• Gli archivi scolastici e le leggi antiebraiche del 1938: una ricognizione tra buone pratiche e nuove prospettive di ricerca 

      Gianfrancesco, Manuele (M. Gianfrancesco, "Gli archivi scolastici e le leggi antiebraiche del 1938: una ricognizione tra buone pratiche e nuove prospettive di ricerca" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.794-906, 2024)
      This article analyzes the use of school archives to investigate a specific case: the promulgation of racial laws by the fascist regime in 1938. They affected citizens classified as “of the Jewish race,” particularly teachers ...
    • Un’evoluzione silente. La mentalità docente nelle memorie educative 

      Martinelli, Chiara (C. Martinelli, "Un’evoluzione silente. La mentalità docente nelle memorie educative" in A. Ascenzi, G. Bandini, C. Ghizzoni (edited by), Il patrimonio storico-educativo come fonte per la Public History of Education. Tra buone pratiche e nuove prospettive, Macerata, EUM, 2024, pp.420-429, 2024)
      The contribution aims at highlighting how oral history and educative memories can be analysed in order to explore changes in teachers’ mentality in Italy between 1970s and nowadays. Public History of Education and its ...