Contributi in volume / Contributions in books: Recent submissions
Now showing items 41-60 of 168
-
L’azione educativa dell’ANPI per la formazione dei cittadini dentro e fuori la scuola
(G. Pagliarulo, "L’azione educativa dell’ANPI per la formazione dei cittadini dentro e fuori la scuola", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 27-33, 2022)The paper highlights some of the initiatives the ANPI carried on in schools for spreading knowoledge about the Resistance movement. The contribution shows the objectives that guide ANPI and its action. -
La memoria come impegno civile. Il racconto della Resistenza nell’Italia repubblicana
(S. Calvetto, "La memoria come impegno civile. Il racconto della Resistenza nell’Italia repubblicana", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 35-44, 2022)In modern societies two processes seem to be carried on simultaneously. On one side, the traditional shape assumed by historical knowledge seems dissolving. On the other side, another exigence has to be affirmed: the ... -
Biografie, spazi, contesti: educare alla Storia
(M. Mazzoni, "Biografie, spazi, contesti: educare alla Storia", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 45-52, 2022)In this years, historical witnesses of the Resistenza movement are dissolving. In this context where historical knowledge is facing with a growing crisis, how can we stimulate young generation's interest twoards the ... -
Paesaggi della Memoria. Laboratorio didattico tra passato della Resistenza e presente. Per un uso delle fonti nella pratica didattica
(P. Giorgi, "Paesaggi della Memoria. Laboratorio didattico tra passato della Resistenza e presente. Per un uso delle fonti nella pratica didattica", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 53-60, 2022)The paper aims at describing some topics linked to the use of sources in didactical practises, almost of all in didactics of history. It underlines their relevance for didactic practises, as technology makes possible to ... -
A cent’anni dai ‘Fatti di Renzino’. Dalla celebrazione alle attività di Public History of Education nelle scuole di Foiano della Chiana
(F. Bellacci, "A cent’anni dai ‘Fatti di Renzino’. Dalla celebrazione alle attività di Public History of Education nelle scuole di Foiano della Chiana", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 61-71, 2022)The paper shows Public History projects carried on in some school in Foiano della Chiana (Arezzo) in the last years. These projects were focused on the so-called "Fatti di Renzino", i.e. the army revolts organised in 1921 ... -
Studiare la Resistenza con le fonti orali
(G. Contini, "Studiare la Resistenza con le fonti orali", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 75-81, 2022)Practise in oral interview for recording experiences nurtured during Resistance was early as it was carried on firstly by Silvio Micheli. However, neither Micheli or the Historical Institutes for Resistance studies have ... -
La Resistenza raccontata a scuola dai partigiani: esperienze del passato e prospettive per il futuro
(S. Oliviero, "La Resistenza raccontata a scuola dai partigiani: esperienze del passato e prospettive per il futuro", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 83-94, 2022)The paper attempts to give some useful coordinates to start reconstructing the history of Resistance experiences (meetings, educational and teaching activities) as told at school by its protagonists. The paper also puts ... -
Didattica con i testimoni, l’esperienza con Silvano Sarti
(M. Vitulano, "Didattica con i testimoni, l’esperienza con Silvano Sarti", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 95-101, 2022)The paper aims at dealing with didactics of Resistance through the relationship between the historical wtnesses and younger generations. As the first has lived the historical events he is going to narrate, younger generations ... -
Bambini in tempo di guerra. Raccontare il passaggio della guerra e la Resistenza attraverso video-interviste di testimonianza: luoghi, memorie, racconti
(M. Spiganti, "Bambini in tempo di guerra. Raccontare il passaggio della guerra e la Resistenza attraverso video-interviste di testimonianza: luoghi, memorie, racconti", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 103-111, 2022)The paper aims at dealing mainly with infantry and it is carried on with methodological reflections, oral history research and audio-visive narrations. It sums up some issues about how to use oral and audio-visive sources ... -
Luoghi e memorialistica. Aspetti didattici del Memoriale degli italiani di Auschwitz tra passato e presente
(L. Bravi, "Luoghi e memorialistica. Aspetti didattici del Memoriale degli italiani di Auschwitz tra passato e presente", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 115-124, 2022)The Memorial for the Italian died in nazi camps is an artistic masterpiece commissioned in 1979 by the National Association Former Prisoneers in nazi camp. It was inagurated in 1980 in the National Auschwitz Museum as ... -
Educare e istruire con i fumetti: alcune ipotesi sulla Storia contemporanea
(R. Bianchi, "Educare e istruire con i fumetti: alcune ipotesi sulla Storia contemporanea", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 135-146, 2022)The paper highlitghts the role played by comics in stimulating formative and cultural literacy processes held in contemporary world. After having devoted time to the Italian situation, it highlights the potential and the ... -
Quando un ‘Tuono’ colpisce uno storico: come può nascere un fumetto sulla Resistenza
(S. Gallo, "Quando un ‘Tuono’ colpisce uno storico: come può nascere un fumetto sulla Resistenza", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp.135-146, 2022)The paper deals with the metting and the collective work which led to the publication of the comic book "Bandierine. Tutta una storia di Resistenze". It deas with a group of stories linked to a story which works as a frame. ... -
Cartoline: la memoria e la sua forma visiva
(L. Pieri, "Cartoline: la memoria e la sua forma visiva", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. v, 2022)"Cartoline" is a didactic method practised by the studies center "Yad Vashem". Starting from the observation and the study of an image, pupils and teachers think about it invlving themselves in a dynamic lesson stimulated ... -
Il memoriale italiano di Auschwitz come occasione di formazione professionale
(A. Burzi, "Il memoriale italiano di Auschwitz come occasione di formazione professionale", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 153-158, 2022)The italian Auschwitz memorial in Florence has been the basis for a didactic project where a fourth class in the vocational institute "Saffi" studies the exhibition for acting as a guide for visitors. There was a integration ... -
Quando le guide sono i ragazzi: una mostra sulla Resistenza. L’esperienza della II C della scuola secondaria di primo grado “I.C. Lorenzo Bartolini” di Vaiano (Prato)
(M. G. Oddone, "Quando le guide sono i ragazzi: una mostra sulla Resistenza. L’esperienza della II C della scuola secondaria di primo grado “I.C. Lorenzo Bartolini” di Vaiano (Prato)", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 159-169, 2022)The paper aims at dealing with the didactic experience realized between 2018 and 2019 in two classes of the comprehensive school Bartolini in Vaiano, near Prato. After some meeting with a local expert, and the utilisation ... -
L’educazione civica e la Resistenza: prospettive di Public History of Education
(C. Martinelli, "L’educazione civica e la Resistenza: prospettive di Public History of Education", in Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 173-183, 2022)The introduction of civic education in the scholastic curriculum has offered to schools new opportunities for coping with the study of Resistance movement and other events occurred in contemporary history. Through some ... -
Le costituzioni nel vissuto. Rimuovere gli ostacoli: dalla Resistenza alla Costituzione
(E. Creati, C. Martinelli, "Le costituzioni nel vissuto. Rimuovere gli ostacoli: dalla Resistenza alla Costituzione", in Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 185-191, 2022)This paper aims at describing the experience carried on by some pupils attending the third years at the vocational institute "Sismondi-Pacinotti" in Pescia, in the scholastic year 2018-19. Thruogh lessons and theatral ... -
Resistenze e storie di rom e sinti per costruire insieme la memoria collettiva
(E. Rizzin, "Resistenze e storie di rom e sinti per costruire insieme la memoria collettiva", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022)The contribution aims at discussing the word "Resistenza" in the framework of the life of the communities sinti and rom, between present and past decades. On one side the paper aims at highlighting the contribution rom and ... -
Dalla storia all’inclusione. Il racconto della comunità cinese di Prato
(D. Finizio, "Dalla storia all’inclusione. Il racconto della comunità cinese di Prato", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, 2022)The contribution describes the connections between attempt in building the history of the chinese community in Prato and the inclusion process activated thanks to the Memory Train in the project of the Tuscany region. As ... -
Milano45. Giocare con la biografia di un personaggio storico
(I. Pizzirusso, "Milano45: giocare con la biografia di un personaggio storico", in S. Caselli (a cura di), La storia in gioco. Prospettive e limiti del racconto storico in forma ludica, Milano: Biblion, 2022, 2022)"La storia in gioco" riflette su varie forme e specificità del gioco storico. Si può veramente parlare di "giochi storici"? Quali risorse offrono, e quali problematiche sollevano, le forme ludiche di racconto storico? Nella ...