• “La parola ai bambini”: voci d’infanzia dall’archivio storico dell’Internationale Jugendbibliothek (IJB) 

      Gumirato, Cristina (C. Gumirato, "“La parola ai bambini”: voci d’infanzia dall’archivio storico dell’Internationale Jugendbibliothek (IJB)" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.852-863, 2024)
      This work aims at bringing back to light children’s testimonies on the reading education experience held at the International Youth Library in Munich in the 1950s, which are now kept in its historical archive. It is believed ...
    • I diari di Irene Bernasconi: memorie di una vita faticosa nell’Agro romano (1915-1919) 

      Gilsoul, Martine (M. Gilsoul, "I diari di Irene Bernasconi: memorie di una vita faticosa nell’Agro romano (1915-1919)" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.808-821, 2024)
      After attending a Montessori course, Irene Bernasconi (1886-1970) went to work in one of the first Casa dei Bambini opened in 1915 by the Ente Scuole per I Contadini in an unhealthy place in Latium. Reading her diaries ...
    • Lo straniero di carta: analisi di un fondo bibliografico scolastico 

      Giorgi, Pamela; Zoppi, Irene (P. Giorgi, I. Zoppo, "Lo straniero di carta: analisi di un fondo bibliografico scolastico" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.824-836, 2024)
      Indire conducted a distance learning project in 2022-2023 involving six high schools, focusing on the analysis of the representation of the ‘Stranger’ in late 19th and early 20th century literature and iconography. The ...
    • Gli archivi scolastici e le leggi antiebraiche del 1938: una ricognizione tra buone pratiche e nuove prospettive di ricerca 

      Gianfrancesco, Manuele (M. Gianfrancesco, "Gli archivi scolastici e le leggi antiebraiche del 1938: una ricognizione tra buone pratiche e nuove prospettive di ricerca" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.794-906, 2024)
      This article analyzes the use of school archives to investigate a specific case: the promulgation of racial laws by the fascist regime in 1938. They affected citizens classified as “of the Jewish race,” particularly teachers ...
    • Il cibo nella vita dell’uomo. Alimentazione: cultura e storia 

      Grassi, Chiara (C. Grassi, "Il cibo nella vita dell’uomo. Alimentazione: cultura e storia" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.838-850, 2024)
      In this study I intend to document the singular experience lived from the 1970s onwards by Sergio Viti, a primary school teacher of mixed-age classes in the Alta Versilia, in the foothills of the Apuan Alps. Instead of ...
    • “Vogliamo il pane e anche le rose”. L’esperienza del Coordinamento donne FLM, tra emancipazione e pratica di liberazione 

      Meta, Chiara (C. Meta, "“Vogliamo il pane e anche le rose”. L’esperienza del Coordinamento donne FLM, tra emancipazione e pratica di liberazione" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.894-907, 2024)
      On April 19, 1973, the national contract of the Metalworkers’ Federation (FLM), which was formed as a unit by bringing together the various trade unions, was signed, allowing a maximum of 150 hours of paid leave, with the ...
    • Il patrimonio del Centro di studi e documentazione sulla storia dell’Università di Macerata al servizio della Public History 

      Montecchiani, Sofia (S. Montecchiani, "Il patrimonio del Centro di studi e documentazione sulla storia dell’Università di Macerata al servizio della Public History" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.910-922, 2024)
      The History of universities and higher education in Italy has been greatly revised since the 1990s. There has been an examination of the questions of Modern and Contemporary ages, an increase in sources and most importantly, ...
    • “I Treni della Felicità” a Nonantola (Modena): un incrocio di fonti archivistiche e orali per la Public History dell’educazione 

      Panzetta, Silvia (S. Panzetta, "“I Treni della Felicità” a Nonantola (Modena): un incrocio di fonti archivistiche e orali per la Public History dell’educazione" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.924-937, 2024)
      Taking into consideration a particular experience that is part of the historical-educational heritage of Nonantola we come to a series of proposals of Public History of Education that involve City Administration, population, ...
    • Dalla memoria alla storia. I monumenti agli studenti caduti nella Grande Guerra come documenti da valorizzare attraverso la didattica della storia 

      Petrucciani, Tommaso (T. Petrucciani, "Dalla memoria alla storia. I monumenti agli studenti caduti nella Grande Guerra come documenti da valorizzare attraverso la didattica della storia" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.962-975, 2024)
      School is the main place in which a large and non-specialist audience gets in touch with history (as a science) through the activity of specialists in the discipline and textbooks elaborated by academic scholars. At the ...
    • Dal privato allo spazio pubblico. Le fonti sulla deportazione di rom e sinti come percorso di cittadinanza e riconoscimento 

      Pasta, Stefano; Bravi, Luca (S. Pasta, L. Bravi, "Dal privato allo spazio pubblico. Le fonti sulla deportazione di rom e sinti come percorso di cittadinanza e riconoscimento" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.940-959, 2024)
      On 18 January 2023, the first stumbling block for the Roma and Sinti in Italy was laid in Trieste, through stages that reactivated the political participation of young Roma and Sinti, starting from the search for historical ...
    • I registri di classe delle scuole elementari: un esempio di fonte per la Public History of Education 

      Ventura, Alberto (A. Ventura, "I registri di classe delle scuole elementari: un esempio di fonte per la Public History of Education" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.994-1004, 2024)
      Registers are documents compiled by teachers with a large amount of original data and information, and can therefore represent a significant source as an official document and an element of material culture characteristic ...
    • La voce dei maestri: le Conferenze magistrali nella Basilicata tra Otto e Novecento 

      Tomasco, Clelia (C. Tomasco, "La voce dei maestri: le Conferenze magistrali nella Basilicata tra Otto e Novecento " in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.978-991, 2024)
      The study proposes the analysis of specific sources aimed at enhancing some particular aspects concerning the teaching training related to Conferenze magistrali. The inaugural speeches by Luigi Stocchi and Michele Bergamasco ...
    • Plant blindness e proposte educative a partire dal materiale Pizzigoni dell’Archivio didattico Lombardo-Radice del MuSEd – Museo della Scuola e dell’Educazione “Mauro Laeng” di Roma 

      Mortellaro, Rossella (R. Mortellaro, "Plant blindness e proposte educative a partire dal materiale Pizzigoni dell’Archivio didattico Lombardo-Radice del MuSEd – Museo della Scuola e dell’Educazione “Mauro Laeng” di Roma" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.480-495, 2024)
      Plant blindness (Wandersee, Schussler, 1999) refers to the inability to see plants in the surrounding environment and, consequently, the inability to recognize and appreciate their fundamental role in the biosphere and ...
    • La promoción de la Historia Pública desde dos colegios malagueños: Conocerse a sí mismos y darse a conocer 

      Sanchidriàn Blanco, Carmen; Buaàn Garcia, Paula; Vallejo Ortega, Nieves; Dìaz Molina, Marìa Belén (C. Sanchidriàn Blanco, P. Bujàn Garcìa, N. Vallejo Ortega, M.B. Dìaz Molina, "La promoción de la Historia Pública desde dos colegios malagueños: Conocerse a sí mismos y darse a conocer " in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.528-544, 2024)
      The aim of this paper is to present the experiences carried out by two very different schools in the province of Malaga in the 2022-2023 academic year, CEIP Prácticas nº 1 in Málaga and CEIP Joaquín Peinado in Montecorto ...
    • I registri dell’Archivio Storico della scuola all’aperto “Casa del Sole” di Milano (1956-1963) come base per una riflessione con docenti e dirigenti 

      Comerio, Luca (L. Comerio, "I registri dell’Archivio Storico della scuola all’aperto “Casa del Sole” di Milano (1956-1963) come base per una riflessione con docenti e dirigenti" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.714-727, 2024)
      This contribution illustrates a research in progress at the Historical Archive of the ‘Casa del Sole’ school in Milan, focused on the period 1956-1963 during which Bice Libretti Baldeschi, the founder of the Italian Ceméa, ...
    • Ricerca e valorizzazione del patrimonio storico-educativo: il caso del carteggio inedito Montessori-Borromeo presso l’Asilo di Oreno 

      Seveso, Gabriella (G. Seveso, "Ricerca e valorizzazione del patrimonio storico-educativo: il caso del carteggio inedito Montessori-Borromeo presso l’Asilo di Oreno" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.560-573, 2024)
      The paper presents the experience of finding and exploiting unpublished sources and Montessori materials within the Oreno Kindergarten, one of the first institutions in the Brianza area to adopt the Montessori method. The ...
    • “Dar voce ai maestri per formare nuovi maestri”: una proposta di Public History fra fonti orali e biografie magistrali 

      Scaglia, Evelina (E. Scaglia, "“Dar voce ai maestri per formare nuovi maestri”: una proposta di Public History fra fonti orali e biografie magistrali" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.546-557, 2024)
      The paper explores a research project focused on gathering, analysing, and sharing video-recorded professional biographies of teachers. This project involves former teachers who were actively involved in the Gruppi di ...
    • La Public History of Education del MuSEd. Tre casi di studio del territorio romano: fotografie, quaderni scolastici e albi illustrati 

      Cantatore, Lorenzo; di Biaso, Simone; Silvestri, Luca (L. Cantatore, S. di Biaso, L. Silvestri, "La Public History of Education del MuSEd. Tre casi di studio del territorio romano: fotografie, quaderni scolastici e albi illustrati" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.682-696, 2024)
      According to recent studies, museums are important spaces for implementing public history practices. The Museo della Scuola e dell’Educazione “Mauro Laeng” of the Department of Education at Roma Tre University is no ...
    • La rappresentazione della formazione degli italiani all’estero nelle esposizioni universali come fonte per la Public History of Education 

      Bianchini, Paolo; Francesco, Pongiluppi (P. Bianchini, F. Pongiluppi, "La rappresentazione della formazione degli italiani all’estero nelle esposizioni universali come fonte per la Public History of Education" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.648-658, 2024)
      The national and international expositions used to host materials related to the school system, which included selections of the country’s best educational practices, exhibitions on innovations in education, teaching ...
    • School books exhibition. The historical collection of the G. Leopardi boarding school library in Macerata 

      Ascenzi, Anna; Patrizi, Elisabetta (A. Ascenzi, E. Patrizi, "School books exhibition. The historical collection of the G. Leopardi boarding school library in Macerata" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.616-628, 2024)
      This contribution aims to retrace the phases of the conception and realization of a Public History of Education project which involved the historical collection of an important school library in Macerata, that of the G. ...