• Gaming and Digital Public History 

      Nolden, Nico <Leibniz University of Hannover, Germany>; Pfister, Eugen <Universität Wien> (N. Nolden, E. Pfister, "Gaming and Digital Public History", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 309-316, 2022)
      Over the past 50 years the part of digital games in our everyday’s mediause has consistently grown. They are thus an extremely revealing source for publichistory. This chapter argues that digital games are among other ...
    • Gender e Public History: alcune considerazioni in margine ad un recente convegno (Firenze, 29 novembre 2017) 

      Savelli, Aurora <Università di Firenze> (A. Savelli, Gender e Public History: alcune considerazioni in margine ad un recente convegno, «Storia delle donne», 13, 2017, pp. 257-260, 2017)
    • Geolocalizzare per decidere: connettere la biblioteca al territorio 

      Dapiaggi, Daniele (D. Dapiaggi, "Geolocalizzare per decidere. Connettere la biblioteca al territorio", Milano, Mimesis, 2017, 2017)
      Il testo ha come argomento l'applicazione della tecnologia GIS in ambito bibliotecario. I Sistemi Informativi Geografici sono uno strumento utilizzato in tutti quei settori che necessitano di elaborare dati con dimensione ...
    • Germanen willkommen! Von Barbaren und dem Mittelalter 

      Lubich, Gerhard (G. Lubich, Germanen willkommen! Von Barbaren und dem Mittelalter, «Public history weekly», 2, 2014, n. 17, 2014)
      Germanen oder die Beschäftigung mit ihnen ist nichts, was man unmittelbar mit zeitgenössischen Anforderungen an Lehre in Verbindung bringt. Im Gegenteil scheint der Weg in unaufgeklärte Mythenbildung, okkulten Romantizismus ...
    • Geschichtsdidaktik im Schatten des Elfenbeinturms 

      Hellmuth, Thomas (T. Hellmuth, Geschichtsdidaktik im Schatten des Elfenbeinturms, «Public history weekly», 2, 2014, n. 16, 2014)
      LehrerInnen und auch Studierende sind ob mancher theoretischer Diskussionen in der Geschichtsdidaktik nicht selten verwundert bis verärgert. Die Frage nach der Relevanz einer oftmals abgehoben erscheinenden Wissenschaft ...
    • Giocare la storia in città: storytelling, gamification e urban game storici 

      Pizzirusso, Igor <Istituto nazionale Ferruccio Parri>; Uberti, Giorgio (I. Pizzirusso, G. Uberti, Giocare la storia in città: storytelling, gamification e urban game storici, «Officina della Storia», 2019, n. 21, (2019)
    • I giorni della Memoria e del Ricordo. I viaggi di formazione nelle scuole toscane come Public History of Education 

      Bravi, Luca <Università di Firenze> (L. Bravi, I giorni della Memoria e del Ricordo. I viaggi di formazione nelle scuole toscane come Public History of Education, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 185-196, (2019)
      The construction of social cadres of memory is a process that is linked to the selection and oblivion of historical events, through a collective narrative aiming at building a sense of belonging and citizenship. Is it ...
    • Giovani, studenti e public history. Introduzione 

      Pavone, Sabina <Università di Macerata> (S. Pavone, Giovani, studenti e public history. Introduzione, «Il capitale culturale», 2020, n. 22, pp. 13-20, 2020)
      Nell’introdurre i saggi contenuti nella sezione monografica Giovani, studenti e public history, la curatrice ricorda la sede originaria dei contributi, presentati durante la III Settimana di Eccellenza del Dipartimento ...
    • Gli occhi sulla storia. Prefazione al Dossier 

      De Maria, Carlo (C. De Maria, Gli occhi sulla storia. Prefazione al Dossier, «Clionet», 2020, n. 4, pp. 28-33, 2020)
      Questo dossier rappresenta l’ultima tappa di un progetto pluriennale di public history – “Gli occhi sulla storia. La storia contemporanea al cinema” – promosso tra il 2016 e il 2019 dall’Istituto storico della Resistenza ...
    • Grande Guerra: 1915-2015 

      Maranesi, Nicola (N. Maranesi, Grande Guerra 1915-2015, «Officina della Storia», 2016, n. 16, 2016)
    • Gru, tunnel e manoscritti: trame di storie oltre i sismi (L'Aquila 2009) 

      Mantini, Silvia <Università degli Studi dell’Aquila> (S. Mantini, Gru, tunnel e manoscritti: trame di storie oltre i sismi (L’Aquila 2009), in S. Mantini, M. Dantas da Cruz, T. Caiazza, S. Botta (a cura di), I terremoti e la ri/costruzione di una storia: Lisbona, San Francisco e L’Aquila, «Memoria e Ricerca», n. 2, 2020, pp. 372-384, (2020)
      Eleven years after the 2009 earthquake, L’Aquila is a laboratory of experimentation in the techniques of restoration, anti-seismic consolidation, and energy adaptation. The case of L’Aquila is an ex-ample of how European ...
    • Hardcore history: ovvero la storia in podcast 

      Salvatori, Enrica <Università di Pisa> (E. Salvatori, Hardcore history: ovvero la storia in podcast, «Memoria e Ricerca», 30, 2009, pp. 171-187, 2009)
      his essay wish to analyze several podcasts of historical subject, independent and institutional ones, that have simple popular contents or educational aims or commercial purposes. The analysis is lead on podcast in Italian, ...
    • Heißes Zeug, kühle Speicher, graue Literatur 

      Groebner, Valentin (V. Groebner, Heißes Zeug, kühle Speicher, graue Literatur, «Public history weekly», 2, 2014, n. 6, 2014)
      Können Sie sie noch hören, die Verheißungen von der Abschaffung aller Hierarchien durch die Vernetzung? Auflösung aller Grenzen, alles für alle, das gelobte Land Digitalien in unmittelbarer Reichweite: Wenn wir nur kreativ ...
    • Help wanted: Thoughts on the recent boom in academic public history jobs 

      Parsons, Anne; Kelland, Lara (L. Kelland and A. Parsons, Help wanted: Thoughts on the recent boom in academic public history jobs «History@Work. The NCPH Blog», 17 september 2012, 2012)
    • Historia digital e historia pública 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Historia digital e Historia pública, in J. A. Bresciano, G.Tiago (a cura di), "La historiografía ante el giro digital. Reflexiones teóricas y prácticas metodológicas ", Montevideo (Uruguay), Ediciones Cruz del Sur, 2015, pp.57-112, (2015)
    • La historia digital en la era del Web 2.0. Introducción al dossier Historia digital 

      Gallini, Stefania <Università di Genova>; Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Gallini, S. Noiret (a cura di), La Historia digital en la era del Web 2.0. Introducción al dossier Historia Digital, «Historia Crítica», 2011, n. 43, pp.16-37, (2011)
    • Historians as Digital Storytellers: The Digital Shift in Narrative Practices for Public Historians 

      Santana, Dominique <University of Luxembourg> (D. Santana, "Historians as Digital Storytellers: The Digital Shift in Narrative Practices for Public Historians", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 485-494, 2022)
      Innovations in digital technology have profoundly affected all areas of ahistorian’s professional practice, offering unprecedented opportunities to the (co-)creation and impactful dissemination of historical narratives. ...
    • Historians at Work III: Public History 

      Grafton, Anthony T. <University of Princeton> (A. Grafton, Historians at Work III: Public History, «Perspectives on History», 2011, 2011)
    • Historians, Public History, and Transitional Justice: Baltic Experiences 

      Pettai, Eva-Clarita <Imre Kertész Kolleg, University of Jena, Jena, Germany> (E.C. Pettai, Historians, Public History, and Transitional Justice: Baltic Experiences, «International Public History», vol. 3, 2020, n. 2, 2020)
      How does public history correlate with issues of transitional justice and democratization? What are the roles and functions of professional historians during revolutionary moments and in the building of democratic culture ...
    • Historical Consciousness and Transitional Justice in Post-War Sri Lanka 

      Dewasiri, Nirmal <University of Colombo, Colombo, Sri Lanka> (N. Dewasiri, Historical Consciousness and Transitional Justice in Post-War Sri Lanka, «International Public History», vol. 3, 2020, n. 2, 2020, 2020)
      Historical consciousness is a decisive factor in Sri Lanka with regards to the relationships between Sinhala and Tamil ethnic communities. It functioned as a great divide between these two communities. It was also used as ...