Cerca
Items 1-10 di 25
I giorni della Memoria e del Ricordo. I viaggi di formazione nelle scuole toscane come Public History of Education
(L. Bravi, I giorni della Memoria e del Ricordo. I viaggi di formazione nelle scuole toscane come Public History of Education, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 185-196, (2019)
The construction of social cadres of memory is a process that is linked to the selection and oblivion of historical events, through a collective narrative aiming at building a sense of belonging and citizenship. Is it ...
Manifesto della Public History of Education. Una proposta per connettere ricerca accademica, didattica e memoria sociale
(G. Bandini, Manifesto della Public History of Education. Una proposta per connettere ricerca accademica, didattica e memoria sociale, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 41-53, (2019)
Public History is a great resource that belongs not only to historians, but to all those who, specialists or non-specialists, starting from their specific cultural skills, intend to adopt its dialogical style, social ...
Esperienze di Public History of Education nell’Università di Bologna, tra ricerca scientifica e didattica
(M. D’Ascenzo, Esperienze di Public History of Education nell’Università di Bologna, tra ricerca scientifica e didattica, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 211-221, (2019)
The contribution explores the Public History of Education activities carried out at the University of Bologna, characterized by the organization of exhibitions and thematic exhibitions as well as research-training actions ...
Il museo dell’educazione: una nuova prospettiva di Public History per la formazione docente
(G. Merlo, Il museo dell’educazione: una nuova prospettiva di Public History per la formazione docente, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 91-101, (2019)
Referring to the pedagogical utopia of the great intrinsic change to a history designed for a large audience, i.e. Public History, this contribution addresses the possibility of rethinking the museum of education as a space ...
Digital Public History
(S. Noiret, Digital Public History, in David Dean (a cura di), "A Companion to Public History", Hoboken, Wiley-Blackwell, 2018, pp. 111-124, (2018)
The Digital Turn in history has reformulated our documentation processes, transformed the ways we archive, treat and access information and has sometimes anticipated new epistemological questions. Yet there is still no ...
Storia Digitale e Pubblica: lo storico tra i “nuovi creatori” di storia
(E. Salvatori, Storia Digitale e Pubblica: lo storico tra i “nuovi creatori” di storia, in P. Bertella Farnetti, L. Bertucelli, A. Botti (a cura di), "Public History. Discussioni e pratiche", Milano, Mimesis, 2017, pp. 189–199, (2017)
Ragionamento sulle relazioni tra storia digitale e public history
Antecedenti, origini e tratti caratterizzanti della Public History in Italia
(L. Tomassini, Raffaella Biscioni, Antecedenti, origini e tratti caratterizzanti della Public History in Italia, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 3-23, (2019)
The essay outlines an excursus on the historical origins and precedents of Public History (PH) practices in Italy, around three main themes: Cultural Heritage; School and University; Territory. National conferences are ...
Public History e Public Pedagogy. Storia e pedagogia per lo sviluppo di una nuova «sfera pubblica»
(G. Tognon, Public History e Public Pedagogy. Storia e pedagogia per lo sviluppo di una nuova «sfera pubblica», in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 25-40, (2019)
The challenge of civil pedagogy - on which three examples are indicated in the final part of the article - is to go beyond the logics that guided it up to today to build a new patriotism that has the whole as a reference ...
Il vantaggio dell’arretratezza? Innovazione e tradizione nella via italiana alla public history
(A. Bistarelli, Il vantaggio dell’arretratezza? Innovazione e tradizione nella via italiana alla public history. «Italia Contemporanea», 2019, 289, pp. 97-105., 2019)
La nota ricostruisce il percorso che ha portato alla creazione dell’Associazione italiana di public history e alle prime Conferenze nazionali. Questo processo di definizione della disciplina viene presentato alla luce di ...
What is Public History
(M. Demantowsky, What is Public History. In "Public History and School: International Perspectives". 2018, Berlin; Boston: De Gruyter, pp. 3-38., 2018)