Cerca
Items 1-10 di 21
Memory, Identity and the Supranational History Museum: Building the House of European History
(2017)
This paper examines the House of European History (HEH), a museum opening its doors in Brussels early 2017. It was initiated by the European Parliament to stimulate the emergence of European identity, just like national ...
Politics and Memory in Canada’s New History Museum
(D. Dean, Politics and memory in Canada's new History Museum, «Memoria e Ricerca», 54, 2017, pp. 117-133, 2017)
This contribution traces the transition of Canada's national history museum from the Canadian Museum of Civilization (CMC) to the Canadian Museum of History (CMH) due to open on 1 July 2017 in time for national celebrations ...
Quando il passato è pop. Riflessioni sul romanzo storico contemporaneo
(L. Tasca, Quando il passato è pop. Riflessioni sul romanzo storico contemporaneo, «Memoria e Ricerca», 54, 2017, pp. 155-174, 2017)
The article considers the contemporary historical novel, whose extraordinary success is a world-wide phenomenon and deserves attention from professional historians. The historical fiction responds to the tastes of Western ...
Tra Sagres e Lisbona: progetti museali e identità nazionale nell’Estado Novo portoghese
(A. Gori, Tra Sagres e Lisbona: progetti museali e identità nazionale nell’Estado Novo portoghese, «Memoria e Ricerca», 54, 2017, pp. 61-79, 2017)
The Portuguese national identity is closely linked to the deeds of the Age of Discovery. During the long period of the Estado Novo (1933-1974) the regime extensively resorted to the myth of descobridores to legitimize ...
Un caso di integrazione tra Public History, Cultural Heritage e Digital Humanities: l’Archivio storico della Pontificia Università Gregoriana e il progetto Clavius@school
(L. Mancini, I. Pedretti, Un caso di integrazione tra Public History, Cultural Heritage e Digital Humanities: l’Archivio storico della Pontificia Università Gregoriana e il progetto Clavius@school, «Umanistica Digitale», 2017, n. 1, pp. 19-27, 2017)
The Historical Archive of the Pontifical Gregorian University (APUG) has started a research project on one of its most important collections, the Christophorus Clavius’s (1538-1612) correspondence. The Clavius on the web ...
Verso la Public History. Rappresentazioni e commemorazioni delle guerre mondiali in Belgio
(C. Kesteloo, Verso la Public History. Rappresentazioni e commemorazioni delle guerre mondiali in Belgio, «Memoria e Ricerca», 54, 2017, pp. 41-59, 2017)
War Centenary 2014 featured an unprecedented number of activities linked to the centenary of WWI. How can the memory and the legacy of that period be passed on when all witnesses are dead and when commemorative monuments ...
Geolocalizzare per decidere: connettere la biblioteca al territorio
(D. Dapiaggi, "Geolocalizzare per decidere. Connettere la biblioteca al territorio", Milano, Mimesis, 2017, 2017)
Il testo ha come argomento l'applicazione della tecnologia GIS in ambito bibliotecario. I Sistemi Informativi Geografici sono uno strumento utilizzato in tutti quei settori che necessitano di elaborare dati con dimensione ...
Effimere, virtuali, globali: a proposito della recente storiografia sulle esposizioni universali
(A. Pellegrino, Effimere, virtuali, globali: a proposito della recente storiografia sulle esposizioni universali, «Memoria e Ricerca», 54, 2017, pp. 135-154, 2017)
The article moves from the experience of Expo Milano 2015, to make a critical point of the recent historiography on the subject, in particular with two publications in the Italian case: the special issue of «Memoria e ...
La ‘crisi della storia’ e la Public History
(C. Ottaviano, La ‘crisi della storia’ e la Public History. «RiMe», 2017, 1, pp. 41-56, 2017)
Does public history help to overcome the ‘crisis of history’? But what is meant by ‘crisis of history’? What has changed since the 1970s, the years when the NCPH was born in the United States? The newly founded Italian ...
Insegnare la Storia con le serie TV. Il medioevo visto con gli occhi de Il trono di spade
(E. Gola, A. Guerrieri, E. Ilardi, D. Capaldi, Insegnare la Storia con le serie TV: Il medioevo visto con gli occhi de Il Trono di spade, «RiMe», 2017, 1, pp. 127-137, 2017)
Is it really true that young students are not interested in History? The answer is yes, if History is explained in a classroom, either at school or at the university. But this does not happen when History is the theme of ...