• Cartoline: la memoria e la sua forma visiva 

      Pieri, Lara <Istitute Valdichiana in Chiusi, Italy> (L. Pieri, "Cartoline: la memoria e la sua forma visiva", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. v, 2022)
      "Cartoline" is a didactic method practised by the studies center "Yad Vashem". Starting from the observation and the study of an image, pupils and teachers think about it invlving themselves in a dynamic lesson stimulated ...
    • La Casa de la Cultura y el Instituto de Estudios Turolenses (1948-1962) 

      Alcalá Ibáñez, María Lourdes; Castán Esteban, José Luis (M.L. Alcalá Ibáñez, J.L. Castán Esteban, "La Casa de la Cultura y el Instituto de Estudios Turolenses (1948-1962) " in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.202-220, 2024)
      Thomas Cauvin describes the complexity of Public History of Education. This excellent text book anticipates where the field is headed internationally: cultural heritage, people’s history, media, exposed past, digital public ...
    • Un caso di divulgazione storica attraverso la memoria collettiva: il progetto pluriennale del Museo Martinitt e Stelline con i licei milanesi 

      Cenedella, Cristina (C. Cenedella, "Un caso di divulgazione storica attraverso la memoria collettiva: il progetto pluriennale del Museo Martinitt e Stelline con i licei milanesi" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.280-287, 2024)
      A project by the Martinitt and Stelline museum in Milan with the threeyear high school period led to a multi-year historical dissemination work, thanks to the timetable possibilities offered by school-work alternation. The ...
    • Il cibo nella vita dell’uomo. Alimentazione: cultura e storia 

      Grassi, Chiara (C. Grassi, "Il cibo nella vita dell’uomo. Alimentazione: cultura e storia" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.838-850, 2024)
      In this study I intend to document the singular experience lived from the 1970s onwards by Sergio Viti, a primary school teacher of mixed-age classes in the Alta Versilia, in the foothills of the Apuan Alps. Instead of ...
    • Cinema e didattica della storia oggi: una breve riflessione e un esempio 

      Ellwood, David; Archivio audiovisivo del movimento operaio e democratico (AAMOD) (D. Ellwood, "Cinema e didattica della storia oggi: una breve riflessione e un esempio", in L. Cortini, Le fonti audiovisive per la storia e la didattica, 2014, pp. 45-59, 2014)
    • Il cinema e gli storici 

      Taviani, Ermanno; Archivio audiovisivo del movimento operaio e democratico (AAMOD) (E. Taviani, "Il cinema e gli storici", in L. Cortini, Le fonti audiovisive per la storia e la didattica, 2014, pp. 97-117, 2014)
    • Il cittadino digitale e la storia: un nuovo rapporto? 

      Salvatori, Enrica <Università di Pisa> (E. Salvatori. “Il cittadino digitale e la storia: un nuovo rapporto?”, in B. Borghi, F. F. Garcia Pèrez, O. Moreno Fernández (a cura di), Novi Cives: Cittadini dall’Infanzia in poi, Bologna, Patron, 2015, pp. 117-126, 2015)
    • Coltivare memorie: la Storia dopo il terremoto 

      Mantini, Silvia <Università degli Studi dell’Aquila> (S. Mantini, Coltivare memorie: la Storia dopo il terremoto in S. Mariantoni, A. Vaccarelli (a cura di), “Individui, comunità e istituzioni in emergenza”, pp. 249-259, Milano, Franco Angeli, 2018, (2018)
      È qui presentato il caso di studio dell’Aquila, nelle mutate morfologie che connotarono la città a partire dalla sua fondazione, in un dialogo con il presente che giunge fino al terremoto del 1703, l’ultimo grande sisma ...
    • Combining Values of Museums and Digital Culture in Digital Public History 

      Esten, Emily <University of Pennsylvania Libraries> (E. Esten, "Combining Values of Museums and Digital Culture in Digital Public History", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 107-120, 2022)
      Museum professionals have increasingly introduced technology intohistorical spaces, and history into technological spaces, to augment or transformthe preservation of knowledge and artifacts; the sharing and creation of ...
    • Content Management 

      Zaagsma, Gerben <University of Luxembourg> (G. Zaagsma, "Content Management", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 431-438, 2022)
      The use of content management systems (CMSes) in public history is a rel-atively new phenomenon that has greatly enhanced the possibilities of presenting,curating and narrating history online. As CMSes have become increasingly ...
    • La costituzione del Centro Documentazione Agesci 

      Dal Toso, Paola (P. Dal Toso, "La costituzione del Centro Documentazione Agesci " in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.730-743, 2024)
      Since the 1980s, the Italian Catholic Guides and Scouts Association (Agesci) has felt the need to create a National Study and Documentation Centre, divided into an Archive, a Library and an Emeroteca. It should be remembered ...
    • Le costituzioni nel vissuto. Rimuovere gli ostacoli: dalla Resistenza alla Costituzione 

      Creati, Eva <Vocational institute "Sismondi Pacinotti", Italy>; Martinelli, Chiara <Università di Firenze> (E. Creati, C. Martinelli, "Le costituzioni nel vissuto. Rimuovere gli ostacoli: dalla Resistenza alla Costituzione", in Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 185-191, 2022)
      This paper aims at describing the experience carried on by some pupils attending the third years at the vocational institute "Sismondi-Pacinotti" in Pescia, in the scholastic year 2018-19. Thruogh lessons and theatral ...
    • Crowdsourcing and User Generated Content: The Raison d’Être of Digital Public History 

      Noiret, Serge <Istituto Universitario Europeo, Firenze> (S. Noiret, "Crowdsourcing and User Generated Content: The Raison d’Être of Digital Public History", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 35-48, 2022)
      Digital History is different from digital public history (DPH) and this essaydescribes the central role of crowdsourcing practices in defining the specificity ofDPH. At the end of the 1970s, public history (PH) divided its ...
    • Curation: Toward a New Ethic of Digital Public History 

      Tebeau, Mark <Arizona State University, USA> (M. Tebeau, "Curation: Toward a New Ethic of Digital Public History", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 277-290, 2022)
      This essay argues that a new curatorial ethic has emerged at the heart of digital public history, reflecting a flourishing of curatorial work in the broad culture. Everyone has become a curator: the disc jockey who spins ...
    • Cybermemorials: Remembrance and Places of Memory in the Digital Age 

      Camarda, Sandra <University of Luxembourg> (S. Camarda, "Cybermemorials: Remembrance and Places of Memory in the Digital Age", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 337-348, 2022)
      The rise of user-generated media culture and the diffusion of digital tech-nologies have contributed to the production of new forms of mnemonic practices thatcoexist with, enhance, or altogether replace traditional memorial ...
    • Da una serata di RaiStoria alla divulgazione della storia per immagini 

      Giannotti, Giuseppe; Archivio audiovisivo del movimento operaio e democratico (AAMOD) (G. Giannotti, "Da una serata di RaiStoria alla divulgazione della storia per immagini", in L. Cortini, Le fonti audiovisive per la storia e la didattica, 2014, pp. 125-130, 2014)
    • Dal privato allo spazio pubblico. Le fonti sulla deportazione di rom e sinti come percorso di cittadinanza e riconoscimento 

      Pasta, Stefano; Bravi, Luca (S. Pasta, L. Bravi, "Dal privato allo spazio pubblico. Le fonti sulla deportazione di rom e sinti come percorso di cittadinanza e riconoscimento" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.940-959, 2024)
      On 18 January 2023, the first stumbling block for the Roma and Sinti in Italy was laid in Trieste, through stages that reactivated the political participation of young Roma and Sinti, starting from the search for historical ...
    • Dalla memoria alla storia. I monumenti agli studenti caduti nella Grande Guerra come documenti da valorizzare attraverso la didattica della storia 

      Petrucciani, Tommaso (T. Petrucciani, "Dalla memoria alla storia. I monumenti agli studenti caduti nella Grande Guerra come documenti da valorizzare attraverso la didattica della storia" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.962-975, 2024)
      School is the main place in which a large and non-specialist audience gets in touch with history (as a science) through the activity of specialists in the discipline and textbooks elaborated by academic scholars. At the ...
    • Dalla storia all’inclusione. Il racconto della comunità cinese di Prato 

      Finizio, Davide (D. Finizio, "Dalla storia all’inclusione. Il racconto della comunità cinese di Prato", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, 2022)
      The contribution describes the connections between attempt in building the history of the chinese community in Prato and the inclusion process activated thanks to the Memory Train in the project of the Tuscany region. As ...