Now showing items 1-9 of 9

    • Il passato nel presente: ricostruire storie dopo il sisma 

      Mantini, Silvia <Università degli Studi dell’Aquila> (S. Mantini, Il passato nel presente: ricostruire storie dopo il sisma, in E. Bettini, D. Tondini (a cura di), "La prevenzione, via per un nuovo sviluppo, Atti del II Forum Internazionale del Gran Sasso, Teramo, 20-22 giugno 2019", vol. III/3, pp. 417-432, Teramo, Diocesi di Teramo-Atri, 2020, (2020)
    • Listening to, Watching, Living and, Ultimately, Learning History. On and off the Web 

      Salvatori, Enrica <Università di Pisa> (E. Salvatori, Listening to, Watching, Living and, Ultimately, Learning History. On and off the Web, in "L'histoire contemporaine à l'ère numérique=Contemporary history in the digital age, a cura di F. Clavert e S. Noiret, pp. 331-346, Bruxelles [etc.]: Peter Lang, 2013, 2013)
      Depuis plusieurs décennies, les usages du numérique en histoire se multiplient. Mais l’histoire contemporaine est parfois restée à la marge de ce mouvement. Ce livre, qui recouvre divers usages du numérique, ses outils, ...
    • La Convenzione di Faro e la tradizione culturale italiana 

      Montella, Massimo <Università di Macerata>; Petraroia, Pietro; Manacorda, Daniele; Di Macco, Michela (M. Montella, P. Petraroia, D. Manacorda, e M. Di Macco. La Convenzione di Faro e la tradizione culturale italiana, «Il Capitale culturale», Supplementi 05, 2016, pp. 13-36, 2016)
    • Negotiating public history in the Republic of Ireland: collaborative, applied and usable practices for the profession 

      Cauvin, Thomas <Colorado State University, United States>; O’Neill, Ciaran <Trinity College Dublin> (Cauvin-O'Neill, Negotiating public history in the Republic of Ireland: collaborative, applied and usable practices for the profession, «Historical Research», 90, 2017, n. 250, pp. 810-828, 2017)
      Since the nineteen-seventies public history has emerged as an increasingly coherent discipline in North America, Australia, New Zealand, the U.K. and, latterly, in a wider European context. In all of these places it has ...
    • L’edizione digitale di fonti storiche: nuove opportunità, nuovi problemi, nuove figure 

      Salvatori, Enrica <Università di Pisa> (E. Salvatori, "L’edizione digitale di fonti storiche: nuove opportunità, nuovi problemi, nuove figure", in V. Nigrosoli Warnhjelm (a cura di), Edito, inedito, riedito. Saggi dall’ XI Congresso degli Italianisti Scandinavi, Università del Dalarna, Falun, 9-11 giugno 2016, Pisa, Pisa University Press, 2017, pp. 39–53, 2017)
      The essay briefly examines the opportunities and the problems that the critical digital edition of historical sources presents, as well as its wider implications in the Humanities. The purpose is to highlight the technological ...
    • CommonS e CommonSpaces: per una applicazione dei principi CommonS ad un MetaWeb del Digital Heritage italiano 

      Lariccia, Stefano <Università Sapienza Roma>; Feliciati, Pierluigi <Università di Macerata>; Salvatori, Enrica <Università di Pisa>; Montanari, Marco <Università Sapienza Roma> (S. Lariccia, P. Feliciati, E. Salvatori, M. Montanari, "CommonS e CommonSpaces: per una applicazione dei principi CommonS ad un MetaWeb del Digital Heritage italiano", in Conferenza GARR 2016: selected papers: Firenze, 30 novembre - 2 dicembre 2016, pp. 20-23, 2017)
      Il termine “commons” è al centro nell’ultimo trentennio di ricerche dal punto di vista economico, tecnologico e sociale, ben sintetizzate da J.Rifkin che sviluppa le teorie che hanno fruttato il Nobel per l’economia ad ...
    • The Virtual Reconstruction Project of Unavailable Monuments: An Example of the Church of Santa Maria Paganica in L’Aquila 

      De Gasperis, Giovanni <Università degli Studi dell’Aquila>; Mantini, Silvia <Università degli Studi dell’Aquila>; Cordisco, Alessio <Università degli Studi dell’Aquila> (G. De Gasperis, S. Mantini, A. Cordisco, The Virtual Reconstruction Project of Unavailable Monuments: An Example of the Church of Santa Maria Paganica in L’Aquila, in P. Fogliaroni, A. Ballatore, E. Clementini (a cura di), “Proceedings of Workshops and Posters at the 13th International Conference on Spatial Information Theory (COSIT 2017)”, pp. 31-33, Cham, Springer, 2018, 2018)
      This contribution highlights the potential that modern technologies offer for virtual reconstruction and immersive navigation of monuments that are unavailable due to catastrophic events or other causes. A methodology is ...
    • Digital Narrative, Documents and Interactive Public History 

      Revells, Tristan; Chai, Yuzhu (T. Revells, Y. Chai, Digital Narrative, Documents and Interactive Public History, in Bosser AG., Millard D.E., Hargood C. (eds) "Interactive Storytelling". ICIDS 2020. Lecture Notes in Computer Science, 12497, 2020, 2020)
      To date, the implications and potential of interactive digital narrative have had a limited effect on history as an academic discipline. This project is an attempt to form a dialogue between the practice of historians and ...
    • DH as an Ideal Educational Environment: the Ethnographic Museum of La Spezia 

      Ricci, Letizia <Università di Pisa>; Melighetti, Francesco <Università di Pisa>; Boschetti, Federico <CNR-ILC, Pisa & VeDPH, Ca’ Foscari Venezia>; Del Grosso, Angelo Mario <CNR-ILC, Pisa & Università di Pisa>; Salvatori, Enrica <Università di Pisa> (L. Ricci, F. Melighetti, F. Boschetti, A. M. Del Grosso, E. Salvatori, DH as an Ideal Educational Environment: the Ethnographic Museum of La Spezia in C. Marras, M. Passarotti, G. Franzini, E. Litta (a cura di), La svolta inevitabile: sfide e prospettive per l'Informatica Umanistica. IX Convegno Annuale AIUCD 2020, pp. 222-226, 2020)
      The authors present the outcomes of an educational experimentation that took place in the academic year 2018-2019 at the degree course in Informatica Umanistica at the University of Pisa. The first objective of the project ...