Sfoglia Contributi in volume / Contributions in books per Titolo
Items 95-114 di 168
-
La nascita di una nuova disciplina del passato? La Public history in Italia
(S. Noiret, La nascita di una nuova disciplina del passato? La Public History in Italia, in S. Mantini (a cura di), "Ricostruire storie. Riflessioni e pratiche di Storia moderna", Napoli, Editoriale Scientifica, 2020, pp. 51-62, 2020) -
National Integration and the Idea of “Zweckrationalität”
(T.Hellmuth.. "National Integration and the Idea of “Zweckrationalität”" in M. Demantowsky (a cura di), Public History and School: International Perspectives, pp. 75-186, 2018) -
Le nuove frontiere della storia. Il cinema come documento storico
(G. De Luna, "Le nuove frontiere della storia. Il cinema come documento storico", in L. Cortini, Le fonti audiovisive per la storia e la didattica, 2014, pp. 39-44, 2014) -
Open Access: an opportunity to redesign scholarly communication in history
(P. Mounier, "Open Access: an opportunity to redesign scholarly communication in history", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 121-130, 2022)While the adoption of open access to academic publications was slowerand more difficult in the humanities and in particular in history than in the scien-tific and technical disciplines, it is today more and more widely ... -
Paesaggi della Memoria. Laboratorio didattico tra passato della Resistenza e presente. Per un uso delle fonti nella pratica didattica
(P. Giorgi, "Paesaggi della Memoria. Laboratorio didattico tra passato della Resistenza e presente. Per un uso delle fonti nella pratica didattica", in L. Bravi, C. Martinelli, S. Oliviero (edited by), Raccontare la Resistenza a scuola, 2022, pp. 53-60, 2022)The paper aims at describing some topics linked to the use of sources in didactical practises, almost of all in didactics of history. It underlines their relevance for didactic practises, as technology makes possible to ... -
Paradigmi storiografici per insegnare la storia dell’educazione: riflessioni da una pratica di Public History
(L. Salvarani, Paradigmi storiografici per insegnare la storia dell’educazione: riflessioni da una pratica di Public History, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 55-64, (2019)Teaching the history of education to future educators? One possible way to avoid the sclerotization of the discipline into an excessive focus on handbooks is to conceive it as a public history practice, interrogating ... -
Past and Present in Digital Public History
(M. Ravveduto, Past and Present in Digital Public History, in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 131-138, 2022)The author examines the relationship between past and present to reflecton the perception of time in the era of the digital revolution. The time of digital pres-entism is not linear but circular. The arrival point coincides ... -
Past continuous: Digital Public History through Social Media and Photography
(S. Noiret, Past continuous: digital public history and social media, in P. Ashton, A. Trapeznik (a cura di), "What Is Public History Globally? Working with the Past in the Present", London, Bloomsbury, 2019, pp. 265-278, (2019) -
Per la public history internazionale, una disciplina globale
(S. Noiret, Per la public history internazionale, una disciplina globale, in P. Bertella Farnetti, L. Bertucelli, A. Botti (a cura di), "Public history: discussioni e pratiche", Milano, Mimesis, 2017, pp. 9-33), (2017) -
Planning with the Public: How to Co-develop Digital Public History Projects?
(P. Feliciati, "Planning with the Public: How to Co-develop Digital Public History Projects?", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 385-394, 2022)Digital public history, when possible, should be planned with the public,not merely for the public. The involvement of an audience in projects has to be pur-sued considering the dimensions related to human-computer interaction ... -
Una premessa. Scuola, storia, mezzi audiovisivi nell’era digitale
(P. Sorlin, "Una premessa. Scuola, storia, mezzi audiovisivi nell’era digitale", in L. Cortini, Le fonti audiovisive per la storia e la didattica, 2014, pp. 21-29, 2014) -
Professional Identity and the Public Purposes of History
(Green, ''Professional Identity and the Public Purposes of History'', in M. Demantowsky (a cura di), Public History and School: International Perspectives, pp. 75-186, 2018) -
Professioni educative di ieri e di oggi: la “lezione delle cose” come itinerario di ricerca
(M. Ferrari, Professioni educative di ieri e di oggi: la “lezione delle cose” come itinerario di ricerca, in G. Bandini, S. Oliviero (a cura di), "Public History of Education: riflessioni, testimonianze, esperienze", 2019, pp. 77-89, 2019)Starting from a reflection on the pedagogical analysis of professionalization processes from a diachronic perspective, the essay discusses a research perspective attentive to the "lesson of things" underlying the identification ... -
Progettare attività di Public History: criteri orientativi ed indicazioni operative
(M. Dati, "Progettare attività di Public History: criteri orientativi ed indicazioni operative", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, 2022, pp. 29-37, 2022)The contribution aims to serve as a toolkit to provide a sort of 'how to' guide on some aspects that public historians need to take into account when planning public history activities, from sources to content dissemination. ... -
Progettare e realizzare percorsi didattici di Storia della scuola per la primaria con la Public History
(P. Bianchini, M. Peiretti, P. Vagliani, "Progettare e realizzare percorsi didattici di Storia della scuola per la primaria con la Public History", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 39-49, 2022)The essay illustrates some basic themes underlying the teaching of history of education in primary school. Some examples of workshops for elementary school students are then illustrated, recently carried out in the School ... -
Progettare percorsi didattici di Storia della scuola per le scuole secondarie di II grado
(C. Martinelli, "Progettare percorsi didattici di Storia della scuola per le scuole secondarie di II grado", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 51-57, 2022)The paper deals with how Public History and Public History of Education can be applied in secondary schools. Several advantages can be achieved through their presence: firstly, they enhance the role of workshops in studying ... -
Un progetto di Public History nel cuore della Liguria
(E. Salvatori, Un progetto di Public History nel cuore della Liguria, in "Storia e territorio della Val di Vara", pp. 13-32, Ghezzano: Felici, 2012, 2012)È il primo tomo di due prodotti culturali congiunti, emersi dal progetto innovativo e ambizioso "Tra monti. Itinerari tra generazioni lungo i crinali della Val di Vara", che si è svolto nel corso del 2011. Nato su spinta ... -
Il public historian e il revival: quale ruolo?
(E. Salvatori, Il public historian e il revival: quale ruolo?, in F. Dei e C. Di Pasquale, (a cura di), "Rievocare il passato: memoria culturale e identità territoriali", Pisa, University Press, 2017, pp. 131–138, (2017)Il volume in cui il contributo è contenuto raccoglie gli atti del convegno «Rievocare il passato: memoria culturale e identità territoriali», tenuto presso il Dipartimento di Civiltà e Forme del Sapere dell’Università di ... -
Public Historian, tra ricerca e azione creativa
(M. Scannagatta, Public Historian, tra ricerca e azione creativa. In "Public History. Discussioni e pratiche", 2017, pp. 315-331, 2017)