L’ Associazione Italiana di Public History e l’Università degli Studi di Salerno hanno stipulato una convenzione per l’implementazione di un archivio aperto dedicato agli studi di public history. È denominato ELPHi (Electronic Library of Public History) ed è finalizzato a raccogliere dati bibliografici, a conservare ed esporre documenti inediti o anche già pubblicati in altre sedi, digitali nativi o digitalizzati: monografie, articoli in riviste, contributi apparsi in miscellanee di studi o atti di convegni, capitoli di libri, recensioni o rassegne di dati bibliografici, contenuti audio o video, manifesti, locandine, fotografie, prodotti grafici; e qualsiasi altro contenuto o risorsa purché ritenuti coerenti con le linee di indirizzo del progetto.

Il Centro Bibliotecario di Ateneo dell’Università di Salerno cura la gestione tecnica del progetto, inclusi l’indicizzazione, l’inserimento dei metadati descrittivi e l’attribuzione del DOI (Digital Object Identifier). L’archiviazione digitale è eseguita con la licenza CC BY-NC-ND 4.0, che consente ad altri di condividere il lavoro, scaricare, riutilizzare, ristampare, distribuire e/o copiare la versione finale dei documenti.

L’iniziativa è rivolta a tutti gli studiosi interessati a un’ampia diffusione su strumenti telematici degli esiti della propria ricerca. Al riguardo si sottolinea che il portale EleA, reso disponibile dall’ateneo salernitano, è presente sulle maggiori piattaforme europee di open access e aderisce al progetto nazionale Magazzini digitali della Biblioteca Nazionale Centrale di Firenze per la conservazione permanente dei documenti elettronici pubblicati in Italia e diffusi tramite reti informatiche.

Tutti coloro che fossero interessati alla pubblicazione di documenti e risorse informative nel database ELPHi potranno inviarli in formato bibliografico o in pdf in caso di testi integrali, all’indirizzo e-l-p-hi@googlegroups.com . Ogni singola proposta di testi integrali, ovvero non limitata soltanto al dato bibliografico, dovrà essere corredata da una dichiarazione di responsabilità). Il comitato scientifico si riserva di non pubblicare i contributi ritenuti non coerenti con le finalità scientifiche del progetto o non provvisti di liberatoria.

>>> Avvertenza: i contenuti del database sono di norma presentati in full text (pdf o rinvio all’URI originario); laddove siano tutelati da copyright o diritto d’autore, sono soltanto segnalati da citazione bibliografica e abstract.

___________________________

The Italian Association of Public History (AIPH) and the University of Salerno have entered into an agreement for the implementation of an open archive dedicated to public history studies. ELPHi (Electronic Library of Public History) is aimed at collecting bibliographical data and at storing, and exhibiting documents: monographs, journals’ articles, contributions that have appeared in studies’ miscellaneous or conference proceedings, book chapters, book reviews or bibliographies, audio or video content, posters, playbills, photographs, graphic products, and any other content or resource as long as it is considered consistent with the guidelines of the project, unpublished documents or even already published in other locations, digital native or digitized.

The University Library Centre of the University of Salerno takes care of the technical management of the project, including indexing, insertion of descriptive metadata, and attribution of the DOI (Digital Object Identifier). Digital archiving will be performed under the CC BY-NC-ND 4.0 license, which allows others to share works, download, reuse, reprint, distribute and/or copy the final version of documents.

The initiative is aimed at all scholars interested in the wide dissemination of the results of their research through telematic tools. In this regard, it should be noted that the EleA portal, made available by the University of Salerno, is present on the major European open-access platforms and adheres to the national Digital Warehouses (Magazzini Digitali) project for the permanent conservation of electronic documents published in Italy and disseminated via computer networks.

All those interested in publishing documents and information resources in the ELPHi database can send them as bibliographical records or, in pdf format for full-text documents to e-l-p-hi@googlegroups.com . Each individual full-text proposal, i.e. not limited only to bibliographic data, must be accompanied by a declaration of responsibility .

  • Scientific Committee : Agostino Bistarelli (AIPH & GCSS), Chiara De Vecchis (Associazione Italiana Biblioteche), Maria Antonella Fusco (MIBACT), Serge Noiret (AIPH, European University Institute Library)
  • Project coordinators : Marcello Andria (AIPH), Maria Rosaria Califano (Università of Salerno)
  • Technical manager : Maria Senatore (Università of Salerno, University Library Center)

Collections in this community

Recent Submissions

  • Quaderni del LUDiCa (2019). Vol. 1 

    Salice, Giampaolo <Università di Cagliari>; Schivo, Beatrice <Università di Cagliari> (Cagliari: UNICApress, 2022)
    Questo primo numero della collana "Quaderni del LUDiCa" racconta la prima edizione del LUDiCa, il laboratorio di umanistica digitale dell'Università di Cagliari. Un racconto sviluppato dagli studenti e dalle studentesse ...
  • AIPH 2022 - Book of Abstract 

    AIPH Associazione Italiana di Public History; Savelli, Aurora <Università degli Studi di Napoli L’Orientale>; Fiocca, Fiorella <Università degli Studi di Macerata>; Pizzirusso, Igor <Istituto nazionale Ferruccio Parri> (Pisa: AIPH - Associazione Italiana di Public History, 2022, 2022)
  • Buone pratiche di Public History per la formazione e il territorio 

    Unknown author (Buone pratiche di Public History per la formazione e il territorio, in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 139-208, 2022)
    In keeping with the ten essays collected in the first part of the volume, this section proposes thirty Best Practices files, selected from the most recent and stimulating ones. These are real models of educational action ...
  • BlogRoll e risorse digitali per la Public History 

    Dati, Monica <Università di Firenze> (M. Dati, "BlogRoll e risorse digitali per la Public History", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 123-136, 2022)
  • Risorse digitali per la didattica: una rassegna ragionata 

    Bellacci, Francesco <Università di Firenze> (F. Bellacci, "Risorse digitali per la didattica: una rassegna ragionata", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 111-122, 2022)
    The paper presents a reasoned review of digital resources useful for historians and the teaching of public history. This review will not be limited only to the tools of search and treatment of sources on the web, but will ...
  • Tempi duri per la storia. Il contributo della Public History of Education alla consapevolezza delle nostre complesse identità 

    Bandini, Gianfranco <Università di Firenze> (G. Bandini, "Tempi duri per la storia. Il contributo della Public History of Education alla consapevolezza delle nostre complesse identità", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 95-110, 2022)
    In the educational training pathway, the history of education is usually present. From the moment of recruitment onwards, however, the interest in a historical approach disappears completely, and teachers tend to focus on ...
  • Public History, identità professionale e riflessività degli educatori e degli insegnanti 

    Causarano, Pietro <Università di Firenze> (P. Causarano, "Public History, identità professionale e riflessività degli educatori e degli insegnanti", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 85-93, 2022)
    The great transformations that have affected the function and the teaching role in recent decades, have undermined the mechanisms of traditional construction of professional identity. The Public History can be useful in ...
  • Rivivere la storia tra scuola e territorio. Due esperienze di re-enactment e living history in Toscana 

    Bravi, Luca <Università di Firenze> (L. Bravi, "Rivivere la storia tra scuola e territorio. Due esperienze di re-enactment e living history in Toscana", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 75-83, 2022)
    The essay describes how Living History, an activity of concrete evocation of past events in the present, linked to the daily actions of the historical period described, is intertwined with the approach of "material ...
  • Il museo racconta la scuola tra passato e presente 

    Borruso, Francesca <Università di Roma Tre>; Marta Brunelli, Marta <Università di Macerata> (F. Borruso, M. Brunelli, "Il museo racconta la scuola tra passato e presente", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 59-74, 2022)
    The Museums of educational heritage - especially those established in University Departments – represent an extraordinary resource for scientific research, education, and the Third Mission, which is aimed at promoting ...
  • Progettare percorsi didattici di Storia della scuola per le scuole secondarie di II grado 

    Martinelli, Chiara <Università di Firenze> (C. Martinelli, "Progettare percorsi didattici di Storia della scuola per le scuole secondarie di II grado", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 51-57, 2022)
    The paper deals with how Public History and Public History of Education can be applied in secondary schools. Several advantages can be achieved through their presence: firstly, they enhance the role of workshops in studying ...
  • Progettare e realizzare percorsi didattici di Storia della scuola per la primaria con la Public History 

    Bianchini, Paolo <Università di Torino>; Peiretti, Marta <School and Children’s Book Museum of Turin>; Vagliani, Pompeo <School and Children’s Book Museum of Turin> (P. Bianchini, M. Peiretti, P. Vagliani, "Progettare e realizzare percorsi didattici di Storia della scuola per la primaria con la Public History", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, pp. 39-49, 2022)
    The essay illustrates some basic themes underlying the teaching of history of education in primary school. Some examples of workshops for elementary school students are then illustrated, recently carried out in the School ...
  • Progettare attività di Public History: criteri orientativi ed indicazioni operative 

    Dati, Monica <Università di Firenze> (M. Dati, "Progettare attività di Public History: criteri orientativi ed indicazioni operative", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, 2022, pp. 29-37, 2022)
    The contribution aims to serve as a toolkit to provide a sort of 'how to' guide on some aspects that public historians need to take into account when planning public history activities, from sources to content dissemination. ...
  • Scuola, didattica e territorio: come rivitalizzare il rapporto con il contesto locale 

    Oliviero, Stefano <Università di Firenze> (S. Oliviero, "Scuola, didattica e territorio: come rivitalizzare il rapporto con il contesto locale", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, 2022, pp. 17-28, 2022)
    The paper attempts to make an initial discussion on the usefulness of the history of education for interpreting the synergies between school, didactics and territory as they evolve over time. The paper offers a quick ...
  • Tra scuola, università e territorio: il peculiare contributo della Public History 

    Bandini, Gianfranco <Università di Firenze>; Bianchini, Paolo <Università di Torino>; Borruso, Francesca <Università Roma Tre>; Brunelli, Marta <Università di Macerata>; Oliviero, Stefano <Università di Firenze> (G. Bandini, P. Bianchini, F. Borruso, M. Brunelli, S. Oliviero, "Tra scuola, università e territorio. Introduzione", in La Public History tra scuola, università e territorio. Una introduzione operativa, Firenze: University Press, 2022, pp. 9-13, 2022)
  • Consigli dalla “cucina” delle Digital Humanities 

    Salvatori, Enrica <Università di Pisa> (E. Salvatori, Consigli dalla “cucina” delle Digital Humanities, «Rivista di Ricerca e Didattica Digitale», 2, 2022, n. 3, pp. 24-29, 2022)
    L’autrice ripercorre la sua esperienza con le digital humanities, rivendicando un approccio incentrato non sulla teoria o i grandi quadri disciplinari, bensì su concrete attività progettuali. L’articolo insiste ...
  • Public History IT. Numero 4 - Luglio 2022 

    Unknown author (Roma: AIPH, 2022)
  • Public History IT. Numero 3 - Gennaio 2022 

    Unknown author (Roma: AIPH, 2022)
  • Public History IT. Numero 2 - Luglio 2021 

    Unknown author (Roma: AIPH, 2021)
  • Public History IT. Numero 1 - Gennaio 2021 

    Unknown author (Roma: AIPH, 2021)
  • Infographics and Public History 

    Signoriello, Federica (F. Signoriello, "Infographics and Public History", in Handbook of Digital Public History, Berlin, Boston: De Gruyter Oldenbourg, 2022, pp. 531-544, 2022)
    This chapter focuses on the role of infographics in public history. In thelast few years, infographics have become increasingly popular both on- and offline.My aim is thus to identify best practices in order to bridge the ...

View more