused on gathering, analysing, and sharing video-recorded professional biographies of teachers. This project involves former teachers who were actively involved in the Gruppi di ... -
Dark Academia: Curating Affective History in a COVID-Era Internet Aesthetic
(R.J. Adriaansen, Dark Academia: Curating Affective History in a COVID-Era Internet Aesthetic, «International Public History», vol. 5, 2022, n. 2, pp. 105-114, 2022)Dark academia is an ‘internet aesthetic,’ an aesthetic style used in posts on platforms such as TikTok, Instagram, and Tumblr that resonates the atmosphere of life in boarding schools, prep schools, and (Ivy League) colleges ... -
Dark Pasts in the Landscape: Statue Wars in Western Australia
(2021-06-22)In an era of reconciliation and truth-telling, many have questioned the symbolic power of statues. A storm of controversy across the globe galvanised an electric energy in which many statues were damaged or toppled. Statues ... -
Das Schulbuch auf dem Prüfstand – neue Zulassungsverfahren
(M. Fenn, Das Schulbuch auf dem Prüfstand – neue Zulassungsverfahren, «Public history weekly», 1, 2013, n. 15, 2013)Obwohl digitale Medien die Klassenzimmer erobern, werden Geschichtsschulbücher noch immer intensiv genutzt. Da sie offenbar mehr Einfluss auf die Unterrichtsgestaltung ausüben als die Lehrpläne selbst, gelten sie als ... -
Data Visualization for History
(M. Grandjean, "Data Visualization for History", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 291-300, 2022)It is logical that the generalization of digital approaches in history is leading to a democratization of the graphic representation of the data produced by these processes. Rather than presenting long series of examples, ... -
Davantage qu’une simple plaque… Odonymie et espace public
(C. Kesteloot, J. Rilla, Davantage qu’une simple plaque… Odonymie et espace public, «Passés Futurs», n.15 (2024), pp. 4-18, 2024)Ces dernières années, l’odonymie a été l’objet d’un intérêt renouvelé qui couvre de nombreuses disciplines. Lien entre le passé, le présent et l’avenir, la dénomination des noms de rues, dès lors qu’elle dépasse un caractère ... -
David Dean, ed., A Companion to Public History : [book review]
(C. Muñoz, review to, David Dean, ed., A Companion to Public History, «International Public History», 2, 2019, n. 1, pp. 1-2, 2019) -
Decolonizing Canadian Archival Practice Through a Public History Lens
(K. McCracken, Decolonizing Canadian Archival Practice Through a Public History Lens, «Public History Review», 1 (2024), pp. 17-26, 2024)This article is situated at the intersection of public history practice, archival work, and decolonization in Canadian archives. It discusses the colonial structures that are often tied to archival practice and the role ... -
Decolonizing Through Public History – Introduction
(T. Cauvin, Decolonizing Through Public History – Introduction, «Public History Review», 1 (2024), pp. 1-4, 2024)Decolonization is the subject of an abundant literature, both as a historical event and as a contemporary process. In relations with the past, debates have risen about issues such as colonial monuments, museum collections, ... -
La “delazione slava”. Trieste 1944: alcune note tra storia e antropologia a partire da una fonte dimenticata in morte di Natale Kolarič
(A. Scartabellati, La “delazione slava”. Trieste 1944: alcune note tra storia e antropologia a partire da una fonte dimenticata in morte di Natale Kolarič, «Clionet», 2020, n. 4, pp. 264-292, 2020) -
Der Einbürgerungstest. Geschichte als Eintrittskarte?
(P. Gautschi, Der Einbürgerungstest. Geschichte als Eintrittskarte?, «Public history weekly», 2, 2014, n. 27, 2014)Welche Erzählungen über die Vergangenheit eine Gesellschaft bewahren will, zeigt sich bei den Tests zur Erlangung von Staatsbürgerschaft. Menschen, die sich für eine neue Staatsbürgerschaft bewerben, müssen in verschiedenen ... -
Der Rundumblick auf die Geschichte
(C. Bühl-Gramer, Der Rundumblick auf die Geschichte, «Public history weekly», 1, 2013, n. 1, 2013)Es galt als Dinosaurier der Massenunterhaltung, als Beginn der Kulturindustrie und der Kinematisierung des Blicks. Nie gänzlich tot gewesen, feiert das Panorama seit einigen Jahren eine bemerkenswerte Renaissance. Vor allem ... -
Der „späte Sieg der Diktaturen“ – Resultat ergebnisoffenen Unterrichts?
(M. Bernhardt, Der „späte Sieg der Diktaturen“ – Resultat ergebnisoffenen Unterrichts?, «Public history weekly», 2, 2014, n. 9, 2014)Surely a grade of 33 in 100 on the simplest and most obvious facts of American history is not a record in which any high school can take pride.“ Dieser Satz fasst das Ergebnis einer Schülerbefragung zusammen. In dem ... -
DEVICED – Il vero costo della rivoluzione digitale [poster]
(R. Lichene, "DEVICED – Il vero costo della rivoluzione digitale", in Metti la storia al lavoro! Seconda conferenza italiana di Public History. Pisa, 11-15 giugno 2018, 2019)Deviced è un progetto che intende proporre un E-book di Public History e fotogiornalismo per raccontare la storia di chi è coinvolto ogni giorno nel ciclo vitale dei nostri dispositivi. Dalle miniere di Rubaya in Congo ... -
DH as an Ideal Educational Environment: the Ethnographic Museum of La Spezia
(L. Ricci, F. Melighetti, F. Boschetti, A. M. Del Grosso, E. Salvatori, DH as an Ideal Educational Environment: the Ethnographic Museum of La Spezia in C. Marras, M. Passarotti, G. Franzini, E. Litta (a cura di), La svolta inevitabile: sfide e prospettive per l'Informatica Umanistica. IX Convegno Annuale AIUCD 2020, pp. 222-226, 2020)The authors present the outcomes of an educational experimentation that took place in the academic year 2018-2019 at the degree course in Informatica Umanistica at the University of Pisa. The first objective of the project ... -
I diari di Irene Bernasconi: memorie di una vita faticosa nell’Agro romano (1915-1919)
(M. Gilsoul, "I diari di Irene Bernasconi: memorie di una vita faticosa nell’Agro romano (1915-1919)" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.808-821, 2024)After attending a Montessori course, Irene Bernasconi (1886-1970) went to work in one of the first Casa dei Bambini opened in 1915 by the Ente Scuole per I Contadini in an unhealthy place in Latium. Reading her diaries ...