• Brave New Curriculum: Aotearoa New Zealand History and New Zealand’s Schools 

      Belgrave, Micheal <Massey University, Albany, New Zealand> (M. Belgrave, Brave New Curriculum: Aotearoa New Zealand History and New Zealand’s Schools, «International Public History», vol. 3, 2020, n. 2, pp. 1-7, 2020)
      Public history in New Zealand since the 1990s has been often dominated by the need to acknowledge New Zealand’s colonial past. Included in the British Empire by treaty in 1840 between the British Crown and its indigenous ...
    • Breve antologia di scritti e lettere di Ugo Fedeli 

      Senta, Antonio (A. Senta, a cura di, Breve antologia di scritti e lettere di Ugo Fedeli, «Clionet», 2020, n. 4, pp. 106-119, 2020)
    • Building a Video Game Collection: Lessons Learned from The Strong’s International Center for the History of Electronic Games 

      Dyson, Jon-Paul C. <Director, International Center for the History of Electronic Games and Vice President for Exhibits, The Strong National Museum of Play, Rochester, NY, USA> (J.-P. C. Dyson, Building a Video Game Collection: Lessons Learned from The Strong’s International Center for the History of Electronic Games, «International Public History», vol. 4, 2021, n. 1, 2021)
      In 2006, The Strong National Museum of Play began an initiative to collect, preserve, and interpret the history of video games. That effort led to the founding of the International Center for the History of Electronic Games ...
    • Call For Paper. Narrare la storia: temi e strumenti. Quale futuro per la public history? 

      Moroni, Chiara (C. Moroni, Call For Paper. Narrare la storia: temi e strumenti. Quale futuro per la Public History? «Officina della Storia», 2019, n. 8, 2019)
    • Un cammino accidentato: fonti documentali, fotografie e scrittura nella pratica della Public History 

      Mignemi, Adolfo, Università di Modena e Reggio Emilia (A. Mignemi, Un cammino accidentato: fonti documentali, fotografie e scrittura nella pratica della Public History, «Rivista di studi di fotografia», 3, 2017, n. 5, pp. 8-29, 2017)
      Public History relies on complex textual forms, in which photographs, movies, sounds, oral memories and, in small part, writing, interact with one another. Common standards of presentation for such diverse sources have not ...
    • Un cammino accidentato: fonti documentali, fotografie e scrittura nella pratica della Public History 

      Mignemi, Adolfo (A. Mignemi, “Un cammino accidentato: fonti documentali, fotografie e scrittura nella pratica della Public History”, «Rivista di studi di fotografia», 3, 2017, n. 5, pp. 8-29, 2017)
      Public History relies on complex textual forms, in which photographs, movies, sounds, oral memories and, in small part, writing, interact with one another. Common standards of presentation for such diverse sources have not ...
    • I campi di concentramento fascisti. La memoria italiana tra miti, silenzi e public history 

      Bolzon, Irene (I. Bolzon, I campi di concentramento fascisti «Diacronie», 35, 2018, n. 3, pp. 1-13, https://doi.org/10.4000/diacronie.9463, 2018)
      L’articolo propone nella prima parte una sintetica rassegna delle tappe che hanno contrassegnato la progressiva riscoperta del tema dei lager fascisti da parte della storiografia italiana. Un percorso costantemente influenzato ...
    • Campo nuevo, prácticas viejas: promesas y desafíos de la historia pública 

      Cauvin, Thomas <Colorado State University, United States> (T. Cauvin, Campo Nuevo, prácticas viejas: promesas y desafíos en la Historia Pública, «Hispania Nova» n.1 Extraordinario, 2020, pp. 7-51, 2020)
      Aunque la historia pública se está haciendo cada vez más internacional, el campo sigue siendo difícil de definir y permanece sujeto a un cierto grado de crítica. Sobre la base de prácticas públicas-en algunas ocasiones ...
    • Il carcere di San Giovanni in Monte nei fascicoli del tribunale militare di Bologna (1945-1947) 

      Cantelli, Idalgo (I. Cantelli, "Il carcere di San Giovanni in Monte nei fascicoli del tribunale militare di Bologna (1945-1947)", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2023, n.7, 2023)
      Tra i problemi sociali e politici del secondo dopoguerra c’era il sovraffollamento delle carceri giudiziarie. I fascicoli processuali del tribunale militare di Bologna offrono una ricca documentazione sul carcere bolognese ...
    • Le case del popolo in Romagna: una storia plurale e straordinaria. Intervista a Giancarlo Ciani 

      Tavilla, Laura (L. Tavilla, Le case del popolo in Romagna: una storia plurale e straordinaria. Intervista a Giancarlo Ciani, «Clionet», 2021, n. 5, pp. 113-121, 2021)
    • Un caso di integrazione tra Public History, Cultural Heritage e Digital Humanities: l’Archivio storico della Pontificia Università Gregoriana e il progetto Clavius@school 

      Mancini, Lorenzo <Istituto di Linguistica Computazionale ”Antonio Zampolli”, Pisa>; Pedretti, Irene <Archivio storico della Pontificia Università Gregoriana, Roma> (L. Mancini, I. Pedretti, Un caso di integrazione tra Public History, Cultural Heritage e Digital Humanities: l’Archivio storico della Pontificia Università Gregoriana e il progetto Clavius@school, «Umanistica Digitale», 2017, n. 1, pp. 19-27, 2017)
      The Historical Archive of the Pontifical Gregorian University (APUG) has started a research project on one of its most important collections, the Christophorus Clavius’s (1538-1612) correspondence. The Clavius on the web ...
    • Un Centro per la Public History 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, Un centro per la "public history", «Historia Magistra», 10, 2012, n. 3, pp. 162-167, 2012)
    • Changing the Game: Public History and the Space of Fiction 

      De Groot, Jerome <University of Manchester, England> (J. de Groot, Changing the Game: Public History and the Space of Fiction, «International Public History», 1, 2018, n. 1, pp. 1-5, 2018)
      In this article I argue that we need a more plural, diverse and theorised historiography for public history. In the developing methodology associated with this approach we will need to be keenly aware of international. domestic, ...
    • Christopher Columbus and Juana Azurduy: Revising and Revisiting Historical Monuments in Argentina 

      Lerer, Marisa <Manhattan College, Visual and Performing Arts Department, Art History, New York> (M. Lerer, Christopher Columbus and Juana Azurduy: Revising and Revisiting Historical Monuments in Argentina, «International Public History», 1, 2018, n. 1, pp. 1-5, 2018)
      This article examines the recent disputed, intertwined re-sitings of Arnaldo Zocchi’s Monument to Christopher Columbus (1910) and Andrés Zerneri’s Monument to Juana Azurduy (2015) in Buenos Aires. It analyzes issues of ...
    • Citizen Humanities as a Fusion of Digital and Public Humanities? 

      Heinisch, Barbara <Universität Wien, Österreich> (B. Heinisch, Citizen Humanities as a Fusion of Digital and Public Humanities?, «Magazén», 1, 2020, n.2, pp. 143-180, 2020)
      Digital and public humanities have gained a foothold in academia, but very little is known about citizen humanities, which is referring to the engagement of the general public in scholarly research. Although the term is ...
    • La città come luogo di esperienza del passato. Per una storia urbana a uso dei giovani 

      Bartolini, Francesco <Università di Macerata> (F. Bartolini, La città come luogo di esperienza del passato. Per una storia urbana a uso dei giovani. «Il capitale culturale», 2020, n. 22, pp. 21-33, 2020)
      La storia urbana è una risorsa importante per aiutare i giovani nella costruzione di un senso storico. In primo luogo, perché riesce a ben esemplificare le strette connessioni che esistono tra passato e presente. Poi, ...
    • Il Codice Pelavicino tra edizione digitale e Public History 

      Salvatori, Enrica <Università di Pisa>; Rosselli Del Turco, Roberto <Università di Torino>; Alzetta, Chiara <Università di Pisa>; Di Pietro, Chiara <Università di Pisa>; Mannari, Chiara <Università di Pisa>; Miaschi, Alessio <Università di Pisa> (E. Salvatori, R. Rosselli Del Turco, C. Alzetta, C. Di Pietro, C. Mannari, A. Miaschi, Il Codice Pelavicino tra edizione digitale e Public History, «Umanistica Digitale» 1, 2017, pp. 105–117, (2017)
      The Codice Pelavicino Digitale Project aims to publish an online digital edition of the relevant manuscript of the XIII century. In this paper features of the edition and related issues are addressed. Secondly we explain ...
    • Come nasce un lettore. Ricordi di lettura e memorie di educazione familiare a partire dal progetto Madeleine in biblioteca 

      Dati, Monica <Università di Firenze> (M. Dati, Come nasce un lettore. Ricordi di lettura e memorie di educazione familiare a partire dal progetto Madeleine in biblioteca, «Rivista italiana di educazione familiare», 18, 2021, n. 1, pp. 317-335, 2021)
      The paper is focused on the Madeleine in biblioteca project, which has been realized in cooperation with “Agorà” civic library in Lucca (Italy). It was aimed at recovering reading stories, from childhood to adulthood. The ...
    • Come nasce una biblioteca. Il progetto culturale della nuova Biblioteca Popolare della Fondazione Duemila 

      Rosci, Martina (M. Rosci, "Come nasce una biblioteca. Il progetto culturale della nuova Biblioteca Popolare della Fondazione Duemila", «Clionet. Per un senso del tempo e dei luoghi», 2022, n.6, pp. 23-27 [i.e. 285-289], 2022)
      La Biblioteca Popolare, intitolata a Renato Zangheri, ex sindaco di Bologna, intende fornire gli strumenti e gli spazi necessari a una crescita sociale e civile della popolazione. I volumi presenti indagano la storia e ...
    • Commemorating Historical Conflicts during the Peace Process: The Bicentenary of the 1798 Rebellion in Ireland and Northern Ireland 

      Cauvin, Thomas <Colorado State University, United States> (T. Cauvin, Commemorating Historical Conflicts during the Peace Process: The Bicentenary of the 1798 Rebellion in Ireland and Northern Ireland, in Paul Fox and Gil Pasternak (a cura di) "Visual Conflicts: On the Formation of Political Memory in the History of Art and Visual Cultures", Newcastle upon Tyne, Cambridge Scholars Publishing, 2011, pp. 65-86, 2011)
      The 1798 Rebellion pitched rebels, led by the United Irishmen, against the Irish/British authorities. Although, the Rebellion failed and was followed by the 1801 Act of Union, its remembrance became highly politicized. ...