Scientia, potentia e voluntas Dei nella Lectura super primum Sententiarum di Giacomo da Viterbo
Abstract
The present dissertation is placed within the historical debate on the manuscript VII C 52 of the
National Library of Naples: it is an autograph and only extant codex of the Augustinian master James
of Viterbo and it keeps a work known as Abbreviatio in I Sententiarum Aegidii Romani. According
to the traditional historiography, the short treatise was composed between 1283 and 1285, at the time
he was lector in one of the Augustinian convents of the Roman province (Ypma’s hypothesis), or
between 1300 and 1302, when he was lector principalis in the General house of studies of the Order
in Naples (Gutiérrez-Giustiniani’s hypothesis). Not only the dating of the work, but also its contents
are uncertain: the title has been affixed on the manuscript later and it is not original; the work also
has no formal characters of abbreviated forms of a commentary on the Sentences. The research ,
carried out directly on the manuscript, has allowed to identify the work contained in the Neapolitan
manuscript with the notes of which James availed himself to ‘read’ the Sentences in Paris, during the
academic year 1287-1288. Such a result (chapter 1), together with the transcription (appendix) and
the doctrinal examination of the distinctions 35-48 on the divine attributes of science, power and will
(chapters 2-4), sheds light both on the formation and the first teaching of James and on the first
organizing stage of the studium of the Augustinians in Paris, at a time when the Order did not have
an independent studium generale in the city. The quotations from Thomas Aquinas (the main source
of the Lecture) and the clear preference for his doctrines confirm the value granted by the ‘young’
Hermits school the authority of Aquinas, thanks to the mediation of Giles of Rome, the Augustinians’
first regent master in theology in Paris and the official doctor of the Augustinian order; at the same
time, it suggests that James studied at the Dominican studium or at least at a studium very close to the
Dominican context, rather than under Henry of Ghent. The influence of Thomas’ thought on the
Lectura requires to pull over the successive production of James paying greater attention to Aquinas’
background: so it is necessary to overcome the idea of a progressive intellectual ‘conversion’ of James
from Giles’ to Thomas’ positions. Finally, the way James uses Thomas’ texts within the Lectura reveals a particular attention to the neoplatonic and dionysian background of Aquinas’ reflection;
consequently, later doctrinal slippage of James to more properly ‘augustinian’ positions cannot be
interpreted in term of rupture with early positions: rather, it represents their natural development. [edited by Author] Il presente lavoro di tesi si colloca all’interno del dibattito storiografico relativo al manoscritto
VII C 52 della Biblioteca Nazionale di Napoli: si tratta di un codice unico e autografo del maestro
agostiniano Giacomo da Viterbo, che conserva un’opera conosciuta come Abbreviatio in I
Sententiarum Aegidii Romani. L’opera sarebbe stata composta tra il 1283 ed il 1285, al tempo in cui
era lettore semplice presso uno dei conventi agostiniani della provincia romana (ipotesi Ypma),
oppure tra il 1300 ed il 1302, quando era lettore principale dello studio generale dell’Ordine a Napoli
(ipotesi Gutiérrez-Giustiniani). Ad essere problematica non è solo la datazione dell’opera, ma anche
il suo contenuto: il titolo di Abbreviatio, infatti, è stato apposto al manoscritto da una mano
successiva; l’opera, inoltre, non presenta i caratteri formali propri delle forme abbreviate di un
commento delle Sententiae. La ricerca, condotta direttamente sul manoscritto, ha consentito
l’identificazione dell’opera contenuta nel manoscritto napoletano con gli appunti di cui Giacomo si è
servito per tenere la propria Lectura super primum Sententiarum a Parigi, nell’anno accademico
1287-1288. Un tale risultato (capitolo 1), congiuntamente alla trascrizione (in appendice) e all’analisi
dottrinale delle distinzioni 35-48 sugli attributi divini di scienza, potenza e volontà (capitoli 2-4),
getta nuova luce sia sulla formazione e sulla prima attività didattica di Giacomo, sia sulla prima fase
di organizzazione dello studio degli Agostiniani a Parigi, in un tempo in cui l’Ordine non disponeva
ancora di uno studio generale autonomo nella città. La massiccia presenza di testi di Tommaso
d’Aquino e la generale preferenza per le sue dottrine confermano il valore accordato dalla nascente
scuola eremitana all’autorità dell’Angelico, grazie anzitutto alla mediazione di Egidio, primo maestro
e dottore di riferimento dell’Ordine; al tempo stesso, esse orientano a collocare la formazione di
Giacomo all’interno di un studio domenicano o, quantomeno, di un milieu assai prossimo a quello
domenicano, piuttosto che presso Enrico di Gand. L’incidenza di Tommaso sulla riflessione del
giovane Giacomo richiede che ci si accosti a tutta la successiva produzione del Viterbese prestando una maggiore attenzione al suo retroterra tommasiano: in tal senso, occorre superare l’idea di una
progressiva ‘conversione’ intellettuale di Giacomo da posizioni filo-egidiane a posizioni filotommasiane. Al tempo stesso, il modo in cui Giacomo si serve di materiali tommasiani all’interno
della Lectura rivela una particolare attenzione al sottofondo neoplatonico e dionisiano presente nella
riflessione dell’Angelico: in forza di ciò, lo slittamento dottrinale del Viterbese verso posizioni
classificabili come più propriamente ‘agostiniane’ nelle opere della maturità non si presenta con i
tratti della rottura rispetto alle posizioni giovanili, delle quali rappresenta, piuttosto, il naturale
sviluppo. [a cura dell'Autore]